T
Bygger en 3-fack kallkompost, skickar bild senare. Det blir 3 fack 90X90X90 cm i tryckt virke där jag hade det mesta liggande.
Köper en Bosch AXT 25 TC kompostkvarn så jag kan klippa ner det jag beskär. Dyr men verkar bra och jag vill helst inteköpa en ny utan hoppas den håller.
Den verkar oxå fungera bra till tugg som ska komposteras samt låter inte riktigt som en jetmotor.
Tror ni det blir en bra lösning?

• Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Bygger en 3-fack kallkompost, skickar bild senare. Det blir 3 fack 90X90X90 cm i tryckt virke där jag hade det mesta liggande.
Köper en Bosch AXT 25 TC kompostkvarn så jag kan klippa ner det jag beskär. Dyr men verkar bra och jag vill helst inteköpa en ny utan hoppas den håller.
Den verkar oxå fungera bra till tugg som ska komposteras samt låter inte riktigt som en jetmotor.
Den kvarnen är bra då den även knäpper upp till 4 centimeter grenar om dom är riktigt torra. Dom med kniv, så blir dom slöa och måste bytas eller slipas för kunna skära. Har en Bosch själv , nu 5 år och knäcker bra ännu. Tänk på att den ska gå att backa om det kör ihop sig. Brukar köra två gånger och då blir det mindre flisor.

T turbo100 skrev:
Låter som vår kompost, jag har byggt den tät för att undvika skadedjur och kastar även i matavfall, blir rätt bra fart i den.

En gång om året vänder jag den från ett fack till nästa, så jag har följande fack:
1. Här fyller vi på.
2. Förra årets som är vänd i samband med flytten.
3. Färdig kompost att använda.

T turbo100 skrev:
Kör du med varm eller kall-kompost?
... jag har inte tillräckligt med avfall för en varmkompost ...
Har ensamhushåll så varmkomposten behöver mer material. Kompletterar med ogräs och städningsrester från trädgården och detta innebär att komposten får tillräckligt. Har dessutom två "soilsaver" kallkomposter för löv som jag blandar i när varmkomposten töms. Fördelen med detta, för oss som inte har plats, är att mindre trädgård kan hållas prydlig (650 kvm). Har dock liten skräphörna för igelkotten.

Annars vore rejäl kallkompost med flera fack det optimala men där lägger man inte köksavfall som råttor gillar dvs kött/fiskavfall.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.