Tvärt emot vad man brukar prata om så funderar jag på hur man bäst ska täta vinden vid takfoten? Detta för att hindra fuktig luft från att blåsa in.
Bakgrund:
(Mexitegelhus på 102m² från -71med plast i vindbjälklaget samt undertryck i bostadsutrymmet via FTX. Vindslucka utifrån)
Det finns ställen på vinden där det växt svartmögel p.g.a. inblåsande uteluft. Är typiskt nere vid takfoten och mest där det finns utbyggnader på fasaden som stoppar upp vindar och styr dessa mot taket/takfoten.
Förra ägarna nämnde nåt om att de behandlat detta och vad jag kan se så har det inte blivit värre i alla fall. Så varför ändra nåt som verkar funka?
Jo, jag vill tilläggsisolera vinden (skivor, inte lösull) och samtidigt hindra uteluften att över huvudtaget komma upp på vinden då det ju skulle kunna kondensera mot förmodligen ännu kallare innertak.
Självklart skulle jag inte göra detta utan att hålla koll på klimatet och därför har jag en Munters adsorbtionsavfuktare med tillkopplad HygroPro som jag tänkte ställa upp där och dra lite rör för. Men då måste ju vinden vara tät.
Så frågan är hur jag bäst tätar takfoten?
Utifrån kan jag ju täta springan med t.ex. sånt där tätningsband som expanderar rätt kraftigt. skulle räcka då spalterna är väldigt klena redan. Men är sådana band diffussionstäta? D.v.s. hindrar de fuktvandring in på vinden? Kanske är försumbart...
Och då det är en tegelkåk så undrar jag hur det blir med fasadventilationen då? Som det är byggt så slutar teglet med mellanrummet uppåt mot takfoten. Så att täta utifrån skulle betyda att ev. fukt bakom teglet som kommer den vägen skulle styras upp på vinden. Kanske också är försumbart i sammanhanget?
Och jag kommer inte åt att täta utifrån där veranda och uterum är byggda så där skulle jag behöva täta innifrån ändå. Och hur gör man det bäst? På insidan är det kanske 10-11cm höga springor (och med med insetktsnät dessutom) som måste sättas igen.
Klart att jag kan tejpa för byggplast eller nåt, men det är inte skitlätt att jobba där nere i vinkeln...
När man inte har avfuktare så är det ju rätt noga att det finns ventilation vid takfoten, och då får ju inte isolering ligga och täcka luftflödet, men räcker det att lägga isolering för spalten om man också vill hindra fuktvandring in på vinden?
Jag har aldrig tätat en vind förrut så jag hoppas det finns någon som har bättre koll på det här än jag!
Bakgrund:
(Mexitegelhus på 102m² från -71med plast i vindbjälklaget samt undertryck i bostadsutrymmet via FTX. Vindslucka utifrån)
Det finns ställen på vinden där det växt svartmögel p.g.a. inblåsande uteluft. Är typiskt nere vid takfoten och mest där det finns utbyggnader på fasaden som stoppar upp vindar och styr dessa mot taket/takfoten.
Förra ägarna nämnde nåt om att de behandlat detta och vad jag kan se så har det inte blivit värre i alla fall. Så varför ändra nåt som verkar funka?
Jo, jag vill tilläggsisolera vinden (skivor, inte lösull) och samtidigt hindra uteluften att över huvudtaget komma upp på vinden då det ju skulle kunna kondensera mot förmodligen ännu kallare innertak.
Självklart skulle jag inte göra detta utan att hålla koll på klimatet och därför har jag en Munters adsorbtionsavfuktare med tillkopplad HygroPro som jag tänkte ställa upp där och dra lite rör för. Men då måste ju vinden vara tät.
Så frågan är hur jag bäst tätar takfoten?
Utifrån kan jag ju täta springan med t.ex. sånt där tätningsband som expanderar rätt kraftigt. skulle räcka då spalterna är väldigt klena redan. Men är sådana band diffussionstäta? D.v.s. hindrar de fuktvandring in på vinden? Kanske är försumbart...
Och då det är en tegelkåk så undrar jag hur det blir med fasadventilationen då? Som det är byggt så slutar teglet med mellanrummet uppåt mot takfoten. Så att täta utifrån skulle betyda att ev. fukt bakom teglet som kommer den vägen skulle styras upp på vinden. Kanske också är försumbart i sammanhanget?
