Fairlane
J jonaserik skrev:
Och dom topparna inträffar på sista dygnen då, frågan var, blir det effekttaxa då eller. Så att kringå min fråga är inte bra, det fakta om effekttariffen det är frågan om.
Det var inte meningen att kringgå frågan. Det verkar som du har låst fast i något snitt som gör att du gör det mycket svårare än det är.

Sätt upp en tabell med två kolumner. I kolumn 1 har då månadens dagar, dvs i november blir det alltså 30 rader. I kolumn 2 skriver du in hur många kWh du förbrukade den timmen du förbrukade mest den dagen. Det kan alltså se ut ungefär så här:
1 0 (dag 1, 0 förbrukning eftersom du kör din generator)
2 0 (dag 2, 0 förbrukning eftersom du kör din generator)
3 0
4 0
.
.
26 0
27 0
28 5 (dag 28, 5 kWh förbrukning den timme som förbrukade mest)
29 5
30 5

Nu väljer du ut de 3 dagar med högsta topparna. Det blir naturligtvis dag 28, 29, 30. Genomsnitt blir 5 och det är det som blir din faktor för effektavgiften.
Värt att notera att det hade blivit samma effektavgift om du har toppar alla dagar så länge de inte är högre än 5.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Min slutsats är att deras luddiga uttalande på 7,5kw stämmer i mitt fall, och säkert flera andras😔
Mr. Gullberg

Menar du, när du skriver att; ” i mitt fall, och säkert flera andras😔” så innebär införandet av effektavgiften, för dig, ingen ökad kostnad gällande elnätet”?

Det är väl i så fall glädjande för dig och ”säkert flera andra”.

M Mr. Gullberg skrev:
Eftersom det är dina 3 högsta "effekttimmar" per månad dom räknar på, så räcker det med att du förbrukat 5kW i snitt på 3 olika timmar de tre sista dagarna för att få samma effektavgift😳
Jepp och med det , varför hålla på med att försöka få ner förbrukningen då, taxan hoppar in oavsett hur du gör.
Fairlane Fairlane skrev:
Det var inte meningen att kringgå frågan. Det verkar som du har låst fast i något snitt som gör att du gör det mycket svårare än det är.

Sätt upp en tabell med två kolumner. I kolumn 1 har då månadens dagar, dvs i november blir det alltså 30 rader. I kolumn 2 skriver du in hur många kWh du förbrukade den timmen du förbrukade mest den dagen. Det kan alltså se ut ungefär så här:
1 0 (dag 1, 0 förbrukning eftersom du kör din generator)
2 0 (dag 2, 0 förbrukning eftersom du kör din generator)
3 0
4 0
.
.
26 0
27 0
28 5 (dag 28, 5 kWh förbrukning den timme som förbrukade mest)
29 5
30 5

Nu väljer du ut de 3 dagar med högsta topparna. Det blir naturligtvis dag 28, 29, 30. Genomsnitt blir 5 och det är det som blir din faktor för effektavgiften.
Värt att notera att det hade blivit samma effektavgift om du har toppar alla dagar så länge de inte är högre än 5.
Lika med ditt svar på frågan, varför på försöka att få ber förbrukningen
Till er båda , finner det sanlöst om en effektaxa ska beräknas på noll uttag, men vi är där och vad kan göras.

M
M Martin Lundmark skrev:
Mr. Gullberg

Menar du, när du skriver att; ” i mitt fall, och säkert flera andras😔” så innebär införandet av effektavgiften, för dig, ingen ökad kostnad gällande elnätet”?

Det är väl i så fall glädjande för dig och ”säkert flera andra”.
Tvärtom😔

Det jag menar och tror dom menade med sitt uttalande att om man går över 7,5kW så blir det dyrare än innan.... Generellt 🤔

Och i mitt fall markant dyrare😏
Ska jag ha liknande avgift som innan, behöver mina toppar vara mycket lägre (har inte räknat på det exakt)

M
J jonaserik skrev:
Jepp och med det , varför hålla på med att försöka få ner förbrukningen då, taxan hoppar in oavsett hur du gör.
Få ner förbrukningen är något som drevs hårt tidigare😅

Nu är det nya direktiv, nu fokuseras det på effekt😏

Dock vill nog gärna elhandelsbolagen att vi förbrukar... Helst när elpriset är dyrt😂

Fairlane
J jonaserik skrev:
Lika med ditt svar på frågan, varför på försöka att få ber förbrukningen
Till er båda , finner det sanlöst om en effektaxa ska beräknas på noll uttag, men vi är där och vad kan göras.
De vill ha ner topparna. Om du använder 24 kWh på ett dygn så är det bättre om du använder 2 kW konstans istället för att använda 0 kW 23 timmar och sen använda allt under en timme.

