2 313 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur svårt är det att renovera en gillestuga?
Hej!
Jag och min respektive har blivit med 70-tals hus med inflyttning i höst. Där finns en träuppreglad gillestuga med plastmatta som vi gärna skulle vilja renovera för att få bort organiska material i källaren.
Saken är den att vi inte direkt är så händiga, och jag undrar därför hur svårt det är att riva bort träpanel och plastmatta, regla upp väggar med stålreglar, byta golv etc? Är det ett dumt projekt att ge sig på om man inte har någon erfarenhet av renovering tidigare, eller tror ni att vi kan lära oss längs med resans väg? Vi har ingen brådska med projektet och känner att vi gärna skulle vilja spara in lite pengar genom att göra det själva.
Tips på vad vi ska tänka på mottages gärna!
Jag och min respektive har blivit med 70-tals hus med inflyttning i höst. Där finns en träuppreglad gillestuga med plastmatta som vi gärna skulle vilja renovera för att få bort organiska material i källaren.
Saken är den att vi inte direkt är så händiga, och jag undrar därför hur svårt det är att riva bort träpanel och plastmatta, regla upp väggar med stålreglar, byta golv etc? Är det ett dumt projekt att ge sig på om man inte har någon erfarenhet av renovering tidigare, eller tror ni att vi kan lära oss längs med resans väg? Vi har ingen brådska med projektet och känner att vi gärna skulle vilja spara in lite pengar genom att göra det själva.
Tips på vad vi ska tänka på mottages gärna!
P preben89 skrev:
Alltså det luktar lite lätt avvikande, vilket också står i besiktningsprotokollet, men vi har inte mätt fukthalten. Men att mäta fukthalten är absolut något vi ska göra innan vi eventuellt börjar riva någonting!P preben89 skrev:
Jag har gjort samma sak och skulle säga att det inte är svårt alls. Det kanske inte går så snabbt alla gånger, men om det inte är bråttom hade jag absolut gjort det själv. Det är skönt att bli av med skiten även om det kanske inte alltid är strikt nödvändigt 
Tänk på att ta asbestprov på limmet under mattan.
Tänk på att ta asbestprov på limmet under mattan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det mest effektiva sättet att få bort svart mögel?
Övrigt husrelaterat -
Svart 6 mm depron...finns det fortfarande?
Golv -
Vad är det för kablar svarta kablar?
El -
Är detta asbest? Små svarta stenar som isolering i trossbotten
Fyllnadsmassor -
Ser detta ut som svartlim?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur