Hej,

Jag har läst en del om hur man bör våtsäkra badrum, och tänker därför inte göra det själv.
I vårt badrum har vi en snedvägg/snedtak som är nära dusch och över badkar i
hörnet av vårt lilla badrum. Jag har just nu räknat utifrån takpanna:
- råspont
- luftspalt
- masonit
- isolering (145mm)
- ångspärr/plast
Vi skall ha pärlspont i snedtak/vägg och tak, kakel på väggar. Plastmatta på golv.

Frågor:
- Behövs något mer tätskikt bakom pärlspont?
- Skall pärlspont målas med "vattentät" färg?
- Skall det tätskikt (som någon annan gör) gå bakom pärlspont?

Mvh

Ett eventuellt tätskikt bakom pärlsponten kommer att punkteras av varenda spik som panelen fästs med. Är det då någon mening att tätskikta?

Tätskikt bakom panelen. Spikreglar limmas sen upp och panelen spikas i spikreglarna med tillräckligt korta spik. Spikreglarna kan även fästas med ett par skruv som bottnar i fast mtrl. Skruvhålet bör fyllas med silikon innan skruven dras i.

Färg på panel är meningslös ur ett tätskiktsperspektiv.

Tack för svar. Se min förklaring nedan.

Men det jag egentligen undrade var: Oavsett hur jag sätter fast pärlspont på plats (tänk limma), är det då godkänt
som tätskikt i badrum. Även om det finns inom dusch-zonen?
Det märkliga är att jag inte kan få ett vettigt svar från någon som jobbar med badrum (kakelsättare, mattläggare).
Snickare tycker att det är helt ok - men de är ju å andra sidan inte ansvariga för tätskikt (oftast).

Ang plast:
Jag kommer sätta en "gummilist" (vet inte vad det heter) PÅ plasten PÅ regeln.
Sedan spikar man vanliga spik genom listen, listen tätar spikhålet (sväller av trycket).

NEJ, panelen kan aldrig bli ett godkänt tätskikt i ett badrum, absolut inte! Att vi diskuterade hur den fästes upp är därför att ditt godkända tätskikt måste gå bakom panelen och detta kan då inte punkteras av panelspik!

Sen vet jag inte vad för plast du menar? Är det ångspärren i ytterväggen/taket du menar så kan inte denna fungera som ett tätskikt i ett badrum. Dess uppgift är att förhindra att luft med högre absolut ånghalt tränger ut i väggen och kondenserar någonstans längre ut i väggen där temperaturen fallit till daggpunkten!

Denna plast bör ersättas med godkänt foliebaserat tätskikt!

Redigerat:
Det var inte panelen jag tänkte på (slarvigt skrivet).
Jag menade ångspärren/plasten som ligger mellan isoleringen och panelen.

Känns lite dubbelt med ångspärr först och sedan fuktspärr. Eller funktspärr som ångspärr (inte samma funktion). Därför kändes det mer naturligt att bara använda ångspärr eftersom jag inte hittar tydliga krav på snedtak/vägg.

Var kan man läsa sig till information om snedtak/vägg. Jag kan ju tex ha vanligt gips i taket på duschen - men givetvis inte på väggen. Så - är det en vägg eller ett tak?

Och spelar det någon roll om det är sned/vinklat?

asaguden skrev:
Det var inte panelen jag tänkte på (slarvigt skrivet).
Jag menade ångspärren/plasten som ligger mellan isoleringen och panelen.

Känns lite dubbelt med ångspärr först och sedan fuktspärr. Eller funktspärr som ångspärr (inte samma funktion). Därför kändes det mer naturligt att bara använda ångspärr eftersom jag inte hittar tydliga krav på snedtak/vägg.

Var kan man läsa sig till information om snedtak/vägg. Jag kan ju tex ha vanligt gips i taket på duschen - men givetvis inte på väggen. Så - är det en vägg eller ett tak?

Och spelar det någon roll om det är sned/vinklat?
Just det du frågar efter tror jag inte nämns någonstans i BKR, Men i praktiken så tycker jag du ska behandla det som en vägg eftersom du dessutom sa att det fanns risk för vatten där.

Ångspärr kan aldrig ersätta en fuktspärr, däremot gäller det omvända förhållandet. Dubbla ångspärrar ska du försöka undvika, men det fungerar om tätskiktet (det närmast insidan) har ett ånggenomgångsmotstånd på mer än 2x10^6 s/m. Detta har de flesta (alla?) godkända foliebaserade tätskikt idag.

En gammal tråd, men för framtida referenser och försökresultat:

På sidan 21 står hur man överlappar mellan målat tätskikt och tätskikt för keramiska plattor:
http://vatrumsmalning.se/files/2014/03/Branschregler-slutversion-2013-01-01-LP1.pdf

"Snedtak" räknas som vägg när man målar, se länken nedan. Är det i våtzon 1 ska man använda Vattentät målning (VT), annars räcker Vattenavvisande (VA).

https://www.byggahus.se/forum/badru...-ska-man-tata-det.html?perpage=15#post1952438

Jag kan uppdatera ännu mer. Hittade att jag skapat denna tråden för läänge sen.
Iaf;
- jag valde endast husets ångspärr/plast
- sedan lades en gummimassa på spikreglar
- satte förmålad pärlspont direkt på
- spikade i gummimassan (tanken är att den tätar spikens åverkan)
- klart

Jag pratade även med en person som jobbade med husvård (man kunde fråga om husvård i vår Stad tidigare).
Hans logik gick ut på att eftersom pärlsponten släpper genom vatten/fukt åt ena hållet så släpper den tillbaka vatten/fukt åt
andra hållet också. Om utrymmet hinner torka upp mellan duschar så finns ingen risk för mögel, fukten samlas inte bakom sponten, eftersom allt "andas".
Hans ord.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.