Hej

Jag har rivit en gammal altan och byggt nytt (se bilder). Altandäck och räcke är klart. Taket är just nu bara lagt med underlagspapp som tätats provisoriskt mot husväggen. Ytpapp mataki självtäck 3 med bättre tätning med plåtar mot husvägg ska ske nu när jag får semester. Fotplåt, hängrännor etc ska också dit vid takfoten..

Oct ja, ni som ser bilderna ser att jag gjort byggfel som vissa andra där jag försent förstått det där med takvinklar på valmade tak och den påverkan det får på överhänget åt de olika sidorna. Nu blir det lite olika överhäng åt de två sidorna, vilket inte var tanken från början.

Jag har några frågor avseende tätning mot husväggen.

Jag har läst att om man ska göra det rätt så ska underlagspapp, ytpapp och plåt mot vägg upp långt under och in under läkt, eller i alla fall in under de inre panelbrädorna. Jag tänker dock inte riva upp hela väggen inklusive de inre panelen under locken för att få upp en plåt 30cm bakom. Jag har pratat med flera stycken som på liknande byggen valt att bara stoppa upp en plåt 30cm _mellan_ locken och inre panelen och tätat mellan.

Det är bara ett altantak, men så klart vill jag inte få fuktskador på huset. Men de som gjort som jag beskriver har haft så länge och utan problem.

FRÅGA
Genom det här foruminläggen så undrar jag om det är någon av alla kunniga därute som skulle kunne ge lite saklig input om hur jag ska göra vid “droppnäsan” (plåten mellan över och undervåning) när jag sätter plåtar mot husvägg när ytpappen monteras. Där kan det ju rinna i sidled. Jag kanske borde skippat att fälla in altantaket i väggen….

Mycket tack på förhand
//Peo

• Närbild på hörnet av ett nyligen byggt altantak med träpanel och takbjälkar, fastsatt med ett metallvinkelbeslag mot husets vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt altantak med underlagspapp tätt mot en gul husvägg. Räckena är ännu inte färdiga och två takvinklar har olika överhäng.
    Skapa konto
  • Gul villa med nybyggd altan och vitt räcke, delvis täckt av tak med underlagspapp, med grönska och byggnader i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nybyggd altan med trätrall och vitt räcke vid ett gult trähus med vita fönster. Altanens tak är provisoriskt täckt med underlagspapp.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.