K krfsm skrev:
I praktiken påverkar det nästan bara elbilsägarna.
Och vi blir fler och fler och blir i majoritet så småningom.

C cpalm skrev:
Inga låg/högpris-tider eller perioder?
Får för mig att jag läste i förordningen att det måste ingå i prismodellen.
Effektavgiften ska baseras på den enskilda kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Den ska också vara tidsdifferentierad (tidsindelad). Det betyder att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid. Detta är emellertid inget krav i dag utan först från den 1 januari 2027.
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift#h-Vilkaelnatsforetaghareffekttariffer

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Elförbrukningen över dygnet kommer inte att förändras. Skillnaden blir endast att vi får betala mer. Själv med elbil kommer jag att ladda med mina 6 kW som innan på natten. Det blir extra avgift hos Ellivo då de märkligt nog även har avgift på natten, halva ja men avgift är det minsann. Två gånger med en timme med säg 7 kw i början på månaden och de är kört men inte ännu mer om jag konstant laddar med 6 kW under resten av månaden så varför effektavgift överhuvudtaget? Den gör inget för att omfördela förbrukningen för gemene man, ingenting alls förutom för de få som bryr sig.

Nu har jag Eon som inte infört effektavgift ännu.
Hej Bo00

Elnäten till våra villor är ursprungligen baserade på Velanders formel. En formel som bygger på att man bara behöver årsenergi och vetskap om kundkategori med tillhörande Velanderkonstanter för beräkning av uppskattad toppeffekt.

Se t.ex. ”UTVÄRDERING AV VELANDERS FORMEL FÖR TOPPEFFEKTBERÄKNING I ELDISTRIBUTIONSNÄT” https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1223815/FULLTEXT01.pdf

Här ser man en beräkning med Velanders formel.
https://www.pluggakuten.se/trad/sammanlagring-med-velanders-formel/

Starkt förenklat; Genom användning av Velanders formel undvek man att bygga onödigt kostsamma elnät genom att ta hänsyn till den sammanlagring som uppstår när många villor är anslutna till ett elnät, då alla inte har sina effektuttag samtidigt.

Ett villanät med 25A säkringar till villorna, byggdes alltså inte för att alla skulle kunna ta ut 25 A samtidigt. Genom användning av Velanders formel undvek man onödigt överdimensionerade elnät och onödigt höga elnätskostnader.

Velanders formel utvecklades före det vi, till exempel, började med värmepumpar med elspets, elbilsladdning och solceller på villor.

Denna förändring som nu skett innebär att Velanders formel fungerar dåligt. För att vi idag inte skall behöva bygga onödigt överdimensionerade elnät och få onödigt höga elnätskostnader, så inför man effektavgifter.

Målet, med effektavgifter är att elnätsbolagen skall behålla samma totala utdebitering men fördelningen ändras så den enskilda kunden betalar utifrån dess nyttjande av elnätet. (se även inlägg #977 av Dilato)

Utgår man ifrån att det blir samma totala utdebitering till kundkollektivet, då innebär det att; Om någon får en högre utdebitering till elnätet med effektavgifter då kan man rimligen tolka detta så att denne tidigare har betalar för liten andel av sitt elnätsutnyttjande.

Och följaktligen; Om någon får en lägre utdebitering till elnätet med effektavgifter då kan man rimligen tolka detta så att denne tidigare har betalar för stor andel av sitt elnätsutnyttjande.

Förut har focus för villaägare många gånger varit att sänka energianvändningen (antalet kWh till elenergibolaget) men på bekostnad av ett ointresse att hålla nere toppeffekten i elnäten. Nu försöker man med effektavgiften undvika att den totala elnätskostnaden för kundkollektivet ökar.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 4 till
  • Laddar…
Ni som kan de här bättre än mig får gärna svara på om jag förstått detta rätt. Om jag ligger på 2 kw hela månaden förutom 3 timmar där jag ligger på 7 kw så får jag betala högre än om jag legat på 5 kw hela tiden?

Fairlane
E erik_83 skrev:
Ni som kan de här bättre än mig får gärna svara på om jag förstått detta rätt. Om jag ligger på 2 kw hela månaden förutom 3 timmar där jag ligger på 7 kw så får jag betala högre än om jag legat på 5 kw hela tiden?
Om du har Ellevio, så blir effektavgiften högre då ja. Totalen däremot blir inte nödvändigtvis högre.

E erik_83 skrev:
De flesta nätbolag räknar toppen per dag, så om de där timmarna är på olika dagar så får du troligen mer effektavgift. (Vissa räknar fler än tre toppar.)

De flesta bolag räknar också per hel timme, så om du t.ex. ska köra en maskin som drar mycket effekt en hel timme i sträck kan du börja vid halv istället för hel timme. Då fördelas din effekt på två mätperioder och den mätta toppmedeleffekten blir troligen lägre.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
De flesta nätbolag räknar toppen per dag, så om de där timmarna är på olika dagar så får du troligen mer effektavgift. (Vissa räknar fler än tre toppar.)

