1 557 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hur tänker banken?
Hej
Har en liten fundering hur det funkar med byggnadskreditivet och omvandling till bolån.
Ponera följande scenario:
Produktionskalkyl hus: 3 miljoner +- 100k
I denna inkluderas inköp av privat tomt 600k
Tomtens marknadsvärde: 900-1000k
Eget kapital: 450k
Förhandsvärdering: 3,7 +- 100k.
Egen bedömning baserad på försäljningar i närområdet: 4 miljoner +- 100k
Hur brukar banken vilja att man betalar den egna insatsen i ett byggnadskreditiv?
Jag räknar alltså med att jag har ett övervärde på 200k på den egna tomten.
Tar man någon hänsyn till slutvärdet på det byggda huset när man ska skjuta till den egna insatsen?
Många frågor få svar
Har en liten fundering hur det funkar med byggnadskreditivet och omvandling till bolån.
Ponera följande scenario:
Produktionskalkyl hus: 3 miljoner +- 100k
I denna inkluderas inköp av privat tomt 600k
Tomtens marknadsvärde: 900-1000k
Eget kapital: 450k
Förhandsvärdering: 3,7 +- 100k.
Egen bedömning baserad på försäljningar i närområdet: 4 miljoner +- 100k
Hur brukar banken vilja att man betalar den egna insatsen i ett byggnadskreditiv?
Jag räknar alltså med att jag har ett övervärde på 200k på den egna tomten.
Tar man någon hänsyn till slutvärdet på det byggda huset när man ska skjuta till den egna insatsen?
Många frågor få svar
Jag tror inte att det krävs någon egen insats alls. Men det är ju så klart positivt om man antingen kan använda pengarna under bygget, eller betala av när krediten omvandlas till bolån. Majoriteten av alla nybyggda villor har ju en byggkostnad på mindre än 85% av det uppskattade marknadsvärdet, så den klassiska handpenningen är ju redan betald så att säga.
Det är väl ganska enkelt, man gör en slutvärdering när huset är klart, och får då ett värde, skillnaden mellan detta värde och andelen lånade pengar är ju då "kontantinsatsen".
Så du kan ju ha tur att bygga för 3 och får en värdering på 4, tvärt om är ju fullt möjligt med...
Så du kan ju ha tur att bygga för 3 och får en värdering på 4, tvärt om är ju fullt möjligt med...
Låter rimligt.Pumba skrev:
Tog för givet att man skulle betala 15% på alla löpande byggkostnader.
Vi kommer iallafall att betala 15% av tomten med eget medel.
Klicka här för att svara