Hej,
Har tagit in en firma som ska utföra en badrumsrenovering i min lägenhet (bostadsrätt).
De grå rörstumparna är BRF rör. Granne bor på andra sidan så jag antar att det är som det är med dem? Förmodar att de måste skarva synligt. Fult som bara den.
Förstår dock ej hur han tänker? Situationen är som följer:
Till vänster kommer det att bli dusch.
I hörnet blir det tvättmaskin
Till höger blir det tvättställ och toastol.
De två övre grå rören har han stängt av med ballofixer (som ni givetvis ser). Övre röret har han monterat rör på som går uppåt och till vänster. Det här röret verkar också vara av koppar och inte kromat. Nedre har han stängt av med ballofix och det är riktat till höger. Detta är kall och varmvattenrör.
Förstår ni hans plan? Tycker bara det ser rörigt ut. Hur ska han få vatten både till höger och till vänster på ett vettigt sätt?
De nedre grå rören är värmerör. Dessa har nu pluggats med de här svarta stumparna då jag ska ha elgolvvärme. Är det nödvändigt att ha den här svarta delen så lång? Nätt och jämnt att tvättmaskinen täcker det här hörnet (45 cm djup). Antar att han kanske hade kunnat plugga dessa i väggen också. Men det kan kanske vara bra att ha dessa kvar om nästa ägare vill ansluta handdukstork etc.
Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker ni?
Tack på förhand för ev. svar!
Bild kommer nedan.
Har tagit in en firma som ska utföra en badrumsrenovering i min lägenhet (bostadsrätt).
De grå rörstumparna är BRF rör. Granne bor på andra sidan så jag antar att det är som det är med dem? Förmodar att de måste skarva synligt. Fult som bara den.
Förstår dock ej hur han tänker? Situationen är som följer:
Till vänster kommer det att bli dusch.
I hörnet blir det tvättmaskin
Till höger blir det tvättställ och toastol.
De två övre grå rören har han stängt av med ballofixer (som ni givetvis ser). Övre röret har han monterat rör på som går uppåt och till vänster. Det här röret verkar också vara av koppar och inte kromat. Nedre har han stängt av med ballofix och det är riktat till höger. Detta är kall och varmvattenrör.
Förstår ni hans plan? Tycker bara det ser rörigt ut. Hur ska han få vatten både till höger och till vänster på ett vettigt sätt?
De nedre grå rören är värmerör. Dessa har nu pluggats med de här svarta stumparna då jag ska ha elgolvvärme. Är det nödvändigt att ha den här svarta delen så lång? Nätt och jämnt att tvättmaskinen täcker det här hörnet (45 cm djup). Antar att han kanske hade kunnat plugga dessa i väggen också. Men det kan kanske vara bra att ha dessa kvar om nästa ägare vill ansluta handdukstork etc.
Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker ni?
Tack på förhand för ev. svar!
Bild kommer nedan.
Med tanke på hur det ser ut så antar jag att man kommer att regla ut och bygga in det hela inuti en vägg och sätta inspektionsluckor för de anslutningar som finns på din bild. Det där kan man inte ha "i det fria" så att säga...
Jo jag funderade på det. Men inget sådant har avtalats. Kommunikationen fungerar dåligt i allmänhet. Inte så bra det här med tanke på att jag får skala av rejält på handfatet nu om tvättmaskinen ska få plats också.
En liten hoppets stråle väcktes i mig dock. Funderade på varför de satt tvättmaskinsavloppet så långt från väggen. Eventuellt kan det ju vara så att de helt enkelt räknat med att bygga över det här precis som du säger.
Tycker ni själva anslutningarna ser vettiga ut? Och själva tänket. Får det faktiskt inte att gå ihop själv iaf.
En liten hoppets stråle väcktes i mig dock. Funderade på varför de satt tvättmaskinsavloppet så långt från väggen. Eventuellt kan det ju vara så att de helt enkelt räknat med att bygga över det här precis som du säger.
