32 204 läst ·
53 svar
32k läst
53 svar
Hur stor plint för ett plank
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 363 inlägg
Raka staket blir lätt vingliga, jag hade försökt få till vinklar på planket så blir det stabilare.
Att enbart lita på inhyrd utrustning för att borra plinthål är en rejäl chansning. Man vet sällan vad för stenbumlingar som kan dyka upp där man måste borra. Vad gör du då?
Om räknar med hinder innan de påträffats är man väl rustad och kan jobba bort dem effektivare. (Förespråkar själv att handgräva och gjuta rejält då behöver man inte vara rädd att man inte lyckats packa material tillräckligt bra efteråt.)
Om räknar med hinder innan de påträffats är man väl rustad och kan jobba bort dem effektivare. (Förespråkar själv att handgräva och gjuta rejält då behöver man inte vara rädd att man inte lyckats packa material tillräckligt bra efteråt.)
Finns väl inte så värst mycket att göra om man stöter på sten. Antingen går den att plocka upp eller så får man väl hoppas att en ligger så djupt att man kan borra-trycka i armering-därefter gjuta plint ovanpå.L Lenza skrev:Att enbart lita på inhyrd utrustning för att borra plinthål är en rejäl chansning. Man vet sällan vad för stenbumlingar som kan dyka upp där man måste borra. Vad gör du då?
Jag borde kunna bryta staketet i två sektionen och få till en förskjutning i sidled med ungefär en meter i mitten. Jag tänker att man kan installera en dörr i vinkel. Tros detta göra märkbar skillnad, eller gör det endast marginell skillnad?13th Marine skrev:
Gissar vi att det har med grävdjupet att göra, eller med återfyllnaden?Jiji skrev:
återigen tack för alla svar!
Jag skulle grävt fyrkantiga hål 50x50 cm. Helst 70 cm ner. Lagt ner en markduk och lite singel. Gjutit en ca 10 cm tjock kaka. Stoppat ner 2-4 stående armeringsjärn mitt i gjutningen som jag slår ner i marken under gjutningen så dom står stadigt. Sen skulle jag använd runda papprör och gjutit upp plintar med balkskor i.oskar8889 skrev:
Hej,
jag ska bygga ett otätt plank som kommer vara ca 9m långt och 2,1m högt.
Man ser många plank som lutar nu för tiden, och jag vill försäkra mig om att slippa det.
Planket kommer enbart förankras i marken med plintar. Jag bor i Skåne och jorden är ganska lerig. Jag bor i en stad och läget känns därför inte extra utsatt för vind. Avstånd mellan plintarna kommer vara max 1,5 meter.
[bild]
Bild på tänkt design, observera att dimensionerna ej stämmer.
Frågor
1. Hur djupt skulle ni gjuta plintarna?
2. Skulle ni våga använda 700mm prefab plintar?
Tack för hjälpen!
Med denna metod får du en mycket stadig plint som inte riskerar att stå snett efter några vintrar.
Jag har fått förslag tidigare på att använda grus/singel under 700mm prefab plintar. Skulle du anse ditt förslag som likvärdigt, eller är det värt att gjuta eget för att vara säker på att marken är ordentligt packad?Krille-72 skrev:
Jag skulle grävt fyrkantiga hål 50x50 cm. Helst 70 cm ner. Lagt ner en markduk och lite singel. Gjutit en ca 10 cm tjock kaka. Stoppat ner 2-4 stående armeringsjärn mitt i gjutningen som jag slår ner i marken under gjutningen så dom står stadigt. Sen skulle jag använd runda papprör och gjutit upp plintar med balkskor i.
Med denna metod får du en mycket stadig plint som inte riskerar att stå snett efter några vintrar.
Prefab i all ära, men det blir i inte 100 % stumt vid återfyllning runt. Sen eftersom du säger blåsigt på plats så gäller det att en plint står kvar och inte börjar röra sig i hålet. Då kommer det att glappa upp. Det blir som en segelbåt, stor yta som tar upp vinden, båten rör sig men det gör inte planket. bara en stor press på plintarna som vill vika sig i marken.
Jag tror inte på prefab plintar. Dessutom tror jag det blir enklare och billigare med mitt förlag. Precis som du själv skrivet står många plank och staket snett idag. Har du en bredare gjuten botten så minskar du risken väsentligt.oskar8889 skrev:
Jag säger att det är hyffsat vindskyddat, i ett villaområde inne i stan. Det är alla andra som nog vill varna mig för att ett så stort plank fångar mer vind än man tror ändå.J jonaserik skrev:Prefab i all ära, men det blir i inte 100 % stumt vid återfyllning runt. Sen eftersom du säger blåsigt på plats så gäller det att en plint står kvar och inte börjar röra sig i hålet. Då kommer det att glappa upp. Det blir som en segelbåt, stor yta som tar upp vinden, båten rör sig men det gör inte planket. bara en stor press på plintarna som vill vika sig i marken.
Skulle du kunna stödja idén med ett runt hål djupare än 70cm, där hålet är bredare de sista 10 centimeterna i botten för att agera ankare?Krille-72 skrev:
Håller med, vid denna tillämpning i tråden! Dock under förutsättning att att man gör plinten själv skulle "prefab" fungera. Då kan man t.ex roa sig med att ha utstickande armering på plinten som sedan gjutes i armerad platta runt plinten. (Då minskar man risken för skador på armering, som du var inne på skulle bankas ner under plinten.)Krille-72 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 363 inlägg
Jag tror det kommer göra stor skillnad.oskar8889 skrev:
Finns väl inte så värst mycket att göra om man stöter på sten. Antingen går den att plocka upp eller så får man väl hoppas att en ligger så djupt att man kan borra-trycka i armering-därefter gjuta plint ovanpå.
Jag borde kunna bryta staketet i två sektionen och få till en förskjutning i sidled med ungefär en meter i mitten. Jag tänker att man kan installera en dörr i vinkel. Tros detta göra märkbar skillnad, eller gör det endast marginell skillnad?
Gissar vi att det har med grävdjupet att göra, eller med återfyllnaden?
återigen tack för alla svar!
Kan du få till en vinkel i varje ände med så tror jag det kommer hålla bra.
Absolut. Så brukar man försöka göra när man jordborrar. Men nu bredare bottenfundament desto stadigare plint. Därför går det inte att jämföra med en fundament på tex 50x50 cm.oskar8889 skrev:
Tror inte vinden är det stora problemet. Marken rör sig mellan årstiderna. Därför ser du många villastaket med mycket luft mellan spjälorna vara krokiga.
Givetvis spelar själva marken också en roll.
Det med en bredare botten ha med att göra med bärkraften uppifrån , det med sidokrafter är ett annat , då gäller bara längden ner i mark, ju längre nerr en plint går desto mer tål den i skyvningsriktiningen, så det med att slå ner järn min 50 cm under plintfoten blir en förlängning av plinten som mothåll för sidokrafterna.oskar8889 skrev:
Man kan köpa lite billig I-balk och svetsa ihop ett par T (uppchnervänt) som du gräver ner en liten bit och nyttjar som stag, eller ersätter som stolpfäste. Det kombinerat med enklare jordankare blir en Pettsson-variant på att gräva så djupt och göra så stort.