L linoljefärg skrev:
Utgå från de nya kökssnickerierna, för det verkar på TS som om hen ska köpa nytt kök? Köksfirmorna har oftast bara en vit nyans att välja på och har man då tänkt beställa ett vitt kök kommer den vita nyansen på köksluckor att bestämma resten av nyanserna i köket. Vi valde en köksfirma vars vita luckfärg gick åt det gråa hållet och då var det inte läga att måla tak och snickerier med en varmvit färgnyans. När TS har bestämt sig för en färg på köket, be att få låna hem en lucka av köksfirman, ta hem den och känn efter på plats hur den känns tillsammans med de provbitar som ni redan har målat upp med färg från olika provburkar. Färgnyanser ändrar sig enormt på plats p.g.a ljusinsläpp, väderstreck och vad som finns utanför fönstret (hemma fick till exempel en tapet som var jättevackert grön i butiken en trist grådaskig färg). Vi tog faktiskt hem köksluckor i två olika färger ( en ljust gråvit och en beige) innan vi bestämde färgen på köksluckor också. Lite meckigt? Ja, men ska du leva med köket i många år så är det mycket värt att känna att det blir bra och känns rätt. Att komma in i köket och bara känna att det känns fint och harmoniskt är underbart. Lycka till!
Jo det var tanken men då platsbyggt så att det går att välja valfri NCS (och tanken var en ljus nyans som inte är vit men fortfarande definitivt ljus). Nu kan det vara så att det går att köpa nya fronter/täckskivor etc och då blir vi mer låsta och får välja någon av de färger som köksleverantörern har i sitt sortiment (men det kanske även är lättare på ett sätt).

Vi var och tittade på kök idag och överst är Kvänum ”ax”, därefter ”cumulus” och sist Jotun ”tidlös” som är S 1002-Y”. Av de här är S1002-Y klart bäst och blir ändå en kontrast. Däremot om vi väljer Kvänum när det är dags så vet jag inte hur vi gör med färg då ingen av dessa två var särskilt fina hos oss men de har ju fler färger.

• Tre färgprov på köksluckor: Överst Kvänum ”ax”, i mitten ”cumulus”, längst ner Jotun ”tidlös” S 1002-Y.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Misse Misse skrev:
Vi var och tittade på kök idag och överst är Kvänum ”ax”, därefter ”cumulus” och sist Jotun ”tidlös” som är S 1002-Y”. Av de här är S1002-Y klart bäst och blir ändå en kontrast. Däremot om vi väljer Kvänum när det är dags så vet jag inte hur vi gör med färg då ingen av dessa två var särskilt fina hos oss men de har ju fler färger.
Kan tillägga att de ligger på en skiva i vit corian

T Testarn skrev:
Det här är en fråga som har ett svar - det beror på.... ;)

Det är så många parametrar som påverkar hur vi uppfattar kulör så det är svårt att ge ett enda svar, det finns forskning som visar att kvinnor och män uppfattar färg olika (minns inte exakt rapport men det handlade om skillnader i tappar och stavar och även tolkningen i hjärnan) men även att det är skillna mellan personer; det beror på ljuset (mängd och färgton); det beror på glanstal - och så vidare.

Sen är det som du skriver svårt att bryta en exakt nyans om och om igen - särskilt om det är svaga kulörer där det är små mängder brytpasta - det är därför alltid bättre att köpa lite mer färg på en gång än att försöka komplettera senare. Om man får svårt med att få färgen att räcka så kan det vara bra att byta burk vid ett hörn och kanske även fundera på hur ljuset faller in på väggarna för att välja en kompletterande burk färg på en vägg med avvikande ljusinsläpp. Då tolkar hjärnan det som att det är ljuset och inte kulören på färgen som orsakar skillnaden.

Det jag brukar tänka är, som du säger, att man har en så pass stor skillnad att det är tydligt att man har en annan kulör och inte har misslyckats med att blanda samma och den skillnaden kan ju vara i kulörstyrka, svärta eller nyans/ton - eller flera av de faktorerna. Om vi pratar grå kulörer med "samma" nyans så skulle jag säga att två steg skillnad i svärta ger den skillnaden men ibland kan det räcka med ett steg om ljussättningen är bra.

