Hej
Jag håller på att kollar mig för. Skall skaffa en anläggning till gård i Spanien. Det som är primärt är vanlig hushållsel, ingen uppvärmning. Jag vet ungefär storlek på paneler och batteri. Min fundering är invertern, vi skall så småningom borra djupborrad brunn. Vad krävs för att driva detta, tänker på starkström när pumpen drar igång. Många färdiga kit har 3000w men jag har kollat på några med 48V och 5000W. Har forumet några tankar om detta?

Rent spontant borde det billigaste vara DC-pumpar, då är du inte beroende på någon inverter alls och kan belasta batteriet direkt som klarar otroligt mycket.

Men jag gissar att de pumparna är mycket dyrare för att de är mindre vanliga?

Jag har en Danfoss 1-faspump med motor som drar 1.15 kW när den pumpar och klarar sig galant på en 12V - 230V sinusinverter på 2 kW i storlek. - förmodligen en SQE 2 -85 eller -100 för 2 m³/h i nominell kapacitet och de fins i olika utförande med olika mycket tryckstegning (-35 för maxtryck vid 0-flöde 4,2 bar, -55 med 6,5 bar, -70 med 8,5 bar, -85 med 10,5 bar, -100 med 13 bar och -105 med 15 bar vid nollflöde)

Dessa behöver sin märkeffekt + 10% i marginal enligt datablad

Pumpen måste du välja efter hur mycket vatten du får fram och hur mycket uppfodringshöjd till marknivå som blir när vattenytan i brunnen når nivån som pumpen är placerad (dvs. när brunnen är tompumpad på vatten) och sedan 4-6 Bars tryck för hushållsvatten - säg 75 meter djup uppfordringshöjd (motsvarar 7.5 bar) + 6 bar (1 bar försvinner i flödesförluster medans pumpen arbetar) för max 5 Bar i kranvattentryck, så behöver du 13.5 Bars pumptryck på brunnspumpen och då en SQE2-105 och ger ca 1.2 m³/h och motorstorleken kanske på 1.73 kW .

---

Har du 48 Volts DC-system så fins det växelriktare 48 - 230V att köpa men man dras alltid med att växelriktare drar tomgångsström och med en dedikerad växelriktare för pumpen så skulle jag föreslår jag att pressostaten istället startar och stoppar växelriktare med dess fjärrstyrning och inte på dess 230V drivström, alternativt med 3-fas pressostat att både styra enfas på en av kontaktvägen och styra fjärrstyrningen av växelriktaren på den andra.

Danfoss enfaspump har 2 sekunders fördröjning efter strömpåslag innan den med mjukstart varvar upp och börja ge vatten då den har en styrd upprampning av motorns varvtal. - den har inte den besvärliga strömrusningen på 4-8 ggr märkströmmen som annars åtfinns på direktkopplad 3-faspump eller 1-faspump med motorkondensator vilket är väldigt besvärligt att starta upp med en växelriktare.

Redigerat:
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.