1 393 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Hur tänka vid tilläggsisolering
Hej!
Vi ska tilläggsisolera huset. Vi har tänkt använda oss av Isovers fasadskiva med papp och har räknat på att det räcker med en 50 mm skiva.
Våra funderingar är: hur gör vi längst ner mot grunden?
Jag ha pratat med bygma som säger följande:
Riv bort gammal panel + luftspalt. Längst ner ska vi lägga en 45x45 och fasadskivan över.
Utanpå 45x45 blir det då plåt (typ som överbleck), luftspalt, ny panel.
Alltså helt tätt underifrån.
Detta för att fukt inte ska kunna sugas upp i isoleringen.
Andra säger:
Riv bort gammal panel + luftspalt. Plåt längst in, isolering, luftspalt, ny panel.
Detta för att fukt som kommer i isoleringen ska kunna komma ut längst ner.
Vilket är bäst?
Jag vill tillägga att jag är helt okunnig inom området.
Förklara för mig som om jag vore ett litet barn
Vi ska tilläggsisolera huset. Vi har tänkt använda oss av Isovers fasadskiva med papp och har räknat på att det räcker med en 50 mm skiva.
Våra funderingar är: hur gör vi längst ner mot grunden?
Jag ha pratat med bygma som säger följande:
Riv bort gammal panel + luftspalt. Längst ner ska vi lägga en 45x45 och fasadskivan över.
Utanpå 45x45 blir det då plåt (typ som överbleck), luftspalt, ny panel.
Alltså helt tätt underifrån.
Detta för att fukt inte ska kunna sugas upp i isoleringen.
Andra säger:
Riv bort gammal panel + luftspalt. Plåt längst in, isolering, luftspalt, ny panel.
Detta för att fukt som kommer i isoleringen ska kunna komma ut längst ner.
Vilket är bäst?
Jag vill tillägga att jag är helt okunnig inom området.
Förklara för mig som om jag vore ett litet barn
"Helt tätt underifrån" blir det väl ändå inte med alternativ 1, fuktig luft etc kommer väl in genom luftspalt och/eller genom springor mellan panelbrädorna (beror ju lite på vilken typ av panel du tänkt ha, om det t.ex. är med någon typ av lockläkt eller ej).
Det framgår inte hur du tänkt fästa spikläkten - sitter den på distanser (typ plaströr) genom isoleringen, eller ska du ha 45x45-reglar mellan fasadskivorna?
Hursomhelst - om du har en normalt tät fasad och en luftspalt, så har jag svårt att tänka mig att fasadskivorna ska bli så pass fuktiga att de riktigt dryper av väta, dvs att fukten rinner neråt i dem och måste komma ut längst ner - mer troligt är att den lilla fukt som tas upp torkar ut direkt "åt sidan" mot luftspalten under torra dagar.
Det framgår inte hur du tänkt fästa spikläkten - sitter den på distanser (typ plaströr) genom isoleringen, eller ska du ha 45x45-reglar mellan fasadskivorna?
Hursomhelst - om du har en normalt tät fasad och en luftspalt, så har jag svårt att tänka mig att fasadskivorna ska bli så pass fuktiga att de riktigt dryper av väta, dvs att fukten rinner neråt i dem och måste komma ut längst ner - mer troligt är att den lilla fukt som tas upp torkar ut direkt "åt sidan" mot luftspalten under torra dagar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tänka vid renovering av badrum 🤯
Badrum -
Hur tänka kring köldbrygga vid utbyggnad?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tips på att tänka på vid köp av solceller & batterier
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Lite hjälp att tänka vid försäkringsärende, brand i kök
Försäkringar -
Saker att tänka på vid byte av fasad, fönster och tilläggsisolering
Fasad