D Dilato skrev:
Intressant.
De flesta små bolag (och en jätte) klarar att hålla lägre avgift med sina långa ledningar, gammalt nät och dåliga kundunderlag än EON Syd.

Härjeån 12 064 kr
Eon Nord 10 710 kr
Härnösand energi 5 817 kr

Vattenfall 6 145 kr
Övik energi: 6 385 kr
Sundsvall elnät 6 835 kr
Eon Syd 9 360 kr
Fråga, kan man enkelt se hur underlaget ser ut för exempelvis Härnösand energi? Dvs hur ser dess elnät ut och hur ser dess kundunderlag ut i det nätet?
De är ju alldeles säkert mindre än Eon Syd, men de kanske har mest bara stadsnät (som i tät bebyggelse), och därför klart mindre nät per abonnent exempelvis.

Intressant nog är Eon på väg att slå ihop sina tre olika områden Nord, Stockholm och Syd så all ska få samma pris.
https://ei.se/om-oss/nyheter/2022/2...isera-sina-avgifter-i-tre-olika-elnatsomraden

Områdena består av 72 procent tätort och 28 procent glesbygd.

En samredovisning innebär att priserna utjämnas mellan de olika områdena. Beslutet innebär en höjning av elnätsavgiften (+26 procent) för Stockholm, eftersom enheten idag har en stor andel tätort och en liten andel glesbygd. För Syd leder samredovisningen till en marginell sänkning (-2 procent) och för Nord innebär det en märkbar sänkning (-17 procent)

E erik_83 skrev:
Hej. Energimarknadsinspektionen säger ju också detta
" Nyligen höjdes elnätbolagens ekonomiska maxtak vilket gör att de kan ta ut högre elnätsavgifter av kunderna.

Myndigheten som ligger bakom beslutet är själva kritiska till hur regleringen fungerar och anser att en lagändring behövs.

– Så som det ser ut i dag har elnätsföretagen möjlighet att ta ut högre nätavgifter än vad som motsvarar deras faktiska kostnader, säger Tommy Johansson, avdelningschef på Energimarknadsinspektionen "
Hej
Energimarknadsinspektionen är tvungen att följa lagstiftningen även om de tycker att den borde ändras.

Vad jag förstår har de agerat för att få igenom en förändring inför nästa fyraårsperiod

En intressant diskussion om Eons priser och svar från Ei som visar att Ei är maktlösa att sätta vettiga nivåer.

Från den tråden:

Min stad är uppdelad på två nätägare. Elevio som tar 450 kr/mån för en 20 A säkring och Eon som tar 780 kr/mån för en 20 A säkring. En enorm skillnad!
Anser Ei att skillnaden är skälig och om inte, varför gör man inget åt det?

Det finns brister i den nuvarande regleringen som innebär att nätföretagen överkompenseras i förhållande till sina faktiska kostnader.

De problem som vi ser med den metod som används idag gäller bland annat hur nätföretagens anläggningstillgångar värderas. Enligt nuvarande regelverk värderas anläggningstillgångarna utifrån vad motsvarande anläggningar skulle kosta att köpa in idag. Ei anser att det historiskt lett till att nätföretagen blivit överkompenserade i relation till deras faktiska kostnader. Anläggningstillgångar borde i stället värderas till verkligt anskaffningsvärde.

För att komma tillrätta med bristerna i regleringen krävs ändringar i lag och förordning.

https://konsumentforum.ei.se/org/en.../eon-nateomradesindelning-syd-i-elomrade-se3/

C
D Dilato skrev:
De flesta små bolag (och en jätte) klarar att hålla lägre avgift med sina långa ledningar och dåliga kundunderlag än EON Syd.
Precis. Den årliga Nils Holgersson-rapporten ger grundläggande fakta i frågan:
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2024/el-2024/

Glesbygdskommuner återfinns både i botten och toppen av listan, så regionala förutsättningar är långtifrån den enda avgörande faktorn. Givetvis är en viktig faktor om verksamheten drivs under en självkostnadsprincip eller kommersiellt. Sen lyckas de kommunala bolagen till synes mer eller mindre bra.

