TRJBerg TRJBerg skrev:
Ja det är ju också väsentligt.
En gissning är att iaf sista biten av fibern för vanliga privatkunder, blir strömlöst direkt. Om inte annat för att 99% av alla privatkunder inte har någon backup och därför blir det ointressant med backup i fibernoden.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
hsd
Jag har en liten aps som backup till fiber, router och telefon , beroende på hur mycket som används håller den mellan 20 minuter och en timme
Batteriet är litet i den 12V 7Ah
Andra sidan av fibernätet har fungerat de gånger vi haft strömavbrott däremot brukar mobilnätet dyka ganska snabbt, det begränsas till endast nödsamtal

TRJBerg
hsd hsd skrev:
Jag har en liten aps som backup till fiber, router och telefon , beroende på hur mycket som används håller den mellan 20 minuter och en timme
Batteriet är litet i den 12V 7Ah
Andra sidan av fibernätet har fungerat de gånger vi haft strömavbrott däremot brukar mobilnätet dyka ganska snabbt, det begränsas till endast nödsamtal
Tack för uppgiften om drifttid och batterikapacitet. Och erfarenheten av strömavbrott och fibernät.

TRJBerg
Funderade lite på egen setup för strömförsörjning med batteri:
- Batteriet. Problem med lämplig plats. Risker med vätgasläckage och syraläckage (blybatteri då, vet ej närmare om alternativa batterier).
- Elektronik för reglering av strömmen till apparaterna (olika volt, flera apparater, ev AC?). Dyr?
- Elektronik för kontinuerlig laddning av batteriet. I praktiken vill jag ha utrustning som hela tiden är ansluten och automatiskt håller batteriet fulladdat. Dyr?
- Kanske vill jag ha automatisk omkoppling till batteridriften vid strömavbrott?

Har beställt en UPS och ska köpa en powerbank som kan ladda laptop så jag hoppas på att få hålla liv i det ett tag iaf...

Varför gör man det inte enkelt för sig...
Köp ett 12v batteri och en billaddare.
Har suttit lite tur så behöver din router ändå 12v och då slipper du förlusterna i både ups och inverter.
Laptopen borde redan ha ett batteri....

Jag har en APC UPS ES-700 som matar följande enheter:
- Inkommande fiberbox
- ASUS RT-AC68U router
- 2 st nätverksswitchar som allt annat är kopplat till datamässigt
- Synology NAS med alla backupdata
- En Ubuntu server som används mot Internet som bl.a. VPN-server

Skaffade UPS efter två strömavbrott i tät följd för 1,5 år sedan.

Med detta har jag fungerande fiber-Internet även när det blir strömavbrott i villaområdet där jag bor. Har hänt flera gånger efter att jag installerade det hela.

Jag matar inte min laptop (som är dockad och användes som stationär dator för det mesta) från UPS för den har ju eget batteri som räcker många timmar speciellt om man inte har någon monitor igång.
Om jag vill jobba under strömavbrottet dockar jag bara ur laptopen och kör med dess egen skärm och via WiFi. Funkar bra.

Men jag håller med tidigare skribenter om att det är jättesvårt med data för UPS-er. Fattar inte varför de aldrig anger backuptiden i termer av ampere- eller watt-timmar på 230VAC.
Om man hade den siffran så kan man ju enkelt räkna ut drifttiden på batteri givet den förbrukning man skyddar.

Om man vill vara extra säker kan man ju som påpekats ha ett par marin-batterier som laddas med solpanel och sedan en omvandlare från batteri till 230VAC för UPS:en.
Men så långt har jag ännu inte gått.

En riktig UPS är bra om man har en server kopplad till den också (som jag numera har) för den kan få rapport från UPS om att dess batteri håller på att ta slut och då stänga ner i kontrollerade former.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
B Bo Berglund skrev:
Jag har en APC UPS ES-700 som matar följande enheter:
- Inkommande fiberbox
- ASUS RT-AC68U router
- 2 st nätverksswitchar som allt annat är kopplat till datamässigt
- Synology NAS med alla backupdata
- En Ubuntu server som används mot Internet som bl.a. VPN-server

Skaffade UPS efter två strömavbrott i tät följd för 1,5 år sedan.

Med detta har jag fungerande fiber-Internet även när det blir strömavbrott i villaområdet där jag bor. Har hänt flera gånger efter att jag installerade det hela.

Jag matar inte min laptop (som är dockad och användes som stationär dator för det mesta) från UPS för den har ju eget batteri som räcker många timmar speciellt om man inte har någon monitor igång.
Om jag vill jobba under strömavbrottet dockar jag bara ur laptopen och kör med dess egen skärm och via WiFi. Funkar bra.

Men jag håller med tidigare skribenter om att det är jättesvårt med data för UPS-er. Fattar inte varför de aldrig anger backuptiden i termer av ampere- eller watt-timmar på 230VAC.
Om man hade den siffran så kan man ju enkelt räkna ut drifttiden på batteri givet den förbrukning man skyddar.