De flesta bolag räknar också per hel timme, så om du t.ex. ska köra en maskin som drar mycket effekt en hel timme i sträck kan du börja vid halv istället för hel timme. Då fördelas din effekt på två mätperioder och den mätta toppmedeleffekten blir troligen lägre.
Det där med per dag har jag aldrig sett.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det där med per dag har jag aldrig sett.
Ellevio:
Effektavgiften baseras på snittet av de tre högsta effekttopparna, det vill säga de tre timmar med högst timmedeleffekt, fördelade på tre olika dygn under månaden.
Göteborgs energi:
Effektavgiften gäller bara dig som är villaägare. Den består av medeltalet av dina tre högsta timmar varje månad, fördelat på tre olika dygn.
Mälarenergi:
Genomsnittet av dessa tre timvärden används för att beräkna effektavgiften.

Vi väljer dock bara ett timvärde per dygn, se exemplet nedan.
Så det varierar mellan bolag, men det är inte helt ovanligt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Ellevio:

Göteborgs energi:

Mälarenergi:

Så det varierar mellan bolag, men det är inte helt ovanligt.
Tack för det.
Det är ju skitbra!

C
D Dilato skrev:
Det betyder att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid. Detta är emellertid inget krav i dag utan först från den 1 januari 2027.
[länk]
Aha, trodde detta med 2027-01-01 gällde effektavgiften som helhet. Det verkar alltså vara så att fram tills dess så får tariffen tidsdifferentieras, men efter detta datum ska den tidsdifferentieras. Lite besynnerligt måste jag säga. 🙄

4774
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är du säker på att du är ok med planerade strömavbrott kl17-19 vardagar om utetemperaturen är låg?

Då måste du investera i batteribackup till wifit och belysning.

Påtvingad smörgås till middag - nej tack. Då duschar jag hellre kl 22 istället för innan middagen.
Vore inte det bästa om nätägarna hostade upp huvuddelen av deras årliga intjänade mångmiljardbelopp och anväde pengarna för att göra det som behövs. Vilket är att stärka upp nätet för att slippa effekttoppar som överbelastar nuvarande uråldriga nät.

Det här har de orsakat alldeles själva så då är det deras långsiktiga urusla planer som lett hit samt ökad girighet.

Dags för nätägaren att investera miljarderna det redan kostar oss och ge oss valuta för pengarna.

• Gilla
  • Älska
sallad och 6 till
  • Laddar…
Attitudeswe
4774 4774 skrev:
Vore inte det bästa om nätägarna hostade upp huvuddelen av deras årliga intjänade mångmiljardbelopp och anväde pengarna för att göra det som behövs. Vilket är att stärka upp nätet för att slippa effekttoppar som överbelastar nuvarande uråldriga nät.

Det här har de orsakat alldeles själva så då är det deras långsiktiga urusla planer som lett hit samt ökad girighet.

Dags för nätägaren att investera miljarderna det redan kostar oss och ge oss valuta för pengarna.
Fast nätet skall klara 20% fler middagstillagningar än förr och skall framöver klara 100% mer energianvändning i industrin + dom 5-10% som elektrifierad trafik kommer att behöva.

Så det är klar att det blir billigare för oss konsumenter om vi håller nere årets toppeffekt så att nätet kan stärkas på rätt ställen.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
4774 4774 skrev:

Har du inte läst vad som skrivits i tråden? Elnätsbolagen går ju knappt runt ekonomiskt och gör detta för att va snälla mot sina kunder för att inte behöva höja avgifterna. Och vore de inte för alla dumma villaägare som installerat massa solceller så hade detta inte ens behövts. 🙄

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Folk har uppenbarligen fruktansvärt svårt att fatta det här även utan subtil ironi. Så vänligen lägg ner den.

Effektavgifter är ett bättre sätt att fördela nätkostnaden och den bidrar till att nätet används effektivare.

Sedan har vi ändå ettsystem där privata ägare profiterar på ett monopol. Men det problemet ändrar inte på det faktum att effektavgifter är rimliga.

• Gilla
Attitudeswe och 3 till
  • Laddar…
Folk har uppenbarligen fruktansvärt svårt att citera ,så svårt ibland att veta vem svaret är till ,men om subtil ironi va riktigt till mig så tar jag de som en komplimang för jag tyckte inte de va subtilt överhuvudtaget. Jag förstår precis. Elnätsbolagen påstår att nätet inte håller för att värmepumpar ibland får använda elpatron/tillsats när de är kallt och de är en större belastning på nätet än när alla hade direktel och de vill jag gärna se bevis för. Sen säger dom att dom inte vill bygga ut nätet och lägga kostnaden på kunderna för de tycker dom är elakt mot kunderna och de argumentet tror jag definitivt inte på. Har man ett system med monopol så ska man ha ett system att en viss % av vinsten ska gå till att bygga ut nätet eftersom jag som kund inte kan välja annat bolag. Jag gillar inte monopol.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.