Man får ju hoppas att de kommuner som sålt ut sina elnät lever gott på försäljningsintäkterna, vilket dock knappast är troligt. Det har enligt min åsikt varit enorma svek gentemot kommuninvånarna.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Mr. Gullberg skrev:
Inte den fasta avgiften😏 Iaf inte för Ellevios kunder🙂

Inte så länge sen dom gick från 310:- till 345:-, nu höjer dom igen till 365:-😏
För den som har 20A eller 25A säkring blir det en sänkning.

M
Fairlane Fairlane skrev:
För den som har 20A eller 25A säkring blir det en sänkning.
Det gör det ja🤔
Dom höjde för de med minsta säkringsalternativet och sänkte för "storfräsarna"😅

Hör du det Martin! Nu kan du säkra upp igen, kostar ingen extra nätavgift😉😅

• Sökmotorresultat för "nya priser ellevio" visar elpriser inklusive moms för olika säkringsalternativ från 16 A till 63 A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
M Mr. Gullberg skrev:
Dom höjde för de med minsta säkringsalternativet och sänkte för "storfräsarna"😅
Nja, de har höjt för alla utom 20 och 25 A som sänks till samma nivå som 16 A.

Aktuella priser:
Tabell över fast elnätsavgift per månad för säkringar: 16 A (345 kr), 20 A (450 kr), 25 A (565 kr), 35 A (860 kr), 50 A (1325 kr), 63 A (1895 kr).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Mr. Gullberg skrev:
Hör du det Martin! Nu kan du säkra upp igen, kostar ingen extra nätavgift😉😅
Hej Mr. Gullberg

Som jag skrivit tidigare så innebär effektavgiften på elnätet att elnätsbolaget rimligen inte behöver dela upp abonnemangssäkringen i dess minsta steg 16 A 20 A och 25 A utan att 25A kan vara den minsta.

Om mitt elnätsbolag, när effektavgiften kommer, gör så är rimligt men de får vi se då.

Det skulle då ge den fördelen att den som idag har 16 A abonnemangssäkring får en möjlighet till en bättre selektivitet i anläggningen. Detta eftersom man normalt räknar att det är lämpligt med två steg för bra selektivitet med smältsäkringar (som jag har).

Har man vägguttag avsäkrade med 10 A då bör man ha minst 20 A i nästa säkringsnivå, har man ett trefas motoruttag avsäkrad med 16 A så är det lämpligt att huvudsäkringen är 25 A.

Jag hänvisade tidigare i inlägg #967 till en artikel; ”Experten rasar mot ny elchock för elbil och villa” där villaägarna bland annat säger; ” Forskning visar att det inte kommer att bli någon förändring, säger Håkan Larsson. Längst ner i artikeln står ” Källa: Tibber”
https://carup.se/experten-rasar-mot-ny-elchock-for-elbil-och-villa/

Men var är forskningen som hänvisas till?

I artikeln ”Så påverkas du av de nya effekttarifferna” från Tibber finns samma typ av addition som i villaägarnas artikel, av vad som verkar vara, märkeffekten hos ett antal elapparater i en villa.

Summeringen av dessa märkeffekter påstås sedan vara den effektbelastning som uppstår under en timma och som blir föremål för effektavgift i en villa.
https://tibber.com/se/magazine/power-hacks/effekttariffer-sa-paverkas-du

Det har nu kommit en ny artikel ”Försvarar ny straffavgift på el: Räddar elnätet”. Där man återigen hänvisar till ”forskning”
https://carup.se/forsvarar-straffavgift-pa-el-raddar-elnatet/

Jag förstår inte trovärdigheten i beräkningen. De vitvaror jag har drar inte konstant märkeffekten under sin användning.

Har ni den typen av elapparater i ert hem?

Varför missleder man villaägare som behöver förstå effektavgiften, med att göra ”konstiga” beräkningar?

Varför kallar man detta ”forskning”?

Någon som förstår?

