380 451 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Bara ett exempel😊 trots att transportsektorn får skämmas för det mesta och straffas😞JockeUtanKniven skrev:
Utan att avslöja exakt vad jag jobbar med så kan jag säga att det har räknats en heeeel del på detta. Den största påverkan är inte omställningen för fordonsflottan som många verkar tro... Det största behovet kommer från industrin... Stål, batterier, kemi, pappersmassa och datahallar står för det största behovet
Så är det precis som du skriver, industrin är den absolut största boven☹️
Är ju helt värdelöst. Känns som detta borde vara kontraproduktivt, men så länge som bolagen tjänar pengar så...M miks62gbg skrev:Vi har redan haft effektavgiften i Göteborg sedan ett par år tillbaka. Jag upplever den samlade nätavgiften har blivit kanske 25% högre än tidigare. Problemet med nätavgiften i Göteborg är att den räknas ut även om det är natt / helg med låg efterfrågan. M.a.o. att ladda bilen på natten hjälper inte, det blir inte billigare.
Jaaa hehe😅 han menar nog att kWh betyder just kilowattimme, den rackarn😅S sjoelund skrev:
3kw per timme
eller
3kwh
Olika sätt att skriva samma sak😏
Jo, det är ju bergvärmepumpen som totalt dominerar förbrukningen.TorpAnders skrev:
Kan inte se detta som något annat än en bonus/malus-skatt på elvärme och elbil.
Håller själv på att delvis skifta över uppvärmningen till ved. Har ju redan ~60% av förbrukningen nattetid, så inte så mycket att göra där tänker jag.
Så dåligt det har blivit och det är vårt eget fel alltihop då vi röstat på nötter till politiker. Sverige förbrukar ungefär samma mängd el nu som vi gjorde 1985. Det hade antagligen räckt att behålla och underhålla de kärnreaktorer vi hade så hade dagens diskussion om elpris och effek-tariff inte ens existerat.
Eller är det nu så att lokala elnät inte kan hantera att alla startar laddning av elbil när de kommer hem från jobbet? I så fall är det ett problem som måste lösas. Och lösas på riktigt. Gräv ner grova kablar. Men nej, det vill man inte, för skulle det ske mäktar elsystemet på nationell nivå inte med.
Eller är det nu så att lokala elnät inte kan hantera att alla startar laddning av elbil när de kommer hem från jobbet? I så fall är det ett problem som måste lösas. Och lösas på riktigt. Gräv ner grova kablar. Men nej, det vill man inte, för skulle det ske mäktar elsystemet på nationell nivå inte med.
Haha.. Ja, där har du en poäng. Blir intressant att se om elsystemet skenar när folk med elbil inte vill ladda på dagen p.g.a effekttariff.ingenjören101 skrev:
B Boende45 skrev:Ellevios ”erbjudande” om beräkning av effekttopparna nattetid till 50% är inte så generöst som det verkar.
Såvida man inte trivs med att sova i 25 graders temperatur och vistas vaken dagtid i 15 grader.
Det finns gott om timmar mellan 06 - 22 där hög effekt kan kännas nödvändigt och inte speciellt lyxigt att använda.
Enkel matematik, om Sveriges personbilar växlar från fossilt till el så behövs det ca 11 TWh el, att sätta i relation till att Sverige nettoexporterade 28TWh 2024, däremot så kan det självklart innebära effektproblem på vissa ställen. Läste i senaste Energinyheter att Sverige inte hade haft så låg elförbrukning sedan 2009. Tror inte ett skit på att Sverige behöver så mycket el som man vill få folk att tro. Glöm alla vansinniga stålprojekt m.m, kommer inte att hända!JockeUtanKniven skrev:
Utan att avslöja exakt vad jag jobbar med så kan jag säga att det har räknats en heeeel del på detta. Den största påverkan är inte omställningen för fordonsflottan som många verkar tro... Det största behovet kommer från industrin... Stål, batterier, kemi, pappersmassa och datahallar står för det största behovet
Den som lever får se! Läs elnätsrapporten från SWECO är mitt tips till alla som vill lära sig lite merM Mr Stirling skrev:Enkel matematik, om Sveriges personbilar växlar från fossilt till el så behövs det ca 11 TWh el, att sätta i relation till att Sverige nettoexporterade 28TWh 2024, däremot så kan det självklart innebära effektproblem på vissa ställen. Läste i senaste Energinyheter att Sverige inte hade haft så låg elförbrukning sedan 2009. Tror inte ett skit på att Sverige behöver så mycket el som man vill få folk att tro. Glöm alla vansinniga stålprojekt m.m, kommer inte att hända!
Det är väl exakt därför både lokala, regionella och nationella elnät alla satsar galna pengar på att rusta upp, dvs exakt det du efterfrågar..?N Niclas8811 skrev:Så dåligt det har blivit och det är vårt eget fel alltihop då vi röstat på nötter till politiker. Sverige förbrukar ungefär samma mängd el nu som vi gjorde 1985. Det hade antagligen räckt att behålla och underhålla de kärnreaktorer vi hade så hade dagens diskussion om elpris och effek-tariff inte ens existerat.
Problemet är väl att andra länder har brist på el/effekt (vintertid) och vill åt el med allt vad det innebär😏M Mr Stirling skrev:Enkel matematik, om Sveriges personbilar växlar från fossilt till el så behövs det ca 11 TWh el, att sätta i relation till att Sverige nettoexporterade 28TWh 2024, däremot så kan det självklart innebära effektproblem på vissa ställen. Läste i senaste Energinyheter att Sverige inte hade haft så låg elförbrukning sedan 2009. Tror inte ett skit på att Sverige behöver så mycket el som man vill få folk att tro. Glöm alla vansinniga stålprojekt m.m, kommer inte att hända!
Vad jag kan se gör de normalt underhåll. Stamnäten hade inga problem förrän man lade ner kärnkraften i södra Sverige. Man SKAPADE alltså medvetet svårigheter.JockeUtanKniven skrev: