M Mr Stirling skrev:
Du tar genomsnittet av dina 3 högsta timeffekter för månaden, t.e.x. kl 15 har du 5kW, nästa dag kl 23 så har du 8kW och en tredje dag kl 08 6kW, då blir uträkningen 5kW+6kW plus halva effekten av 8kW = 5+6+4/2=7,5kW
Nästan rätt - om du har en topp på 8kWh så halveras den till 4 och mest troligt så har du någon annan topp som då räknas istället

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Vi har rätt att få det ja, men det betyder inte att nätbolagen per default gått över till det (som här hos Tekniska Verken, exempelvis).
Som sagt, nästan alla har gått över och om du begär det från ditt elnätsbolag så har de 3 månader på sig att böta, annars får de betala många tusenlappar per dygn. Kvartsmätning och effekttariffer är två olika implementationer

M Mr. Gullberg skrev:
Man skulle kunna tro att när elpriset varit lågt så vill dom att man ska använda elen....
Man skall strunta i vad som officiellt sägs och gå strikt på priset.

M Mr. Gullberg skrev:
Som de flesta skriver i sina artiklar så blir Tyskland och Norge dom största vinnarna i det nya systemet, då de kan utnyttja det svenska elnätet mer effektivt😅
Utvecklingen går mer och mer till att Sverige blir en EU koloni för råvaror. Såg att de nyligen hittat uran i Oviken vilket passar bra nu när fransmännen blev utkastade från Afrika där man hade tillgång till uran.

JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Ingen som klagade när de lokala elnätsbolagen tog (låga) avgifter under många år och stoppade pengarna i egen ficka och lät elnäten förfalla.
Bra ledarskap styr upp en ekonomi till balans.. fråga VA-verken.. ;)

Värmer hela huset med vedpatroner i en stor Täljstensugn, så där är inget hämta.

Möjligen blir det en kontaktor med tidsstyrning för varmvattenberedaren.
Har inga tonåringar hemma, så det kanske inte behövs.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Värmer hela huset med vedpatroner i en stor Täljstensugn, så där är inget hämta.

Möjligen blir det en kontaktor med tidsstyrning för varmvattenberedaren.
Har inga tonåringar hemma, så det kanske inte behövs.

Ladda elbil kan bli lönsamt att göra på stan om man har panik i stället för att dra på med 11kW några timmar. Färdigkokt julskinka och duscha på gymmet kan bli + affärer.

Kollade vår prognos och det ser bara ut. Några hundra per år billigare då vi haft 4kW toppar som högst på 10 000kWh/år.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Kommer snart en skatt på värmetrivsel. Du mår för bra.. klart det måste beskattas :p

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Många verkar skriva att några hundralappar i månaden inte är något problem, problemet är att vi redan har fått ökade kostnader med flera hundralappar flertalet gånger tidigare.
Men så är det och beroende av vem du frågar och ekonomiska förutsättningar.
Så båda är rätt, påverkar eller påverkar inte.😉

Nästan rätt - om du har en topp på 8kWh så halveras den till 4 och mest troligt så har du någon annan topp som då räknas istället
Råkade dela summan med 2, ska självklart vara delat med 3.

spikplanka spikplanka skrev:
Man skall strunta i vad som officiellt sägs och gå strikt på priset.

Utvecklingen går mer och mer till att Sverige blir en EU koloni för råvaror. Såg att de nyligen hittat uran i Oviken vilket passar bra nu när fransmännen blev utkastade från Afrika där man hade tillgång till uran.

Bra ledarskap styr upp en ekonomi till balans.. fråga VA-verken.. ;)
Ja, men faktiskt bra ledarskap och långsiktigt tänkande är sällan populärt. Cykeln är alltid att sänka kostnader på kort sikt tills det inte håller längre och något politiskt parti får ta smällen för att rusta upp varpå politiker, institutioner och företag skyller på varandra. Med andra ord, vi får exakt vad vi förtjänar eftersom det är för opoppis att föra faktiskt rimlig politik

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Råkade dela summan med 2, ska självklart vara delat med 3.
Du missförstår mig. Poängen är att om du har en faktisk topp på 8 (nedräknas till 4) så finns det troligtvis någon annan topp som är högre än 4 och kommer att räknas istället. Absoluta toppar och kostnadsbaserade toppar är två olika saker

• Gilla
David Johansson9 och 1 till
  • Laddar…
M
Så är det såklart. Många som klagar på högre avgifter nu när man ska bygga ikapp näten... Ingen som klagade när de lokala elnätsbolagen tog (låga) avgifter under många år och stoppade pengarna i egen ficka och lät elnäten förfalla. Vi har betalat orimligt lite under lång tid och nu som vanligt så är det vi som står med kostnaden när det ska rustas upp. Gemene man har för dålig koll för att kunna förstå helheten. Inte konstigt att denna kortsiktighet i vår kritiska infrastruktur får fortsätta. Vi får det politiska utfall vi förtjänar, bara att slanta upp :(
Mja, ser man till själva månadsavgiften så har den ju inte ökat så hiskeligt mycket över åren🤔

Dom flesta är nog överens om att kablarna in i husen och runtomkring kostar några spänn att använda. I bl a. underhåll/förbättring/driftsäkerhet.

Det är alla andra "ide'er" dom får för sig som har kostat och i många fall utan förankring i verkligheten som jag tänker mig folk stör sig på😏

*Nu subventionerar vi solceller... Naaaaj, det överbelastade näten☹️ justering, kalkylen sprack🤯
*Nu subventionerar vi elbilar... Naaaaj , det överbelastar näten och elen räcker inte☹️ justering, kalkylen sprack☹️
*Nu skrotar vi reglerbar el till fördel för förnybar.... Naaaaj, elbrist☹️ justering, kalkylen sprack

Etc etc.

Det är ingen kontinuitet i besluten, stora investeringar i hus och hem kan kosta skjortan och ändå inom ett fåtal år vara värdelösa då vinden vänt😏

Sen tar man väl för givet att elnätsbolagen "förbättrar" sin "produkt" som dom hävdar för pengarna vi betalar... Men så kanske inte är fallet när man har monopol🤔

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Glad att jag hunnit vänja mig med när jag ska förbruka vad.. samt att vår elförbrukning sjunkit 10 000 kWh 👍

Tvättar bara på billiga dagar/nätter.. fann att jag hade en "timer" på tvättmaskinen trots att den är gammal.. samma sak gäller diskmaskinen.. (den är dock ny, så där förutsatte jag att sådan knapp skulle finnas). Lagar mer energikrävande mat och bakar "extra" på billiga dagar (men lagar "normal" mat varje dag som alltid, utan att titta på elmätaren - energikrävande = mycket ugn, långkörare, många kastruller/maskiner/ugn samtidigt)

Duschen däremot.. jag kan anpassa mig lite.. så jag kan "skjuta upp" det några timmar/alt ta det tidigare.. om det krisar (dvs är skitdyrt).. men maken är lite av en sjusovare som behöver vakna på morgonen.. så där är det och kommer vara.. "som vanligt"..

Men i övrigt är det ju inte så mycket att göra.. inte vi som sätter priset.. bara vi som väljer om man vill använda det och hur!

Vi är trots allt ett energislösande/bortskämt släkte (människan) och på ett eller annat vis får man betala för sina "laster"... (både i pengar, klimat och naturförstörelse).

Ingen behöver ha allt / måste ha allt.. vad man sen vill. är en annan sak.

4774 4774 skrev:
Vad gör man om man är hemma 24/7. Fryser arslet av sig, svälter, inget kaffe, ingen varm mat ~ Allt för att inte överanvända ett undermåligt elnät
Det blir väl inte kallare inne bara för att du är hemma, snarare tvärtom.

Jag har varit hemma hela September och har max 3 kWh som topp.

Jag både äter varm mat och dricker kaffe och har 21 grader inne.

Till vintern blir det ju högre när baslasten värmepump ökar men min pump med avstängd elpatron kan inte dra mer än 3,6 kW så...
Diagram som visar energiförbrukning i kWh för september med max 3,6 kW och varmvattenanvändning vid olika tidpunkter.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Du missförstår mig. Poängen är att om du har en faktisk topp på 8 (nedräknas till 4) så finns det troligtvis någon annan topp som är högre än 4 och kommer att räknas istället. Absoluta toppar och kostnadsbaserade toppar är två olika saker
Nej Ellevio tittar endast på dom 3 högsta effekttopparna för en månad oavsett tid på dygnet ,, själva poängen med att du får räkna halva effekten mellan kl 22-06 är att du ska försöka att lägga all din toppeffekt denna tid. För att peta bort 8kW:an så behöver du ha en 9kW mellan 06-22 eller en 9kW mellan 22-06.

• Gilla
  • Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.