Effekttaxan beräknas på de tre dagar som har högst toppeffekt under en timme. Jag kan inte förstå hur det kan vara så svårt att förstå.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C
M Martin Lundmark skrev:
Det vore även intressant att veta varifrån de hittat att; ”Normalt hushåll får man inte gå över 7,5 kW”. Det vore bra om de ger källor till det som påstås.
Som jag skrev i #574 - brytpunkten (när det börjar bli dyrare) i Ellevios modell är när toppen överstiger månadsförbrukningen / 342. Om toppen (efter uträkning av medelvärdet får man förmoda) är 7,5 kW så är månadsförbrukningen där det går jämnt upp 2 565 kWh.

Men som du är inne på är påståendet nonsens. Åtminstone vad beträffar Ellevio. Toppen måste sättas i relation till totala månadsförbrukningen, och den varierar ju kraftigt mellan olika månader och olika hus.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Få ner förbrukningen är något som drevs hårt tidigare😅

Nu är det nya direktiv, nu fokuseras det på effekt😏

Dock vill nog gärna elhandelsbolagen att vi förbrukar... Helst när elpriset är dyrt😂
Hej Mr. Gullberg

Som villaägare (hus köptes 1994) blev jag erbjuden att bli medlem i Villaägareföreningen

Som lärare för elkraftingenjörer kontaktade jag Villaägareföreningen ett antal gånger och berättade att de borde hjälpa villaägare att både minska energianvändningen och att samtidigt undvika att behålla effekttopparna t.ex. vid investering i nytt värmesystem.

Elkraftingenjörer får lära sig hur man bygger elnät. Elnät följer fysikaliska lagar som vi inte kan ändra på när vi dimensionerar. Inte ens genom politiska beslut.

Villaägareföreningen ville inte lyssna, och jag ville då inte bli medlem i en förening som inte hjälpte villaägare att långsiktigt hålla nere sina elkostnader. Det är ca 20 år sedan och jag är fortfarande inte medlem, men bor i villa.

Om Villaägareföreningen lyssnat på hur elnät byggs och kostnaden för att bygga nät som bara under några timmar skall kunna överföra stora effekter, så hade fler villaägare kunnat minska effekttopparna på sikt när de satsade på energibesparing.

Nu återkommer Villaägareföreningen med beräkningar som inte jag förstår hur de hänger ihop när de vill förklara effektavgiftens betydelse för villaägaren.

Dessa beräkningar måste fortfarande följa de fysikaliska lagarna, och vad begrepp som märkeffekt, effekt och energi innebär.

Jag bor i prisområde 1 och har här, bland annat i inlägg #1 213, berättat vad jag gjorde för snart 20 år sedan för att hålla ned min elkostnad. Samma som jag då berättade för Villaägareföreningen.

Hade de då förmedlat detta till villaägarna i sin förening, då hade många bättre kunnat satsat på en elanvändning med ett lämpligare förhållande mellan elenergi och eleffekt. Det som innebär lägre kostnader för elnäten och för villaägaren.

Visst, man kan nu gå ut och protestera, men man kan ändå inte ändra på de fysikaliska lagarna.

• Gilla
Karin Svensson5 och 2 till
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Som jag skrev i #574 - brytpunkten (när det börjar bli dyrare) i Ellevios modell är när toppen överstiger månadsförbrukningen / 342. Om toppen (efter uträkning av medelvärdet får man förmoda) är 7,5 kW så är månadsförbrukningen där det går jämnt upp 2 565 kWh.
Najs, det får jag grotta in mig lite i😊
C cpalm skrev:
Men som du är inne på är påståendet nonsens. Åtminstone vad beträffar Ellevio. Toppen måste sättas i relation till totala månadsförbrukningen, och den varierar ju kraftigt mellan olika månader och olika hus.
Ja, precis🤔
Man kan undra var dom fått fram just den siffran😅

C cpalm skrev:

Hej cpalm

Det skulle självklart hjälpa villaägare bättre, om man förmedlade god kunskap.

Ditt sätt att räkna är bättre än det villaägareföreningen skriver som inte tar hänsyn till olika månaders elanvändning

Redigerat:
C
M Martin Lundmark skrev:
Det skulle självklart hjälpa villaägare bättre, om man förmedlade god kunskap.
Definitivt. Tyvärr är det nog så att detta är för komplicerat för dem. Precis som för övrig media.