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Och som det redan stått i denna tråden, i Göteborg så är det samma månadskostnad för alla ända upp till 63A...

• Wow
Mr. Gullberg
  • Laddar…
C
M Martin Lundmark skrev:
Någon som förstår?
Det är bara att inse att modellen är så pass komplicerad så att varken media, politiker eller gemene man begriper hur det funkar / kommer att funka.

Det krävs att man hängde med lite på matte- och fysiklektionerna i grundskolan, och det är förbluffande många som inte gjort.

C cpalm skrev:
Det är bara att inse att modellen är så pass komplicerad så att varken media, politiker eller gemene man begriper hur det funkar / kommer att funka.

Det krävs att man hängde med lite på matte- och fysiklektionerna i grundskolan, och det är förbluffande många som inte gjort.
Grundskolans matematik och fysik räcker långt här...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Med grundskolematte menar du fram till och med mellanstadiet i alla fall då?

Jag mins att media skrev att det krävdes högskolematte för att räkna söka EUs lantbruksstöd när de infördes. Då skulle man ta kvoten åkerns yta och omkrets i kvadrat. Jag är inte säker på att det lärs ut i mellanstadiet, men det är i alla fall inte långt efter.

Folks mattekunskaper tycks fastna på en rejält låg nivå.

Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mr. Gullberg

Som jag skrivit tidigare så innebär effektavgiften på elnätet att elnätsbolaget rimligen inte behöver dela upp abonnemangssäkringen i dess minsta steg 16 A 20 A och 25 A utan att 25A kan vara den minsta.

Om mitt elnätsbolag, när effektavgiften kommer, gör så är rimligt men de får vi se då.

Det skulle då ge den fördelen att den som idag har 16 A abonnemangssäkring får en möjlighet till en bättre selektivitet i anläggningen. Detta eftersom man normalt räknar att det är lämpligt med två steg för bra selektivitet med smältsäkringar (som jag har).

Har man vägguttag avsäkrade med 10 A då bör man ha minst 20 A i nästa säkringsnivå, har man ett trefas motoruttag avsäkrad med 16 A så är det lämpligt att huvudsäkringen är 25 A.

Jag hänvisade tidigare i inlägg #967 till en artikel; ”Experten rasar mot ny elchock för elbil och villa” där villaägarna bland annat säger; ” Forskning visar att det inte kommer att bli någon förändring, säger Håkan Larsson. Längst ner i artikeln står ” Källa: Tibber”
[länk]

Men var är forskningen som hänvisas till?

I artikeln ”Så påverkas du av de nya effekttarifferna” från Tibber finns samma typ av addition som i villaägarnas artikel, av vad som verkar vara, märkeffekten hos ett antal elapparater i en villa.

Summeringen av dessa märkeffekter påstås sedan vara den effektbelastning som uppstår under en timma och som blir föremål för effektavgift i en villa.
[länk]

Det har nu kommit en ny artikel ”Försvarar ny straffavgift på el: Räddar elnätet”. Där man återigen hänvisar till ”forskning”
[länk]

Jag förstår inte trovärdigheten i beräkningen. De vitvaror jag har drar inte konstant märkeffekten under sin användning.

Har ni den typen av elapparater i ert hem?

Varför missleder man villaägare som behöver förstå effektavgiften, med att göra ”konstiga” beräkningar?

Någon som förstår?
Jag tror det är rätt enkelt förklarat.
Carup avskyr elbilar, så alla chanser att visa på att det blir dyrt tar man med glädje.
Tibber vill väl sälja sin Pulse eller Pulse CT.

Kallar man det "forskning" så tror många på det.

Trist, men det är vad jag tror

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror det är rätt enkelt förklarat.
Carup avskyr elbilar, så alla chanser att visa på att det blir dyrt tar man med glädje.
Tibber vill väl sälja sin Pulse eller Pulse CT.

Kallar man det "forskning" så tror många på det.

Trist, men det är vad jag tror
Forskning är när man googlar ett par minuter tillsammans med nån kompis över en öl eller två😅

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.