Tycker ni själva anslutningarna ser vettiga ut? Och själva tänket. Får det faktiskt inte att gå ihop själv iaf.
Har inte kunnat prata med dem eftersom de hade lämnat när jag kom hem. Vad gäller rörmokaren så gick det helt enkelt inte att kommunicera med dem på svenska (telefon).
Kommer att ringa chefen på företaget på måndag. Därför frågar jag om era synpunkter först så att jag kan skapa mig en bild om vad jag borde kunna förvänta mig helt enkelt.
Som ni säkert märkt så har jag ganska lite kunskap i detta ämne.
Kommer att ringa chefen på företaget på måndag. Därför frågar jag om era synpunkter först så att jag kan skapa mig en bild om vad jag borde kunna förvänta mig helt enkelt.
Som ni säkert märkt så har jag ganska lite kunskap i detta ämne.
Angående värmerören kunde man hoppat över unifixerna och monterat avst ventilerna direkt i långböjarnas muff, ser ut som kallvatten röret är galvat utförande. Eftersom rören kommer ut som de gör och är gamla så är det inte alltid så lätt att få till en estetisk installation, men som skrivs tidigare av slacker om man reglar ut en installationsvägg med lucka/skåp så kan man få till det bättre.
Mvh
Mvh
Skulle man inte helt enkelt bara kunnat pluggat med en enkel plugg direkt i vinkeln. TS ska ju ha elgolvvärme och skall inte använda värmerören enligt vad TS skriver.spekerök skrev:
Absolut kan man proppa sticken, jobbar en del mot bostadsrättsföreningar och när man tar bort ett element vid badrums renovering så skall det återställas med elementet i badrummet när lägenheten säljs. Låter knepigt men sådana regler har en del bostadsrättsföreningar och då är ventilerna bra att ha, finns det inga sådan klausuler är en enkel proppning helt okej.
mvh
mvh
Ska be dem proppa precis där vid böjen. Hoppas det inte blir mycket extra arbete etc för rörmokaren. De hade tydligen använt sig av någon form av ismaskin under arbetet.
Finns inga krav i föreningen på att återställa element i badrum som tur är.
Vet ej heller varför de hade dragit dit avloppsrör för tvättmaskin då jag bett dem ordna så att man koppla in avloppsröret till tvättställets avloppsrör. Detta sade projektledaren att det skulle vara ok. Förmodligen brist på kommunikation mellan projektledare och rörmokare.
Nu är det ju inte säkert att det är något negativt att de dragit dit ett avloppsrör. Tycker dock att det står väldigt långt ut. 9 cm från väggen (väggen med alla rör).
Om de reglar och våtsäkrar (tätskikt) inuti inspektionsluckan (samt givetvis tätskikt utanpå), gäller fortfarande regeln att avloppsröret måste finnas minst 6 cm från väggen? Ifall de bygger dit en sådan så kommer avloppsröret att stå precis mot den eventuella tillbyggnaden.
Finns inga krav i föreningen på att återställa element i badrum som tur är.
Vet ej heller varför de hade dragit dit avloppsrör för tvättmaskin då jag bett dem ordna så att man koppla in avloppsröret till tvättställets avloppsrör. Detta sade projektledaren att det skulle vara ok. Förmodligen brist på kommunikation mellan projektledare och rörmokare.
Nu är det ju inte säkert att det är något negativt att de dragit dit ett avloppsrör. Tycker dock att det står väldigt långt ut. 9 cm från väggen (väggen med alla rör).
Om de reglar och våtsäkrar (tätskikt) inuti inspektionsluckan (samt givetvis tätskikt utanpå), gäller fortfarande regeln att avloppsröret måste finnas minst 6 cm från väggen? Ifall de bygger dit en sådan så kommer avloppsröret att stå precis mot den eventuella tillbyggnaden.
Klicka här för att svara