Vi funderar på att sätta häck för att skapa lite insynsskydd till vår trädgård. Vi har fastnat för Idegran och har inte än bestämt oss om vi ska göra det själv eller anlita någon. Är egentligen inte så kunnig vad gäller trädgård och plantering så jag undrar om någon har erfarenhet av att plantera Idegran?

Jag har fattat att det krävs en hel del grävande när man planterar häck, men det jag tycker är svårast är att veta om man har rätt jordförhållanden. Jag har läst att det är viktigt att jorden är väldränerad, hur vet jag om jorden är tillräckligt dränerad för en idegran? Trivs dom i vår växtzon i Stockholmsområdet?

Ett utmärkt val ! Idegran är en mycket trevlig och anspråkslös växt som även tål en hel del torka när den är etablerad, dessutom tål den beskärning mycket bra.
Om marken är dåligt dränerad kan där bli vattensamlingar, nu har det ju regnar kopiöst under hela vintern så då bör du kunna se om platsen är dränkt i vatten.
Du kan plantera själv, gräv ett dike så att rotklumpen kommer väl ner i jorden, mera bredd än djup. Rensa bort ogräsrötter och blanda den befintliga jorden med t.ex. planteringsjord. Vattna lagom det första året när plantorna etablerar sig. Jorden skall vara fuktig men inte blöt, duger gott att känna efter med fingret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.