För kulörstyrka så är min uppfattning att man vill ha två steg om man har samma svärta och ton för att det ska bli tydligt att det är avsiktligt. Sen har vi vårt "det beror på" eftersom man ibland vill ha en väldigt diskret skillnad när man jobbar "ton i ton" och kan ha en vägg i en nyans med svag kulörstyrka och listverk som ger en viss markering men inte står ut för mycket.

En annan sak som påverkar är ju kulörer runt omkring. I ert fall så har ni en neutral (svagt) grå nyans som troligen ser nästan vit ut - om man inte har något rent vitt runt omkring, då blir det tydligt att väggen inte är "vit". Har ni istället en kraftig kulör av något annat brdevid så upplevs väggen som vit.

Om ni då tänker en aningen nyanserad grå på köksskåpen så kommer de att se mörkare ut i jämförelse med väggen, pga mer svärta, men även det gula i exemplet kommer att upplevas som "mer" gult eftersom det är en neutral grå bredvid. Det gula kommer även att bidra till känslan av svärta/gråhet mer än till exempel en neutral grå med samma svärta.

Vidare, för att komplicera saken än mer, så är färgproverna man kan få(köpa) i butiken tryckta och inte uppmålade och även om man kan "mäta" dem till samma kulör så ger de en annan upplevelse än det målade resultatet. Och där har vi även skillnaden i storlek på färgprover mot en vägg eller skåpsinredning att ta hänsyn till.

Jag gissar att det här känns ännu mer förvirrande men det är som sagt ganska komplext och det finns inte så mycket enkla svar i frågan så man landar ofta i att färgprover som målas upp är det som ger bäst uppfattning - på de platser som man ska ha dem.

Jag tror att ni kommer att se en markerad skillnad på 1002-Y mot 0500-N men det finns en risk att skåpen kommer att se "smutsiga" ut med så liten kulörstyrka med dragning åt gult. För egen del så skulle jag "ta i" lite med kulörvalet för skåpen och fortfarande uppleva dem som ljusa. Kanske gå upp ett steg till i svärta, och definitivt lite mer kulörstyrka till 10 eller möjligen 05. Tonen kan styras om ni vill ha en varm ton och kanske inte ha en "ren" gul utan ha aningen rött i också.
Sen blir nästa steg att måla upp ett par bitar med de olika alternativen och jämföra i köket och olika ljus.

Att köpa ett par tre färgburkar för 100-150 kronor bara för provmålning kan kännas trist men det är en liten kostnad i sammanhanget och ni ska vara nöjda med kulörvalet i 10-20 år.
Är det 1502Y du syftar på då det gäller "gå upp ett steg till i svärta eller är det något annat du tänker på? Vi kan definitivt köpa provburkar men vi behöver även beställa prov på glasskiva i samma NCS och där känns det inte lika frestande att köpa flera olika.

T
Ja, det stämmer, det var det jag menade.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Ja, det stämmer, det var det jag menade.
Tack! Tanken är inget grått kök men ett ”ljust” som inte är gult. Skall definitivt titta på den här.

Som det ser ut nu skall vi ha en ljus/"vit" mosaik på väggen och tanken är nu att hitta en färg till kökssnickerierna som är "ton i ton" med denna så jag får helt enkelt bege mig ut på jakt så snart provet på mosaiken har kommit (är beställt).

Sedan finns det kanske risk för att vi helt enkelt får välja samma färg på väggarna men då får det helt enkelt bli så även om högskåpen skall "fällas in" i väggen. Ju mer jag tänker på det desto mer ångrar jag nog ändå 0500-N, det jag allra helst hade velat ha är en "off-white", en nyans som bara uppfattas som en lite mer ombonad "vit" (men den får absolut inte se gul ut). 0500-N upplever jag nu faktiskt som en kall väldigt svagt ljusgrå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.