1 388 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Hur svårt är det att sätta in FTX själv egentligen?
Har precis inhandlat ett gäng Fresh-ventiler för att få tilluft i mitt hus som nu saknar någon form av friskluftsöppningar. Fick dock lite kalla fötter nu när jag ska börja borra upp stora hål i fasaden - hade det varit bättre att satsa på ett ordentligt ventsystem istället?
Har en enplansvilla på 100 kvadrat med kallvind och källare. Tre sovrum, ett badrum och kök på entreplan. Källare med gästrum, dusch/bastu och tvättstuga.
Är det egentligen ”öppet mål” för en FTX-lösning? Kånka upp ett aggregat, lägga ut rör och borra upp fem ventiler (två från och tre till)? Källaren krånglar ju till det men det skulle man kanske kunna ta vid ett senare skede.
”Kan väl inte vara så krångligt” är ord jag sagt alldeles för många gånger sedan jag köpte hus, och fått ångra minst lika många gånger - men vad tror ni, kommer jag ångra mig lika mycket här? Har ju som många andra husägare ett gäng pågående projekt och lika många till i framtiden som behöver både tid och pengar.
Någon som har lite input? Hur lång tid skulle det kunna ta om man har tummen på rätt ställe?
Har en enplansvilla på 100 kvadrat med kallvind och källare. Tre sovrum, ett badrum och kök på entreplan. Källare med gästrum, dusch/bastu och tvättstuga.
Är det egentligen ”öppet mål” för en FTX-lösning? Kånka upp ett aggregat, lägga ut rör och borra upp fem ventiler (två från och tre till)? Källaren krånglar ju till det men det skulle man kanske kunna ta vid ett senare skede.
”Kan väl inte vara så krångligt” är ord jag sagt alldeles för många gånger sedan jag köpte hus, och fått ångra minst lika många gånger - men vad tror ni, kommer jag ångra mig lika mycket här? Har ju som många andra husägare ett gäng pågående projekt och lika många till i framtiden som behöver både tid och pengar.
Någon som har lite input? Hur lång tid skulle det kunna ta om man har tummen på rätt ställe?
Tack för bra frågor! Byggår 1948, utbyggt med 30 kvm på 60-talet. Någorlunda tätt treglasfönster från 90-talet någon gång. Självdrag utsprungligen, idag sitter en paxfläkt på varje plan med 15 l/s kontinuerligt. Ventil i luratoch mitt i huset och även i källaren som drar hyfsat med luft på vinterhalvåret. Ingen särskild tilluft i dagsläget, kör ofta halvöppna fönster i sovrummen på natten.F Fideliox skrev:
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Det är väl upplagt för FTX.
Källaren kräver lite eftertanke och planering för att få till.
Ventilation är en stor värmeförlustpost om inte huset är väldigt klent isolerat och dragit.
Men, det kommer att ta tid att göra. Som alltid är det en massa mer moment, som alla tar betydligt mer tid än vad man tror. Så, det är en fråga om hur mkt tid man har att lägga på det.
Källaren kräver lite eftertanke och planering för att få till.
Ventilation är en stor värmeförlustpost om inte huset är väldigt klent isolerat och dragit.
Men, det kommer att ta tid att göra. Som alltid är det en massa mer moment, som alla tar betydligt mer tid än vad man tror. Så, det är en fråga om hur mkt tid man har att lägga på det.
Installerade ftx på egen hand för drygt tre år sedan. Relativt enkelt om du frågar mig. Blir lite klurande på förhand för att komma fram till hur man ska dra rören så att installationen blir så dold som möjligt men ändå don på rätt ställen. Steg:
Jag hade även gjort hela huset på en gång, inklusive källare.
- Räkna ut ventilationsbehov för varje rum, samt lämplig placering av don (långt in i rummet, bort från dörrar vidare in i huset)
- Klura ut hur rör kan dras till respektive rum och var aggregatet kan placeras. Ta hänsyn till att inte placera don för nära större stammar. Inte böjar för nära varandra. Ljuddämpare, etc. Finns gott om tipps i diverse ftx trådar här på forumet.
- Baserat på rördragning, och ventilationsbehov, räkna ut flödet i rören och välj dimension så att lufthastigheten inte blir för hög.