Om man vill vara extra säker kan man ju som påpekats ha ett par marin-batterier som laddas med solpanel och sedan en omvandlare från batteri till 230VAC för UPS:en.
Men så långt har jag ännu inte gått.

En riktig UPS är bra om man har en server kopplad till den också (som jag numera har) för den kan få rapport från UPS om att dess batteri håller på att ta slut och då stänga ner i kontrollerade former.
Intressant! Hur lång drifttid är det för din lösning vid ett strömavbrott?

J
Testade precis nu att dra strömmen till UPSen som bara har 2 synology-nas kopplade. De vaknade och verkar börja stänga ned. Men idag går inte routern på UPS så bara den NAS som är kopplad direkt i UPS kommer stänga ned då, men är routern igång skickar NAS vidare "shutdown" till alla NAS på nätverket (som är vakna).

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
I mitt system är UPS-monitorn (en USB-anslutning) kopplad till min Synology NAS och denna ger sedan besked till andra enheter på nätet om status på UPS. I mitt fall bara min Ubuntu Server, men den stängde ner kontrollerat den gången vi fick ett längre strömavbrott.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Intressant! Hur lång drifttid är det för din lösning vid ett strömavbrott?
Jag vet inte exakt men det är inte jättelänge eftersom det bara är det inbyggda batteriet i UPS som finns. Upp till en timme kan jag tro.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tanken med UPS:er är ofta inte att man skall fortsätta jobba vid strömavbrott utan att man skall hinna spara och stänga av på ett säkert sätt efter att strömmen gått. Därför anges bara maxeffekt.

Jag har ett par enkla UPS:er hemma. De är på runt 1000W. Batterierna är i dem två st 7 Ah 12 batterier. Större har fler. Jag brukar använda dem till router, dator, lite belysning och eventuellt köksfläkt. Någon timme är inga större problem om man snålar lite. Långa tider är svårare då UPS:ens tomgångsförbrukning brukar bli betydande. Jag har aldrig stött på en UPS som stänger av sig vid en lägsta effekt. De kan stå igång helt utan last om man vill. Nu är det några år sedan högspänningsledningen där jag bor grävdes ner. Och efter det har det varit mycket sällsynt med strömavbrott.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bor du i elområde 2 eller 3? Klarar du dig 2-3 timmar utan internet utan att få självmordstankar?

TRJBerg
A Avemo skrev:
Tanken med UPS:er är ofta inte att man skall fortsätta jobba vid strömavbrott utan att man skall hinna spara och stänga av på ett säkert sätt efter att strömmen gått. Därför anges bara maxeffekt.

Jag har ett par enkla UPS:er hemma. De är på runt 1000W. Batterierna är i dem två st 7 Ah 12 batterier. Större har fler. Jag brukar använda dem till router, dator, lite belysning och eventuellt köksfläkt. Någon timme är inga större problem om man snålar lite. Långa tider är svårare då UPS:ens tomgångsförbrukning brukar bli betydande. Jag har aldrig stött på en UPS som stänger av sig vid en lägsta effekt. De kan stå igång helt utan last om man vill. Nu är det några år sedan högspänningsledningen där jag bor grävdes ner. Och efter det har det varit mycket sällsynt med strömavbrott.
När jag googlade lite hittade jag:
"Just den UPS:en är inte ett bra val, den är kräver en belastning på minst 30W för att den ska leverera ström, annars tror den att "datorn" är avstängd och vägrar leverera ström." på https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fixa-batteribackup-till-ip-telefonin.70177/
Så jag antog att det förekom.

TRJBerg
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bor du i elområde 2 eller 3? Klarar du dig 2-3 timmar utan internet utan att få självmordstankar?
Förmodligen. Postar här annars när jag är död.
Annars kan det vara så att jag har större ambitioner än att bara undvika självmord.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
När jag googlade lite hittade jag:
"Just den UPS:en är inte ett bra val, den är kräver en belastning på minst 30W för att den ska leverera ström, annars tror den att "datorn" är avstängd och vägrar leverera ström." på [länk]
Så jag antog att det förekom.
Det kanske förekommer. Men jag har aldrig sett det. På mitt jobb använder vi UPS:er på ett ganska udda vis. Nämligen för att köra en hiss till närmaste plan vid strömavbrott. Det är ett mycket elakare sätt att belasta UPS:en än att mata en dator eller några lampor. Därför måste vi ofta prova flera sorter innan vi hittar de som fungerar.

Jag tittade nu vad jag har hemma. En 1200 VA modifierad sinus. En 1600 VA modifierad sinus. En 1000 VA ren sinus. Tar en slut kan jag byta till nästa. Alla tre har samma batterikapacitet. 2 st 7 Ah 12 V batterier. Det har många gånger varit praktiskt att lyfta in från boden när strömmen gått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.