Hej!
Jag bor i ett gediget byggt trähus på krypgrund med träbjälklag CC60 och byggåret är 1946. Grunden är gjord i betong med ingjutna oregelbundna stenar (granit?) , stora som honungsmeloner. Tjockleken är väl ca 20-30 cm. Kryphöjden är ca 60 cm.
Planen är att städa ur grunden, lägga plast och installera en avfuktare.
Mitt problem är att grunden är indelad i tre stycket fack som är åtskilda av grundmurar (se bifogad bild).
Jag kommer bara ned i det stora facket (markerat med grön färg i bilden) från en fulsnickrad lucka i vardagsrumsgolvet.
Jag vill nu göra två hål i murarna som är markerat i rött för att dels kunna krypa in och jobba och dels dra rören från avfuktaren. Jag vill nämligen inte ha tre inspektionsluckor i golven. Golvytan är bara 60 kvm.
Golvbjälkarnas riktning markeras med pilen
Mina frågor är:
Jag bor i ett gediget byggt trähus på krypgrund med träbjälklag CC60 och byggåret är 1946. Grunden är gjord i betong med ingjutna oregelbundna stenar (granit?) , stora som honungsmeloner. Tjockleken är väl ca 20-30 cm. Kryphöjden är ca 60 cm.
Planen är att städa ur grunden, lägga plast och installera en avfuktare.
Mitt problem är att grunden är indelad i tre stycket fack som är åtskilda av grundmurar (se bifogad bild).
Jag kommer bara ned i det stora facket (markerat med grön färg i bilden) från en fulsnickrad lucka i vardagsrumsgolvet.
Jag vill nu göra två hål i murarna som är markerat i rött för att dels kunna krypa in och jobba och dels dra rören från avfuktaren. Jag vill nämligen inte ha tre inspektionsluckor i golven. Golvytan är bara 60 kvm.
Golvbjälkarnas riktning markeras med pilen
Mina frågor är:
- Vad ska jag tänka på när jag gör upp hål?
- Visst tar jag väl upp hålet mellan golvbjälkar för att motverka sättningar, för jag antar att bjälkarna vilar på grundmuren markerat i rött?
- Visst gör jag väl det så långt borta från skorstenen som möjligt, för jag antar att grundmurarnas funktion är att skapa stabilitet för skorstenen?
- Hur brett kan jag göra hålet? Inte kan väl bjälkarna vila precis på kanten?
- Hur hanterar jag granitstenarna som är ingjutna? Bilar jag loss dem så blir det ju omöjligt att få en jämn kant och det blir lätt att hålet blir lite för brett.
- När hålet väl är upptaget, måste jag förstärka kanterna med något?
- Är det realistiskt att göra jobbet själv och i så fall vilket verktyg? Ovanför ligger ett sprillans badrum och jag vill varken att sättningar eller vibrationer från bilningsverktyg ska spräcka kaklet.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det kan väl gå att göra själv.
Enklast är att bila samtliga hål, lägg i ett spirorrör och gjut igen.
Ja, du lägger självklart dessa hål där de gör minst skada på hållfastheten. Men gjuter du igen det hela efteråt, lär det inte göra stor skillnad på stabiliteten.
Ska du bila upp så pass att du kan krypa in och åtgärda de andra facken med plast också?
Du behöver nog göra dubbla hål från och till varje fack. I ett av facken (gröna?) står väl avfuktaren, så leder du den torra tilluften från avfuktaren, via spirorör till ett utläpp längst bort i det bortre facket. Luften cirkulerar tillbaka genom facket och tillbaka till avfuktaren och tar med sig lite fukt, som lämnas i avfuktaren (som slutligen har ett utblås till uteluften någonstans).
Lycka till.
Enklast är att bila samtliga hål, lägg i ett spirorrör och gjut igen.
Ja, du lägger självklart dessa hål där de gör minst skada på hållfastheten. Men gjuter du igen det hela efteråt, lär det inte göra stor skillnad på stabiliteten.
Ska du bila upp så pass att du kan krypa in och åtgärda de andra facken med plast också?
Du behöver nog göra dubbla hål från och till varje fack. I ett av facken (gröna?) står väl avfuktaren, så leder du den torra tilluften från avfuktaren, via spirorör till ett utläpp längst bort i det bortre facket. Luften cirkulerar tillbaka genom facket och tillbaka till avfuktaren och tar med sig lite fukt, som lämnas i avfuktaren (som slutligen har ett utblås till uteluften någonstans).
Lycka till.
Tanken var att hålen skulle vara så pass stora att jag kan krypa in i facken, städa ur, lägga plast och installera rör för avfuktaren. Det är storleken på hålen som skrämmer mig.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har liknande och har bilat bort 0,5 m hål utan att lägga igen dessa sedan. Just hålen som sådana är jag inte orolig över. Däremot kanske jag grävde ut lite väl djupt när jag grävde ut ett rum. Där skulle jag behöva stagda upp med en liten stödgjutning mot innermuren.
Jag kanske är lite väl orolig, men grunden känns lite läskig att ge sig på 
Du kan glömma att du kan bila dej igenom granitstenar - möjligtvis bila bort dom. Men finns det en möjlighet att du kan gräva en tunnel under murarna? Jag tror det är mindre jobb än att bila sönder grunden - sen finns det en orsak varför grunden är byggd på det viset, och man bör undvika att göra försvagningar i bärande konstruktioner.
Vad gör du om en del av huset rasar när du ligger där under med bilmaskinen?
Vad gör du om en del av huset rasar när du ligger där under med bilmaskinen?
Det är därför jag ställer frågorna. Projektet känns otäckare ju mer man börjar tänka vad som kan gå åt helvete. Men det måste väl gå att ta upp luckor i en grund? Jag har sett hus som har luckor i den yttre muren. Det kan ju inte skilja sig på något sätt mot att ta upp en lucka i en inre grundmur? Bortsett från att det är svårare att springa om det rasar...Tyresö skrev:
Hyra såg med diamantklinga? Funkar det?
Jag har funderat på att gräva men det blir orimligt djupt. Sockeln ligger ca två decimeter ned och sedan blir det ytterligare ett par decimeter för själva sockeln och för att jag ska komma igenom.
Jag lutar faktiskt mer och mer åt att leja bort det.
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
alternativ gör du två nya luckor i golvet som du sedan bygger igen när du är klar. avfuktaren ställer du i den stora delen.
/benny
/benny
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden