1 236 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Hur styra poolpump + bygel i luft/vattenvärmepumpen
Hejsan!
Jag har en Fujitsu 16 kW fujitsu hig power splitt duo luft/vattenvärmepump som jag använder för golvvärme i garage/Lounge+bastu samt till en utepool på 4,5x8,5m.
Under vintern så kör jag inte värme i poolen utan stänger av poolvärmen genom att ta bort en liten kabelbygling på kretskortet i Fujitsun och såklart stänga av polltekniken.
Nu skulle jag vilja kunna styra poolpump och bygeln med timer eller wifistyrning så jag slipper ha poolpumpen på hela tiden 24h när bygeln är ikopplad. Enligt VVS-firman så bör man inte koppla ifrån poolpumpen då bygeln är i då värmepumpen fortsätter köra värme utifrån vad tempgivaren ger i "in"-änden av värmeväxlaren för poolvattnet.
Jag skulle alltså behöva:
1 en brytare som stänger av bygeln (ingen spänning över bygeln)
2 en brytare som styr uttaget för pooltekniken (Pump+ UV-filter)
Dessa två behöver kunna styra samtidigt så att bygeln bryts när pumpen stannar o viceversa.
Finns ju en uppsjö av olika wifibrytare o timers men ingen som bryter något annat än den "egna" strömmen så att bryta en bygel utan spänning hittar jag inte... Funderar om man skulle bygga nån Arduino stryrning men tänkte höra mig för lite här bland alla kloka människor
Något som haft ett liknande problem och kommit på en bra lösning?
Allt gott!
/Hasse
Fiskeguide för Donningfishing i fiskeparadiset Åland
Jag har en Fujitsu 16 kW fujitsu hig power splitt duo luft/vattenvärmepump som jag använder för golvvärme i garage/Lounge+bastu samt till en utepool på 4,5x8,5m.
Under vintern så kör jag inte värme i poolen utan stänger av poolvärmen genom att ta bort en liten kabelbygling på kretskortet i Fujitsun och såklart stänga av polltekniken.
Nu skulle jag vilja kunna styra poolpump och bygeln med timer eller wifistyrning så jag slipper ha poolpumpen på hela tiden 24h när bygeln är ikopplad. Enligt VVS-firman så bör man inte koppla ifrån poolpumpen då bygeln är i då värmepumpen fortsätter köra värme utifrån vad tempgivaren ger i "in"-änden av värmeväxlaren för poolvattnet.
Jag skulle alltså behöva:
1 en brytare som stänger av bygeln (ingen spänning över bygeln)
2 en brytare som styr uttaget för pooltekniken (Pump+ UV-filter)
Dessa två behöver kunna styra samtidigt så att bygeln bryts när pumpen stannar o viceversa.
Finns ju en uppsjö av olika wifibrytare o timers men ingen som bryter något annat än den "egna" strömmen så att bryta en bygel utan spänning hittar jag inte... Funderar om man skulle bygga nån Arduino stryrning men tänkte höra mig för lite här bland alla kloka människor
Något som haft ett liknande problem och kommit på en bra lösning?
Allt gott!
/Hasse
Fiskeguide för Donningfishing i fiskeparadiset Åland
Jag är också inne på shelly som enklaste lösningen. T.ex. Den ovan.
Den i sin tur kompletteras kanske med en shelly plug, om poolpumpen och uv-sitter i med ett vanligt eluttag. Eller 3 likadana shelly om allt är fast installerat utan stickproppar. Något inom shelly-familjen, fritt val.
Det du gör är att gruppera dem i en grupp, i shelly-appen (1 min arbete, 0 programmeringskunskap krävs) , där du sätter en trigger, som styr alla tre shellys samtidigt i en scen.
Det kan ju vara en trigger, t.ex. när man manuellt startar pumpen/uv/värmepump. Eller klockan 22 varje dag. Eller t.ex. när tempen I poolen är under XX C.
Sen får man ju ta en ny scen för att styra frånslag av de tre objekten. Samma där, välja ett villkor, t.ex. 6h efter aktivering av pump, klockan 06.00, eller kanske när tempen är över XX c. Vad du nu känner för som ska trigga ett stopp.
Fördelen med shellyn ovan är att den är lite vassare. Man kan om man vill (men inget krav) scripta betydligt mer avancerade lösningar, t.ex. är den som gjord för att t.ex. köra poolpumpen på de 12h med lägst elpris varje dag, eller andra lite mer avancerade villkor, t.ex. ett visst beteende om ni är hemma, annat om ni är borta osv.
Den i sin tur kompletteras kanske med en shelly plug, om poolpumpen och uv-sitter i med ett vanligt eluttag. Eller 3 likadana shelly om allt är fast installerat utan stickproppar. Något inom shelly-familjen, fritt val.
Det du gör är att gruppera dem i en grupp, i shelly-appen (1 min arbete, 0 programmeringskunskap krävs) , där du sätter en trigger, som styr alla tre shellys samtidigt i en scen.
Det kan ju vara en trigger, t.ex. när man manuellt startar pumpen/uv/värmepump. Eller klockan 22 varje dag. Eller t.ex. när tempen I poolen är under XX C.
Sen får man ju ta en ny scen för att styra frånslag av de tre objekten. Samma där, välja ett villkor, t.ex. 6h efter aktivering av pump, klockan 06.00, eller kanske när tempen är över XX c. Vad du nu känner för som ska trigga ett stopp.
Fördelen med shellyn ovan är att den är lite vassare. Man kan om man vill (men inget krav) scripta betydligt mer avancerade lösningar, t.ex. är den som gjord för att t.ex. köra poolpumpen på de 12h med lägst elpris varje dag, eller andra lite mer avancerade villkor, t.ex. ett visst beteende om ni är hemma, annat om ni är borta osv.
Klicka här för att svara