Jaha då var jag där igen med en fråga om hur i helsike man tar ut hål i ytmaterialet så allt stämmer. Senast var för ngn vecka sedan angående golvspånet.

Nu gäller det gips på väggarna. Jag har i det lilla badrummet ett antal dosor som ska genomföras. Dosor eftersom jag kör med Uponors fixtursystem. Till eländet hör också att det är ett rum med snedtak, så det ställer till det lite med måttpassningen.

Så hur gör man egentligen för att sätta gipset bra så det ligger bra an i skarvar och mot tak och inte minst, med små springor mot dosorna. Dessa ska jag sedan täta med fog och på detta blir det våtrumsfärg med dess system.

Att skarva skivan mellan ett dospar känns inget vidare.... Berätta gärna hur ni som kan det här gör!

Kan tillägga att dosorna är mindre i dimensionen än apparatdosor för el så de magneterna fungerar inte om ngn kom på den idén. :S

Stort behov av tips!

Jag mäter med måttband och det brukar lyckas.

Protte

Ett annat tips är att smeta in dosans kant med någon slags färg (skokräm, ungarnas fingerfärg, vad som helst - men undvik frugans läppstift om du är rädd om förhållandet), och sen trycka skivan på plats mot dosorna. Såga sedan efter färgmärkena.

Hole-In-One. En magnetisk guide. Man sätter en magnet i dosan, fäster gipset, sedan låter man en annan magnet fästa mot den första.

Fast nu var dom ju inte i rätt storlek för hole-in-one.

Är det Uponor Väggdosa M6 eller liknande du använder dig av?

Har sett en lösning där man tillverkat en egen jigg som placerats inne i dosan för att centrera en borrspets till en hålsåg med dimension som då gått exakt utanför dosans kanter. Samma princip som hole-in-one men denna såg hemmagjord ut. Om jag minns rätt så gjordes ett litet hål i skivan som var så exakt så man kunde centrera spetsen, skivan monterades mot tak och sedan körde man upp respektive hål vid dosan med hålsågen. Vart perfekta hål men jag tyckte personligen det såg livsfarligt ut med tanke risken att sätta centreringsborrets spets för djupt och sedan risken att få skit och gipsrester i kopplingen. Om inte uponor har en egen sådan makapär skulle jag nog kört gamla goda stilen med tumstock samt ev risk att få fylla igen lite med lämpligt bruk innan tätskicktet

T
andersmc skrev:
Hole-In-One. En magnetisk guide. Man sätter en magnet i dosan, fäster gipset, sedan låter man en annan magnet fästa mot den första.
Hehehe....du läser visst inte HELA inläggen:P

cederbusch skrev:
Kan tillägga att dosorna är mindre i dimensionen än apparatdosor för el så de magneterna fungerar inte om ngn kom på den idén.

Att mäta nogrant är trixet, det fixar du med tanke på hur noggran du varit tidigare. Annars finns de de som lägger tid på att skapa grejer som passar i fixturen (ung. Som hole in one insatsen) och har en spik igenom för att hittan centrum på skivan som skall på.

Du kan göra en borrmall i valfritt material, tex gips.
Nu vet jag inte hur stort område du har hålen på men det är alltid lättare att hantera en mindre bit gips än en större tycker jag.
Går kanske till och med att rita ut hålen från baksidan om där inte är nåt ivägen?
Sen om du borrar till rätt dimension först eller går via mindre borrhål och rasp/fil är väl en smaksak.
Med en mall har du åtminstone inbördes hålläge rätt.
Ser du sen till att få den i våg med så är det lättare att mäta utifrån kanterna på mallen och överföra måtten till den riktiga gipsskivan.
Säkert inte den proffsigaste lösningen men så nånting hade jag gjort ifall jag ville ha det noga.
Vet precis vilket elände det är med snedtak ;)
Fundera lite på hur du vill ha skarven mellan vägg,snedtak och tak med.

Många bra tips, tack. Jag lutar åt att tillverka ngt att stoppa in i dosan och centrera en spik eller så. Eller så kladdar jag på ngt på dosorna som sagt. Frugans attilraljer undantagna, det är noterat.

Kruxet är att det mesta är varken i lod eller våg, så det blir lite besvärligt att mäta ut. Men raspen kommer väl till pass.

Ang taket så tänkte jag försöka ansluta gipset så nära glespanelen som jag satt i taket som möjligt. Sen skivor i taket. Foga i springar. Sen får vi väl se om det ska vara lister eller ej.

Med skarven menade jag att man får tänka på vad den ska möta sen, som kanske inte är uppsatt än.
Om du håller två spillbitar emot varann i nån snedhörna så förstår du hur jag menar.
Om du inte redan gjorde det ;)
Finns många varianter där.

Jo foga får jag med göra :P

Kollade med killen nu jag såg använde jiggen och de hade faktiskt använt en motsvarande hole-in-one och gjort en jigg. Tydligen gick det på 5 minuter att göra jiggen om du har rätt hålsågar hemma. Tyckte det var ett riktigt smart sätt när jag förstod hur de fått ihop det hela.

1) Köp lämplig hole-in-one på tex biltema, förutom styrningen för centreringsborret så bör den vara i plast
2) Kör med hålsåg vars innerdiameter motsvarar din dosas mått, antar att man måste tänka på längden på centreringsborret på något sätt här. Såga av kanten mao

3) Nu har du en hole-in-one med rätt yttermått för din dosa och kör vidare med hålsåg vars innerdiameter är någon mm större än dosans ytterdiameter.

Eftersom de utgår från en hole-in-one skyddas dosan och kopplingar från spetsen från borret, dock livsviktigt att dammsuga ordentligt efteråt

När det gäller eldosorna kan du...

- Skruva ut skruvarna som används för att fästa locket/uttaget/brytaren
- Klipp av skallen på några spik som passar i skruvhålen. De skall vara så långa att de sticker ut några mm när de bottnar i skruvhålen
- Sätt i de avklippta spiken i skruvhålen med spetsen utåt
- Håll upp skivan som den skall sitta och tryck till
- Mittemellan avtrycken från spiken kör du dosborren

Kanske ingen metod för de som gör detta dagarna i ända, men vill man inte lägga pengarna på en hole-in-one (och tiden för att modda den som i detta fallet) för ett mindre antal hål fungerar tillvägagångssättet helt ok. Resultatet blir i varje fall bra.

har du en laser siktar du in den på dosan och sätter gipsskivan.

• Gilla
Jkgbg
  • Laddar…
Då var det gipsat och klart. Det blev ingen "hole-in-one". Jag mätte och höll tummarna för alla fixturer för vattnet. Det gick hyffsat bra faktiskt. Första skivan allra bäst, sen lite sämre. Men inget som inte lite fogmassa klarar av.

För elen, som bara var på ett ställe, kletade jag på lite ketchup och tryckte dit skivan. Sen var det ju bara att sikta med hålsågen på mitten och köra. Blev bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.