2 643 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Hur svårt kan det vara att välja en blandare?
Vad händer om ingen bor i villan över tid? 🤔useless skrev:
Jag tänker lägenhet i Spanien, det som är så oerhört överskattat numera...
Visst är det fint på bild, men där tar det slut.
Med ett annat ord: "overrated"
Det som en gång var fint är inte alltid sanning längre.
Man spolar vatten en minut när man kommer dit.Krilleman skrev:
I ett tomt hus i Spanien är det minst lika stor risk för legionella i kallvattenledningarna. Ska dom också värmas till 60 grader?
Nej absolut inte, det var inte primärt semesterboendet i Spanien som min primära tanke var. #MYSuseless skrev:
Men du behöver inte kliva in i duschen för att uppleva en aerosol (som legionella sprider sig vid via) innan du kommer upp i temp...
Min primära tanke var att i dagens leverne så är det så fint att låta sina bostäder "vila". Och det är där grogrunden finns. Oavsett placering geografiskt. Trots att legionella mår bäst över 30º beträffande förökningen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Precis så tänker jag också - det är i huvudsak varmt eller kallt vatten man vill ha (om man inte tänker tvätta händerna). Det hade varit suveränt att kunna få kokande vatten detta direkt i kranen och hade man även kunnat få kolsyrat vatten så hade man kunnat slänga ut både vattenkokare och kolsyremaskin och det hade varit ett verkligt lyft minst sagt!Ulltand skrev:
Det är med hetvatten ur kranen låter konstigt och fel imo. Man reglerar inte vattentemperaturen över 55 C tidigare i systemet och då finns ingen skållningsrisk.
För en köksblandare är det ofta optimalt men snabböppnande två kranar. Antingen vill man ha kallt vatten direkt till saften eller så varm som möjligt för att få bort fett från köksredskap.
Ytterst sällan vill man ha 37 C i begränsat flöde som i ett tvättställ eller en dusch.
Vi har en IKEA tvågreppsblandare som öppnar fullt på typ ett halvt varv.
Jag har haft utdragbar med duschfunktion i 15 år nu den visar inga tecken på att krångla på något sätt. Den fungerar som när den var ny. Men man måste vara försiktig med hur man använder duschen för att det inte ska stänka överallt.Misse skrev:
Fungerar det med uttagbar duschdunktion? Jag är rädd för att den så att säga skall börja ”hänga” efter ett tag. Är det verkligen som en dusch som ger bra spridning på vattnet? Vi har som sagt en separat dusch på en slang man drar upp - otroligt bra! (Dock snyggare och billigare med blandar med duschfunktion)
Precis man ska inte ha skållhett vatten fram till blandaren och då fungerar även tvågreppsblandare.Krilleman skrev:
Ja det funkade bra så länge jag bodde där.Misse skrev:
Fungerar det med uttagbar duschdunktion? Jag är rädd för att den så att säga skall börja ”hänga” efter ett tag. Är det verkligen som en dusch som ger bra spridning på vattnet? Vi har som sagt en separat dusch på en slang man drar upp - otroligt bra! (Dock snyggare och billigare med blandar med duschfunktion)
Hängde aldrig sig och återgick till "vanligt" vatten när man stängde kranen.
Verkar som kokkran är på gång att tillåtasKrilleman skrev:
Hetvatten direkt ur blandaren är förbjudet i Sverige enligt PBL.
Det var därför även byggahus.se tog bort tävlingen att vinna en liknande blandare.
Enligt säkervatten så får du inte ha mer än 60º vid tappstället. Precis just för skållningsrisken.
[länk]
[länk]
[länk]
Många som har "dusch" i köksblandaren använder den bara i början, sen blir det nyhetens behag.
Vill du ha min åsikt om du ska välja blandare, så kör på en svensk tillverkare från "standardsortimentet" som har dokumenterad erfarenhet att leverera reservdelar...
Det brukar bli billigast så. 👍👍
https://www.vvsforum.se/2025/05/kommer-kokkranen-att-bli-godkand-for-installation-i-sverige/
"Fråga: Kommer kokkranen att bli godkänd för installation i Sverige?Eddie76 skrev:
Svar. Ja Boverket öppnar för det i BFS2024:9 “Säkerhet vid användning” genom att i paragraf 34 införa ett undantag för ett fast anslutet tappställe avsett för matlagning med högre temperatur än 60 grader. Vi ser vi ingen anledning att motsätta oss detta i kommande Branschregler."
Men över 60 har man inte i bostäder och då är vilken kran som helst tillåten
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
En Quooker är ungefär en vattenkokare med kran. Den kokar alltså upp vattnet själv.Ulltand skrev:
"Fråga: Kommer kokkranen att bli godkänd för installation i Sverige?
Svar. Ja Boverket öppnar för det i BFS2024:9 “Säkerhet vid användning” genom att i paragraf 34 införa ett undantag för ett fast anslutet tappställe avsett för matlagning med högre temperatur än 60 grader. Vi ser vi ingen anledning att motsätta oss detta i kommande Branschregler."
Men över 60 har man inte i bostäder och då är vilken kran som helst tillåten
https://www.martinservera.se/produkter/941450/hetvattenkran-basic-quooker
Det är väl lite talande att Quookers egen site finns på danska och norska men inte på svenska. Tyder väl på att det inte är godkänt än. Norska här: https://quooker.no/
Jag tror jag missade det i det ursprungliga inläggetBirgitS skrev:
För privat bruk borde man få installera vad man vill imo men jag skulle inte vilja ha en kran med 80 C vatten...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag skulle inte heller vilja ha det, eftersom det känns som att det ökar risken rätt rejält för brännskador. Det är annorlunda att fylla på en tekopp från en kran med högt tryck än från en vattenkokare/kastrull där man själv kontrollerar rörelsen.Ulltand skrev:
Problemet är väl att kostnaden inte tas av privatpersonen utan av samhället (alla skattebetalare) när någon brännskadar hand/arm. Samma skäl som till att häll och ho ska finnas i samma bänklängd.
Vi har inte häll och ho i samma bänklängd och det är en av anledningarna till att jag tänkte att det var bra med kokande vatten i kranen. Men vi kommer absolut inte att installera något man inte får.BirgitS skrev:
Jag skulle inte heller vilja ha det, eftersom det känns som att det ökar risken rätt rejält för brännskador. Det är annorlunda att fylla på en tekopp från en kran med högt tryck än från en vattenkokare/kastrull där man själv kontrollerar rörelsen.
Problemet är väl att kostnaden inte tas av privatpersonen utan av samhället (alla skattebetalare) när någon brännskadar hand/arm. Samma skäl som till att häll och ho ska finnas i samma bänklängd.
Damixa Osier. Installerat 3st en i förra köket och nu 2st för 2år sen i nya köket som har dubbla hoar (80+40).
Riktigt bra, duschen används väldigt mycket och jag håller inte alls med om att det stänker ner. Att den går att dra ut gör att man kan duscha nere i hon.
Finns både med och utan diskmaskinsavstängning. Relativt billig men rejält byggd.
Riktigt bra, duschen används väldigt mycket och jag håller inte alls med om att det stänker ner. Att den går att dra ut gör att man kan duscha nere i hon.
Finns både med och utan diskmaskinsavstängning. Relativt billig men rejält byggd.