M
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mr. Gullberg

Som villaägare (hus köptes 1994) blev jag erbjuden att bli medlem i Villaägareföreningen

Som lärare för elkraftingenjörer kontaktade jag Villaägareföreningen ett antal gånger och berättade att de borde hjälpa villaägare att både minska energianvändningen och att samtidigt undvika att behålla effekttopparna t.ex. vid investering i nytt värmesystem.

Elkraftingenjörer får lära sig hur man bygger elnät. Elnät följer fysikaliska lagar som vi inte kan ändra på när vi dimensionerar. Inte ens genom politiska beslut.

Villaägareföreningen ville inte lyssna, och jag ville då inte bli medlem i en förening som inte hjälpte villaägare att långsiktigt hålla nere sina elkostnader. Det är ca 20 år sedan och jag är fortfarande inte medlem, men bor i villa.

Om Villaägareföreningen lyssnat på hur elnät byggs och kostnaden för att bygga nät som bara under några timmar skall kunna överföra stora effekter, så hade fler villaägare kunnat minska effekttopparna på sikt när de satsade på energibesparing.

Nu återkommer Villaägareföreningen med beräkningar som inte jag förstår hur de hänger ihop när de vill förklara effektavgiftens betydelse för villaägaren.

Dessa beräkningar måste fortfarande följa de fysikaliska lagarna, och vad begrepp som märkeffekt, effekt och energi innebär.

Jag bor i prisområde 1 och har här, bland annat i inlägg #1 213, berättat vad jag gjorde för snart 20 år sedan för att hålla ned min elkostnad. Samma som jag då berättade för Villaägareföreningen.

Hade de då förmedlat detta till villaägarna i sin förening, då hade många bättre kunnat satsat på en elanvändning med ett lämpligare förhållande mellan elenergi och eleffekt. Det som innebär lägre kostnader för elnäten och för villaägaren.

Visst, man kan nu gå ut och protestera, men man kan ändå inte ändra på de fysikaliska lagarna.
Frågan är om det hade gjort nån skillnad, kostnadsmässigt🤔

Om alla redan hade undvikit elspetsar, och gjort det som kunnats😏

Känns som historien upprepar sig😔

Vi halverade våran förbrukning, utfallet på fakturan.... Halverades?

Vi halverade våran bränsleförbrukning, utfallet på fakturan... Halverades?

Vi ska halvera våra effekttoppar (minst) utfallet på fakturan....😏 (20A = 450:- ) (8,625x81,25:-=701:- )

Grovt generaliserat samt annat som spelar in också givetvis, men ni förstår nog var jag vill komma😏

• Gilla
4774
  • Laddar…
Det är inte så att överföringsavgiften också sänks?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Frågan är om det hade gjort nån skillnad, kostnadsmässigt🤔

Om alla redan hade undvikit elspetsar, och gjort det som kunnats😏

Känns som historien upprepar sig😔

Vi halverade våran förbrukning, utfallet på fakturan.... Halverades?

Vi halverade våran bränsleförbrukning, utfallet på fakturan... Halverades?

Vi ska halvera våra effekttoppar (minst) utfallet på fakturan....😏 (20A = 450:- ) (8,625x81,25:-=701:- )

Grovt generaliserat samt annat som spelar in också givetvis, men ni förstår nog var jag vill komma😏
Mr. Gullberg

Det har rimligen gjort skillnad för de som (jag) försökt att både minska energianvändningen och samtidigt undvika effekttopparna.

Jag behövde tidigare för uppvärmning ca 21 A vid -34 grader, nu ca 8 A

Kostnadsmässigt räknar jag med att klara effektavgiften, när den kommer, med en höjd kostnad tre vintermånader och lika eller lägre kostnad de övriga månaderna. Totalt över året lika eller en mindre kostnad för elnätet.

Skaffar jag elbil ökar kostnaderna rimligen. Vi får se hur det i så fall går att styra.

Det tar ett tag att styra om hur man agerar, jag började för 20 år sedan och väljer både vitvaror och beteende utifrån detta, det har inte varit speciellt svårt för mig eller inneburit försakelser.

Det är naturligtvis ett bekymmer att framför allt EON och Ellevio drivs av aktieägarnas vinstintresse men merparten av elnäten som Vattenfall och kommuner äger ligger där elnätskunderna beskattas, då blir bekymret mindre.

Om du, som jag, startat resan att minska dina effekttoppar för 20 år sedan så hade du naturligtvis varit i ett enklare läge än om du skall börja nu.

Jag kan tyvärr inget göra åt att man inte lyssnar på goda råd….

Redigerat:
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte så att överföringsavgiften också sänks?
I de flesta fall som är kända nu så är svaret ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.