Och jag kommer inte åt att täta utifrån där veranda och uterum är byggda så där skulle jag behöva täta innifrån ändå. Och hur gör man det bäst? På insidan är det kanske 10-11cm höga springor (och med med insetktsnät dessutom) som måste sättas igen.
Klart att jag kan tejpa för byggplast eller nåt, men det är inte skitlätt att jobba där nere i vinkeln...
När man inte har avfuktare så är det ju rätt noga att det finns ventilation vid takfoten, och då får ju inte isolering ligga och täcka luftflödet, men räcker det att lägga isolering för spalten om man också vill hindra fuktvandring in på vinden?
Jag har aldrig tätat en vind förrut så jag hoppas det finns någon som har bättre koll på det här än jag!
Fler studier pekar på att täta vinden kan vara rätt väg att gå. Vi får ett varmare och fuktigare klimat vilket ställer till det. Alla hus/ platser där de ligget har sina förutsättningar dock. TS har dessutom en avfuktare som kommer kunna köras vilket är klokt.L Latitud79 skrev:
Jag har haft samma tankar om att täta då jag misstänker att den påväxt jag har på vinden betor på uteluften, inte pga av varm luft inne sipprar upp. Dock är jag extremt försiktig innan jag gör nått och mäter alla ingrepp ytterst noga. Om jag ska täta min vind skulle jag helst vilja ha styrd takfotsventilation, men detta är ett större projekt och jag vet inte om det är värt det (förutom att det är kul att bygga
TS: kan du lägga upp bilder på hur ditt tak/vind ser ut?
Idag, så tejpas till och med minsta hål för att få det lufttätt. Byggtekniken idag är att det ska vara ett slutet system med in och utluft som är totalt reglerat. Så är inte fallet med ett hus byggt på 70 talet. Där bygger ventilationen och luftgenomflöden på att huset är otätt med stora delar självdrag.
Du behöver inte en diffusionstät tätning. Det räcker att den är konvektionstät.
Förstår inte varför man skall förändra en konstruktion från 70-talet som bevisligen fungerat. Lite svartmögel, kan ju faktiskt vara kvar ända sedan byggnationen och vad spelar det för roll uppe på en vind?
Och hur uteluft skall kondensera på insidan av råsponten som mest troligt håller samma temperatur som uteluften. Tja det förstår jag inte.
Har blivit nån hysteri i att göra om och täta till allt i tron att det skulle vara bra.
Och hur uteluft skall kondensera på insidan av råsponten som mest troligt håller samma temperatur som uteluften. Tja det förstår jag inte.
Har blivit nån hysteri i att göra om och täta till allt i tron att det skulle vara bra.
Det har gjorts studier på det. En sluten vind är torrare än en ventilerad vind när byggfukten har försvunnit. Det fanns lite problem första vintern efter bygget. Sedan var det torrare. Så med en avfuktare första året är man hemma. TS verkar ju dessutom tänkt sig en avfuktare placerad kontinuerligt. Det kommer att funka.
Vadå byggfukten? Bygger man ned fuktigt material?D Daniel 109 skrev:Det har gjorts studier på det. En sluten vind är torrare än en ventilerad vind när byggfukten har försvunnit. Det fanns lite problem första vintern efter bygget. Sedan var det torrare. Så med en avfuktare första året är man hemma. TS verkar ju dessutom tänkt sig en avfuktare placerad kontinuerligt. Det kommer att funka.
Men oavsett så tror jag inte på att gå in och förändra en gammal konstruktion och försöka anpassa det till hur man bygger nyproduktion.
Kan ju bara misslyckas.
Vad är det man är så orolig för? Och att sedan köra en avfuktare uppe på vinden blir ju än mer kontraproduktivt. Först isolera och täta för att sedan elda upp besparingen i en avfuktare.
Nej jag har väl aldrig sagt att det är en garanti, kallvindar är alltid en riskkonstruktion. Men när man studerat vindar så har man sett att luftning oftast är till det sämre om vi den är tät till bostadsutrymmet.T tergo skrev:
TS börjar ju med att säga att det finns mögelproblem så jag tycker det finns fog för att förändra en gammal ej fungerande konstruktion.GoC skrev:
Det man är orolig för är sporer från svartmögel som är hälsoskadligt.