7 391 läst ·
97 svar
7k läst
97 svar
Hur tar jag reda på vilken av lampor som har utlöst jordfelsbrytare?
Jag menar denna delen, är det en automatsäkring?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 870 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 870 inlägg
Den från bauhaus har skruvhål..det finns det inte här..
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 870 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 870 inlägg
De sitter skyddade bakom en kåpa pga livsfarliga strömförande detaljer bakom. Inget en amatör utan kunskap i ämnet ska greja med.
Nr 7 är en vanlig automatsäkring. Det är alltså den som löser och inte jordfelsbrytaren (den stora till vänster)?
Nr 7 är en vanlig automatsäkring. Det är alltså den som löser och inte jordfelsbrytaren (den stora till vänster)?
Ok
Jag säger detta i all välmening , försök inte byta den här säkringen själv. Om du vill börja knåpa hemma med el så läs på, köp mätinstrument och var noggrann. Detta är inte ett förstajobb för en hemmapulare. Du kan bli allvarligt skadad om du petar i centralen utan tillräcklig kunskap.bluewingawl skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 870 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 870 inlägg
Automatsäkringen kan vara utsliten och behöva bytas om det löst ut många gånger tidigare, men det är inget du kan göra själv utan du ska anlita en elektriker. Denne mäter upp allt och fastställer om det finns ett elektriskt fel någonstans samtidigt.
Varför är det omöjligt att få reda på vad det är som löser ut?
Varför är det omöjligt att få reda på vad det är som löser ut?
bluewingawl skrev:
• Jordfelsbrytare har löst ut på ett område i köket, där jag har en lampa med 12 glödlampor, en lampa med 4 glödlampor, en köksfläkt med 2 glödlampor (led) och två lampor med en glödlampa i vardera. Hur ska jag felsöka vilken lampa som inte funkar? El kan det vara ett annat fel?
• Jag har återställt jordfelsbrytare på resterande saker i hemmet, men varje gång jag för upp reglaget för nr 7, där alla ovanstående lampor ingår, plus några eluttag slår jordfelsbrytare till igen
Dock funkar kyl, frys , spis då det är på en annan säkring, tack o lov
Tacksam för alla råd och tips
Jag ska ringa ea installationer, det är nog de som har installerat jfb ursprungligen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg