Hej,

Håller på att riva ut gillestugan i mitt hus från 1970.

Är det någon som har ett tips på hur man kan få bort dessa ingjutna reglar i golv och vägg smidigast ?

Grovt betongvägg med en horisontell träregel ingjuten och delvis utsatt, med synliga plaströr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i gillestuga med synliga träreglar, betongvägg och golv samt nedrivna kablar och skräp.
Skapa konto

Mvh Jonas

Kofot och armstyrka lär fungera ypperligt.

Dra i en fransk träskruv och sätt kofoten i den så har du nått att bända i.

SkitOxe SkitOxe skrev:
En bra idé :) för att start och att få upp änden på regeln.

• Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
En bra idé :) för att start och att få upp änden på regeln.
Teamwork ;-)

SkitOxe SkitOxe skrev:
Bra idé, det ska jag testa imorgon. Tack för svaret

Funkade bra med fransk träskruv, tyvärr har jag en regel kvar under eldstaden, så hur tar jag bort denna effektivas ? Är det med en bilningsmaskin kanske ?
Renoveringsprojekt med synlig eldstad och spikar i golvet, masonitplattor, hink och verktyg.
Skapa konto

edit, menar eldstaden

• Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Eller så låter du den lilla biten sitta kvar. Den lär oavsett bli helt ingjuten om du tänker gjuta igen alla spår efter reglarna

GoC GoC skrev:
Eller så låter du den lilla biten sitta kvar. Den lär oavsett bli helt ingjuten om du tänker gjuta igen alla spår efter reglarna

Jo men hela idéen med detta projekt är att bli av med allt organiskt material så är inget alternativ tyvärr.

Pröva att dra ut den i sidled. Förborra och skruva i en lång fransk träskruv och pröva att dra ut regeln. Annars verkar bara återstå att ta fram bilmaskinen och gnaga dig in till regeln utan att rasera den öppna spisen

• Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Men palla upp spisen då den verkar vila på tegelstenar endast i framkant, syns dåligt på bilden. Då borde det gå fint att kunna knacka bort tegelstenarna i framkant, borde finfint med en slägghammare, och bryta bort regeln.
Jag tror inte min första idé kommer fungera.

Men oavsett lär inte den lilla biten organiskt material kunna orsaka några problem om du gjuter in den i betong.

GoC GoC skrev:
Men oavsett lär inte den lilla biten organiskt material kunna orsaka några problem om du gjuter in den i betong.
Ska ta ett foto imorgon så ser man bättre. Alla ideer uppskattas.

Om du tar något robust, typ fyrkantsrör eller något liknande och lägger i spåret där du redan fått bort regeln, och sen klappar till det utav h-vete med en rejäl slägga, så kan du kanska knacka ut den ?

OestlundJ OestlundJ skrev:
Hej,

Håller på att riva ut gillestugan i mitt hus från 1970.

Är det någon som har ett tips på hur man kan få bort dessa ingjutna reglar i golv och vägg smidigast ?

[bild] [bild]

Mvh Jonas
Hej, vill bara väcka liv i tråden för att fråga om regeln i betongen (golvet) på bilden var tryckt eller behandlat?
Vi står i samma sits, ser likadant ut, men vet ej om de är tryckta...

Spontant kanske de måste vara det för annars hade de väl smulats sönder efter 50 år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.