- När din ritning är klar, skapa en tråd här på forumet för att få feedback, finns många duktiga som kan ge input
- Om du ska göra rätt, bygganmälan till kommunen då du gör väsentlig ändring i ventilationen.
- Kämpa med kommunen för att få startbesked
- Beställ delar
- Installera
- Justera in ventilationen så att det blir rätt flöden i respektive don
- Om punkt 5&6 har gjorts, skicka in slutanmälan till kommunen, tillsammans med ovk-rapport.
- Njut
Jag hade även gjort hela huset på en gång, inklusive källare.
Satte in FTX i mitt hus med källare.
Lät källaren vara som den var med självdrag. Har inte märkt något negativt med det.
Klart lyft för inomhusklimatet när man är många.
Spar säkert en del energi också.
Svårt var det inte men det blir ju en del jobb med att kapa och dra rör, planera och räkna på flöden och lufthastigheter i rör osv.
Men väl värt det!
Lät källaren vara som den var med självdrag. Har inte märkt något negativt med det.
Klart lyft för inomhusklimatet när man är många.
Spar säkert en del energi också.
Svårt var det inte men det blir ju en del jobb med att kapa och dra rör, planera och räkna på flöden och lufthastigheter i rör osv.
Men väl värt det!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Stämmer in i ovanstående kommentarer....
Jag har precis fått klart rördragningen och ska börja justera in flödena....
Den enda nackdelen jag märkt än så länge är att jag upplever dålig luft mycket värre än innan...
Har bott i kåken med självdrag (hjälpt av två små fresh-fläktar) i 13 år, och inte lidit överdrivet av dåligt luft, men nu känns det som jag ska kvävas så fort jag stänger av FTX-aggregatet.. 😁
Jag har precis fått klart rördragningen och ska börja justera in flödena....
Den enda nackdelen jag märkt än så länge är att jag upplever dålig luft mycket värre än innan...
Har bott i kåken med självdrag (hjälpt av två små fresh-fläktar) i 13 år, och inte lidit överdrivet av dåligt luft, men nu känns det som jag ska kvävas så fort jag stänger av FTX-aggregatet.. 😁
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Precis klar och lagt mig på soffan efter att ha krupit runt i kattvindar och kallvinden och installerat ftx. Det har väl tagit en 20-30 timmar drygt att montera med allt kringarbete. Plus design, klura ut lösningar, många material mm. Blev en del grejor över ändå, man tar ju i lite extra för att inte stå där och sakna en nippel en söndag med isolering i kläderna.
Det är lite skitjobb att krypa runt om det är trångt men inget svårt. Man behöver en skruvdragare, bra hålsågar i rätt dimension, metallsåg och lite jävlar anamma så går det fint.
Blev en del ljuddämpare i vårt system. Kör på 40% nu efter uppstart och det är knäpptyst! Återstår att justera in om ett par dagar när jag hämtat mig! Men jag säger som föregående talare, kör på!
Det är lite skitjobb att krypa runt om det är trångt men inget svårt. Man behöver en skruvdragare, bra hålsågar i rätt dimension, metallsåg och lite jävlar anamma så går det fint.
Blev en del ljuddämpare i vårt system. Kör på 40% nu efter uppstart och det är knäpptyst! Återstår att justera in om ett par dagar när jag hämtat mig! Men jag säger som föregående talare, kör på!
Stort tack för alla svar!! Känns som att juryn är enig, blir nog att returnera Fresh-ventilerna. Tar ju säkert mer tid än man tänker att sätta upp såna också… 😅
Jag tycker att det låter helt rätt!
Jag satt i ungefär samma sits som dig för ett antal år sedan och bestämde mig för att göra det ordentligt istället.
Ett jäkla bök som jag nu är väldigt glad att jag drev igenom!
Jag satt i ungefär samma sits som dig för ett antal år sedan och bestämde mig för att göra det ordentligt istället.
Ett jäkla bök som jag nu är väldigt glad att jag drev igenom!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det för svarta fläckar på plastmatta?
Golv -
Vad kan det svarta vara på timmerstommen
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur svårt är det att byta hållarna till hängränna?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är det mest effektiva sättet att få bort svart mögel?
Övrigt husrelaterat -
Svart 6 mm depron...finns det fortfarande?
Golv