Hej!

Jag är en relativt nybörjare när det kommer till målning...

Har spacklat, slipat och grundmålat en tapetvägg i hallen (hus byggt 1970, senast renoverad ca år 2008) och allt ser bra ut för målning med huvudfärgen, MEN när jag lägger på min färg så verkar spacklet i vissa hål "sjunka" in igen och vissa av mina hål "återuppstår" därmed (i mindre storlek än vad de var tidigare, men ändå).

Har bifogat en bild på hur det kan se ut, detta hålet var egentligen helt slätt efter spackling + slipning, och detta problemet har förekommit på flera ställen under min målning här i lägenheten.

Vad kan detta bero på? Jag spacklar, slipar och grundmålar innan jag lägger på min vita färg. Det konstiga är att spacklet sjunker inte in vid grundmålningen, utan detta sker endast när jag lägger på själva huvudfärgen.

Grundfärgen jag använder: Beckers Primer vit
Huvudfärg jag använder: Becker Fusion Grund & Täckfärg

Inga billiga färger direkt... är fundersam vad som skapar detta beteendet... :S

Målad och spacklad vägg med synligt problem där spacklet sjunker in efter målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet kanske inte är att spacklet sjunker in, utan att omgivande material suger åt sig färg och sväller?

Eller flexar den yttersta väggskivan, renoveringsgipsgips/masonit eller vad nu är när du trycker på den? Isf får du den här effekten, eftersom skivan trycks in när du slipar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.