8 894 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Hur stort är ett tak?
Den är helt perfekt för ändamålet. 45x70 är ju annars väldigt vanligt. Men den är ju fruktansvärt överdimensionerad. 22x70 är däremot i klenaste laget. 28x70 blir ett perfekt mellanting. Dessutom är den ju otroligt billigt. Dessutom är ändspånten bra.S Simsonsson skrev:
Men av någon anledning är det inte så många fler än jag som tycks använda den.
plåtrickard skrev:
Nej det är inget vi haft med som önskemål, varken montage nu eller senare.K kniv skrev:
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
45x70 är inte väldigt vanligt när det är råspont på taket. Har du sett det någonstans själv?A AG A skrev:Den är helt perfekt för ändamålet. 45x70 är ju annars väldigt vanligt. Men den är ju fruktansvärt överdimensionerad. 22x70 är däremot i klenaste laget. 28x70 blir ett perfekt mellanting. Dessutom är den ju otroligt billigt. Dessutom är ändspånten bra.
Men av någon anledning är det inte så många fler än jag som tycks använda den.
45x70 är ju främst när det är lätta undertak och inte råspontA AG A skrev:Den är helt perfekt för ändamålet. 45x70 är ju annars väldigt vanligt. Men den är ju fruktansvärt överdimensionerad. 22x70 är däremot i klenaste laget. 28x70 blir ett perfekt mellanting. Dessutom är den ju otroligt billigt. Dessutom är ändspånten bra.
Men av någon anledning är det inte så många fler än jag som tycks använda den.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Du missförstår, 45x70 används normalt på tak utan råspont där takstolarna är på 120cc, tak med råspont har man normalt ströläkt på 60cc och då är 45x70 och 28x70 lite överkurs. Inget fel alls att överdimensionera om man tycker det är värt det men det är lite udda att försöka sälja in det till kund.A AG A skrev:
Ja exakt. Och 45x70 används med fördel som bärläkt på lätta undertak. Har man råspont som undertak läggs papp/duk, sedan ströläkt och därefter bärläkt. Då finns inte riktigt behovet av 45x70 som bärläkt, annat än om man vill ha dubbla hängslen och livrem.A AG A skrev:
Okej, då förstår jag vad ni menade. Men jag vill ändå slå ett slag för 28x70, vilket brukar vara lika billigt som 22x45 av någon anledning. Så jag har faktiskt använt det på råspont också, vid något tillfälle. Tycker den är ganska trevlig att arbeta med. Även om den har en förmåga att spricka när an skruvar/spikar i ändarna på den.Rickard. skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 064 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 064 inlägg
Om man vill att färdiga taksteg, snörasskydd och annat ska passa bra ska man nog akta sig för andra läktdimensioner än 25*48 (råspont) och 45*70 (duk). Ingen superskillnad mellan 25 och 28mm, men det kan bli spänn som knäcker pannor lättare än de borde.
Lade om mitt lika stora tak själv för 90 000kr. 180 mantimmar. Benders palema, haloten 280, priser från okt 22.
Lade om mitt lika stora tak själv för 90 000kr. 180 mantimmar. Benders palema, haloten 280, priser från okt 22.
22x45?A AG A skrev:Okej, då förstår jag vad ni menade. Men jag vill ändå slå ett slag för 28x70, vilket brukar vara lika billigt som 22x45 av någon anledning. Så jag har faktiskt använt det på råspont också, vid något tillfälle. Tycker den är ganska trevlig att arbeta med. Även om den har en förmåga att spricka när an skruvar/spikar i ändarna på den.
Vad hände med 25x36 och 25x48? BILLIGARE, tjockare och betydligt vanligare att använda för råspont.
Nu har nästa offert trillat in, denna gången med plåttak dock.
-Rivning gammalt tegeltak inkl bortforsling
-Ny papp, klickfalsplåt
-Nya fotbrädor grundmålade
-Vindskiveplåtar, takfotsplåtar
-Nya hängrännor och stuprör
-Takstege till skorstenen inkl glidskydd
-Ställlning
Ingår inte:
-Ev riktning och rotebyte
-Byggstäd och byggavfall
Pris: 199000 SEK efter rotavdrag.
