L Lena Gutenbrant Thörne skrev:
Huset är byggt 1949 så det är inte ett

Huset är byggt 1949.Det känns lite svårt att leta efter tecken på fortsatt rörelse i huset innan man bestämmer sig för att slå till. Förmodar att det behöver mätas under en längre tid. Frågan är om man kan "köpa" hjälp hos någon fackman som kan titta på huset/grunden.
Ibland är det uppenbart. Leta efter sprickor i källarmuren. Är de gamla, är de ofta övermålade och är de nyare är springorna utan färg. Kika också efter igenfyllda sprickor om de spruckit igen.
Likaså om färgen ser smutsig och gammal ut eller om det är nymålat. Är du tveksam. Tag med någon som kan gamla hus från bekantskapskretsen. Det behövs alltså inte någon besiktningsman vid en första koll och är man någorlunda händig behövs det ingen alls.

• Gilla
Lena Gutenbrant Thörne
  • Laddar…
J
Här i kvarteret finns ett hus som tror jag sålts 3 ggr under senaste 10 åren jag bott här. Varje gång har det varit typ 1.5-2 MSEK dyrare. Eftersom det ligger bara ett par hus bort har jag gått på visningarna... Det är så snett att man tror man är full. Kakel och köksskåp sitter helt snett mot fönstren. Men det är sekelskifte, välrenoverat och charmigt. Man skulle nog önskat att första ägaren lyft huset innan de kostade på fint kakel. Vi bor på en grusås, så väldigt få har problem med sättningar eller fukt (men kanske radon istället). Jag har hört att på typ 70-talet när man grävde avlopp (kan varit 10 år tidigare eller senare) så satte sig endel hus. Jag tror att det huset satt sig färdigt, då det sett lika ut på alla visningar. Det konstiga är att det sålts så många gånger, och att det även blivit mycket dyrare varje gång (iofs har det renoverats rejält under dessa år).

D
L Lena Gutenbrant Thörne skrev:
Huset är byggt 1949 så det är inte ett

Huset är byggt 1949.Det känns lite svårt att leta efter tecken på fortsatt rörelse i huset innan man bestämmer sig för att slå till. Förmodar att det behöver mätas under en längre tid. Frågan är om man kan "köpa" hjälp hos någon fackman som kan titta på huset/grunden.
Om det är från 1949 har det nog satt sig klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.