Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur ta bort remskiva på en Husqvarna/Electrolux QW14061T

1. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem
    Jag har en Husqvarna/Electrolux QW14061T där remskivan gett upp. Det började med att bulten som håller den på plats gängade ur sig då och då varpå remmen hoppade av. Men till slut verkar remskivan också ha gett upp. Jag inser i efterhand att jag borde förstås haft på låslack på bultens gängor första gången det hände, men det är lätt att vara efterklok.

Hur som helst, jag lyckas röra remskivan fritt en liten bit, men efter kanske en knapp centimeter så tar det tvärstopp.

Detta ska vara remskivan. Gjord av plast på en maskin som lär ha kostat typ 7000kr ny. Uselt. De säljer reservdelar men verkar inte ha någon servicemanual tillgänglig för allmänheten. Också uselt. Bilderna verkar vara tagna av en "produktfotograf" vars jobb är att få produkter att se attraktiva ut. Säkert jättebra när nya grejer ska säljas, men för reservdelar så vill man t.ex. kunna se rakt in i splinesen / hålet för axeln. Även det uselt.
    https://shop.electrolux.se/tvatt/tvattmaskiner/trummdelar/remskiva-till-tvattmaskin/p/1084895075

Jag har en avdragare som jag skulle kunna prova med, men det verkar dumt att prova utan att höra om någon vet något bättre knep. (Dessutom är avdragaren fel sort, gjord för bromstrummor, så jag skulle behöva ordna nån slags hemgjorda klammer eller chansa på flera dussin buntband för att den ska få tag i remskivan).

Den här sidan verkar ha några sprängskisser men visar inte remskivan. Eller så tittar jag dåligt? Hur som helst så visar den inte hur man tar bort skivan.
    https://www.ransomspares.co.uk/parts/brands/husqvarna/washing-machines/qw14061t (91321734902)/

2. electroluxaren
    Medlem · - · 12 761 inlägg
    Märkligt fel minst sagt.
    Men då du ändå skall byta skivan så såga upp den i småbitar eller rent och ärligt övervåld.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.