Jag ska bygga ett liknande plank men det blir bara 7 meter långt. Kommer fästa en bärlina för ett trädäck i stolparna också, misstänker att det kommer hålla planket på plats. Har planerat för 70-plint som jag gjuter fast med lite betong innan jag fyller igen med jord. Fiberduk-makadam-stenmjöl-plint-betong-jord. Tror det kommer hålla bra.

• Gilla
RobinRobbe och 1 till
  • Laddar…
Satte upp ett staket med plintar, kommer inte ihåg hur djupt, La ner massor av jobb. När marken blev våt då vek det sig. Nästa gång ringde jag ”Sluta gräv” som skruvade ner jordankare, tror det var 100 cm finns olika längd. Fungerade perfekt, Värt varenda krona

J jonaserik skrev:
Det med en bredare botten ha med att göra med bärkraften uppifrån , det med sidokrafter är ett annat , då gäller bara längden ner i mark, ju längre nerr en plint går desto mer tål den i skyvningsriktiningen, så det med att slå ner järn min 50 cm under plintfoten blir en förlängning av plinten som mothåll för sidokrafterna.
Nja. Gjuter du en bredare botten som tex. 50x50 cm som jag föreslog och sedan gjuter en smalare rund plint på denna konstruktion så hjälper bottenplattan även till mot rörelser i sidled. Du behöver också slå ner några armeringsjärn så konstruktionen hänger ihop.
Marken trycker neråt mot den fyrkantiga plattan och det blir betydligt svårare för marken att vridna plinten jämfört med ifall du bara har en rund gjutning i marken.

• Gilla
Zanjo
  • Laddar…
L
Här är en ganska bra bild på lite olika metoder. Den vänstra är den jag förespråkar. Plint 3 från vä har jag aldrig sett i verkligheten men tycker den ser stabil ut.
Plint 4 är anledningen till att det knappt finns ett rakt staket i landet.:rofl:
Fyra olika metoder för grundplintar i rad, inklusive staketstolpar och betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lenza och 1 till
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Det resonemanget kan omöjligen stämma
Tror inte du ska kompitensförklara något med ÖMIJLIGT det är den krassa verkligheten som gäller och vad andras erfarenheter är. Den du länkar till tillfälliga lösningar för flaggstång och nu gäller det något som ska stå i många,

Krille-72 Krille-72 skrev:
Plint 4 är anledningen till att det knappt finns ett rakt staket i landet.:rofl:
Är mest att det snålas på djupet......
Sån ska helst ner lika långt som planket är högt

L
Eftersom sidokrafter inte är det enda att beakta bör fundamentet ner en bit i marken. Markrörelse mellan årstiderna behöver beaktas det gör man enklast med att gå på djupet så plinten står tjälfritt. Men om plinten dessutom är förankrad i en platta ger det en mycket god stabilitet mot sidokrafter. Att armering fortsätter ner under plinten är jag mycket skeptisk till. Det som händer är att armering kommer ätas upp av korrosion på längre sikt. Det är en metodik för snabba upp och förenkla arbetet snarare än en stabiliserande åtgärd.

Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Sån ska helst ner lika långt som planket är högt
Och då viker det sig på mitten:( som är vid mark och inträffar inte om infästningen är grov.:) så bra ide och konstruktivt

Tack allihop för hjälpen med era olika idéer. Det blir ett plank på tomten till slut;

Det kommer borras ett hål. Jag kommer göra det vidare i botten. Kommer borra så djupt maskinen når, åtminstone 1 meter. Innan gjutning kastar jag i lite makadam, möjligen en geoduk innan dess. Lägger upp bilder när eländet är klart. Men det lär dröja till slutet av sommaren.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Att armering fortsätter ner under plinten är jag mycket skeptisk till. Det som händer är att armering kommer ätas upp av korrosion på längre sikt.
Då är frågan vad är längre sikt för dig , tala om det innan du säger det, med lera i mark så oxiderar stålet och senare så avstannar det när syret tar slut. Ett 12 järn klara säkert 15-20 år utan att ge sig

L
J jonaserik skrev:
Då är frågan vad är längre sikt för dig ,
När jag gör fundament siktar jag på en livslängd på en mansålder för att slippa göra om det. Men det är främst för att jag har kraft just nu, det kanske jag inte har om jag siktar på 20-30 års livslängd är slut.

oskar8889 oskar8889 skrev:
Tack allihop för hjälpen med era olika idéer. Det blir ett plank på tomten till slut;

Det kommer borras ett hål. Jag kommer göra det vidare i botten. Kommer borra så djupt maskinen når, åtminstone 1 meter. Innan gjutning kastar jag i lite makadam, möjligen en geoduk innan dess. Lägger upp bilder när eländet är klart. Men det lär dröja till slutet av sommaren.
Lycka till och glöm inte att lägga upp bilder även om 2-3 år.;)

GreenYoda
oskar8889 oskar8889 skrev:
Hej,
jag ska bygga ett otätt plank som kommer vara ca 9m långt och 2,1m högt.
Man ser många plank som lutar nu för tiden, och jag vill försäkra mig om att slippa det.

Planket kommer enbart förankras i marken med plintar. Jag bor i Skåne och jorden är ganska lerig. Jag bor i en stad och läget känns därför inte extra utsatt för vind. Avstånd mellan plintarna kommer vara max 1,5 meter.

[bild]
Bild på tänkt design, observera att dimensionerna ej stämmer.

Frågor
1. Hur djupt skulle ni gjuta plintarna?
2. Skulle ni våga använda 700mm prefab plintar?

Tack för hjälpen!
Lite OT men i all välmening - tänk på bygglovet. Spec. om du bor inne i en stad så låter 2,1m väldigt högt.

Tack, det glöms inte bort. :surprised:

Det finns en oro över eventuella invändningar från kommunens sida, därimot grundar sig bygghöjden i nivåskillnader i mark. Detta kombinerat med att planket kommer stå minst 4,5 m från tomtgräns borde kunna räcka för en dispens. Vi får väl se!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.