Edit: När jag bad om uppdaterad offert med betongpannor respektive plåtpannor fick jag "samma pris".
-Rivning gammalt tegeltak inkl bortforsling
-Ny papp, klickfalsplåt
-Nya fotbrädor grundmålade
-Vindskiveplåtar, takfotsplåtar
-Nya hängrännor och stuprör
-Takstege till skorstenen inkl glidskydd
-Ställlning
Ingår inte:
-Ev riktning och rotebyte
-Byggstäd och byggavfall
Pris: 199000 SEK efter rotavdrag.
Edit: När jag bad om uppdaterad offert med betongpannor respektive plåtpannor fick jag "samma pris".
Redigerat:
Ytterligare en offert har trillat in, denna från företaget som jag fick störst förtroende för på hembesöket, som tog sig bra med tid att gå runt och kolla, svara på frågor osv. Även detta plåt-offert, men där har vi som inte bestämt oss än. Men detta är första offerten som också tar med lite spont i offerten.
Ingår:
Pris ink moms efter rotavdrag: 179 715 kr
Ingår:
- Nya vindskivor
- Ny fotbräda
- Underlagsduk
- Läkt
- Plåt svart (tegelprofil)
- Alla plåtdetaljer som behövs runt ett tak
- Ny vattenavrinning (hängrännor och stuprör)
- Ny plåt på skorsten och avloppsstos
- Ny takstege
- Ställning och skyddsräcke
- Snörasskydd baksida
- Nytt rote på dom ytor som var dåliga ca 5 m2
- Inköp och utkörning av material
- Container-kostnad för gammalt tegel
Pris ink moms efter rotavdrag: 179 715 kr
Är nog ett okej pris, sett till marknaden och vad du får för det. Inte billigt men inte heller snordyrt eller ”blåsning”. ”Allt” som behövs verkar ingå och blir nytt.Storsockret skrev:
Ytterligare en offert har trillat in, denna från företaget som jag fick störst förtroende för på hembesöket, som tog sig bra med tid att gå runt och kolla, svara på frågor osv. Även detta plåt-offert, men där har vi som inte bestämt oss än. Men detta är första offerten som också tar med lite spont i offerten.
Ingår:
- Nya vindskivor
- Ny fotbräda
- Underlagsduk
- Läkt
- Plåt svart (tegelprofil)
- Alla plåtdetaljer som behövs runt ett tak
- Ny vattenavrinning (hängrännor och stuprör)
- Ny plåt på skorsten och avloppsstos
- Ny takstege
- Ställning och skyddsräcke
- Snörasskydd baksida
- Nytt rote på dom ytor som var dåliga ca 5 m2
- Inköp och utkörning av material
- Container-kostnad för gammalt tegel
Pris ink moms efter rotavdrag: 179 715 kr
De offerter vi tog in innehöll också att byte av dålig råspont upp till 10kvm ingick, så inte helt ovanligt. Men det är ju såklart inprisat det med…
Ja det är min uppfattning också, jag tror inte vi kommer komma så mycket lägre i pris men det är ändå det lägsta vi fått hittils trots att "allt" är inräknat, och magkänslan är ju också viktig. Övriga har kört all spont på löpande utöver offerten, så det var skönt med en där det faktiskt ingick. Sen kan det såklart bli mer. Finns andra i området som anlitat dessa och varit nöjda också.K kniv skrev:Är nog ett okej pris, sett till marknaden och vad du får för det. Inte billigt men inte heller snordyrt eller ”blåsning”. ”Allt” som behövs verkar ingå och blir nytt.
De offerter vi tog in innehöll också att byte av dålig råspont upp till 10kvm ingick, så inte helt ovanligt. Men det är ju såklart inprisat det med…
Vi är dock fortfarande vilsna i plåt kontra betong.. prismässigt sa dom att det handlade om en skillnad mellan 5-10k på slutpriset så det är inte där skon klämmer.
Plåt, ett tätare tak men med skruvar får jag förmoda, halkigare och mindre tåligt att gå på. Svårare att byta ut delar om det går sönder. Kan låta vid regn och värme.
Betongpannor, känns mer robust, bättre att gå på, lättare att byta ut enskilda pannor men desto fler ställen där det kan fastna skit, växa mossa osv.