H
S Svent skrev:
Funderar på det här med hus köpta på toppen (hittills) prismässigt. Om du av någon av någon anledning vill sälja huset och gå vidare, hur stor förlust skulle du kunna ta?

Tänker här ett läge när det INTE är en framtvingad försäljning (skilsmässa, nytt jobb på ny ort etc) utan det är ett val som du har. Köpet blev feltajmat, läget känns fel i efterhand, beslutet blev inte helt genomtänkt eller om budgeten blev nog så snäv. Om du inte går till en hyresrätt så ska pengarna in i något annat boede köpt på samma marknad.

Går gränsen vid någon viss summa i kronor eller ett procenttal? Chat GPT säger att de flesta troligen har en smärtgräns vid en förlust på 10-15 procent, men skulle gärna ta emot resonemang från människor av kött och blod med känslor.
Is i magen och vänta, sen beror det ju på om man har ett annat boende som man gärna villa , det nya boende har ju också gått ner i pris.

Vi köpte hus för 2,2 och sålde för 2,245. Med alla alla avgifter och alla pengar vi lagt på renovering så förlorade vi ca 350 0000.

M MeSp123 skrev:
jag och min fru köpte en helt ny renoverad loft lägenhet på 79kvm med en golvyta på 122 kvm (snedtak) när marknaden var som högst 2022, och flyttade in 2023 på grund av renoveringen. Vi köpte för 3,7 + extra tillval på 100-150k max. Jag hade en mäklare här för någon dag sen som jag inte ville säga hur mycket vi köpte för, för att försvåra för vi honom, och hans ”plan” vid försäljning var att vi lägger ut den för 2,7mkr och får kanske upp den till 3 miljoner kronor .. när han sa det skrattade jag.

Min åsikt är att han var en dålig mäklare, han kom in i lägenheten, tittade på rum och satte sig ner. Undvek allt som har med detaljer och det unika med lägenheten eftersom det är en väldigt unik lägenhet i en storstad. Nu ska jag få hit 2 andra mäklare och se vad de säger. Uttrycker de att det blir svårt att få mer än 3,7 i dagens marknad, väntar jag med försäljning.

I en perfekt värld vill jag ha 4 minst och 4,2 hade jag gladeligen sålt.
Du skriver ju själv att du köpte när marknaden var på topp. Hur skulle du då kunna få mer idag? (I så fall var ju inte toppen då utan nu).
Och varför vill du värdera lägenheten, ska du flytta? Och beror det bara på att du tjänat pengar på lägenhet? Om du köper en annan lägenhet är den motsvarande dyrare.
Att ta värdering från tre mäklare är en god idé.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M MeSp123 skrev:
jag och min fru köpte en helt ny renoverad loft lägenhet på 79kvm med en golvyta på 122 kvm (snedtak) när marknaden var som högst 2022, och flyttade in 2023 på grund av renoveringen. Vi köpte för 3,7 + extra tillval på 100-150k max. Jag hade en mäklare här för någon dag sen som jag inte ville säga hur mycket vi köpte för, för att försvåra för vi honom, och hans ”plan” vid försäljning var att vi lägger ut den för 2,7mkr och får kanske upp den till 3 miljoner kronor .. när han sa det skrattade jag.

Min åsikt är att han var en dålig mäklare, han kom in i lägenheten, tittade på rum och satte sig ner. Undvek allt som har med detaljer och det unika med lägenheten eftersom det är en väldigt unik lägenhet i en storstad. Nu ska jag få hit 2 andra mäklare och se vad de säger. Uttrycker de att det blir svårt att få mer än 3,7 i dagens marknad, väntar jag med försäljning.

I en perfekt värld vill jag ha 4 minst och 4,2 hade jag gladeligen sålt.
Det är sällan lägenheter är så unika jämfört med grannarnas att det är prisskillnad i miljonklassen i 2-3 miljonersintervallet…

Att du tror att detaljer betyder så mycket och atr du tror dig veta så mycket bättre än mäklaren är röda flaggor…

Sannolikt kommer du att få bita i det sura äpplet…

• Gilla
Offroad och 1 till
  • Laddar…
Tror det är en skillnad mellan om du sitter med lån efter din försäljning, dvs mer än din kontantinsats har raderats ut eller om förlusten enbart är av bostadsvinst som inte försvinner helt utan bara krymper.. I det senare fallet är du nog beredd ta lite större förlust.
Men det finns ju alla möjliga scenario: yngre par som ska flytta ihop och båda har br på 25 kvm de behöver sälja. Person som inte längre orkar sköta om sitt hus eller inte har råd med stora renoveringar. De accepterar nog större förluster än de som bara vill sälja för lite större tomt eller flytta lite närmare jobb o så.

Men att bo i en bostad som bara känns helt fel eller tvingas agera hyresvärd under längre tid för att man inte lyckats sälja..det tär nog duktigt på de allra flesta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Om man köper och säljer på samma marknad, och det nya objektet är likvärdigt det gamla, så tycker jag marknadsrörelserna spelar mindre roll. Så länge man inte försätter sig i en knepig situation med banken där bolånet blir dyrare eller ofördelaktigare.
Pengar som man spenderat i det förflutna ska man inte tänka för mycket på när det gäller framtida beslut.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Nissens
S Staffan-N skrev:
Om man köper och säljer på samma marknad, och det nya objektet är likvärdigt det gamla, så tycker jag marknadsrörelserna spelar mindre roll. Så länge man inte försätter sig i en knepig situation med banken där bolånet blir dyrare eller ofördelaktigare.
Pengar som man spenderat i det förflutna ska man inte tänka för mycket på när det gäller framtida beslut.
Det är väl inte så ofta man köper ett likvärdigt boende. Man brukar väl vilja ha en förändring?

• Gilla
MeSp123
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du skriver ju själv att du köpte när marknaden var på topp. Hur skulle du då kunna få mer idag? (I så fall var ju inte toppen då utan nu).
Och varför vill du värdera lägenheten, ska du flytta? Och beror det bara på att du tjänat pengar på lägenhet? Om du köper en annan lägenhet är den motsvarande dyrare.
Att ta värdering från tre mäklare är en god idé.
För att lägenheten är unik i sig, det är inte en ”vanlig” lägenhet, så för rätt köpare tror jag inte man bryr sig om marknaden.

Vill sälja av lite olika anledningar, det är dyr månads utgift (som vi har råd med, men som hade varit skönt slippa genom att bo billigare och spara), vi har köpt tomt och vill bygga hus, och att bo billigt medan man bygger hade varit nice känsla. Så jag ska inte köpa annat utan jag ska bygga.

Yes, får se vad två andra mäklarna säger. Är det inte läge att sälja för det priset jag vill ha, säljer jag inte helt enkelt och får bygga hus sakta men säkert.

Nissens Nissens skrev:
Det är väl inte så ofta man köper ett likvärdigt boende. Man brukar väl vilja ha en förändring?
Ja det vill man. Likvärdigt i marknadsvärde tänkte jag :)

• Gilla
  • Wow
Nissens och 1 till
  • Laddar…
M MeSp123 skrev:
För att lägenheten är unik i sig, det är inte en ”vanlig” lägenhet, så för rätt köpare tror jag inte man bryr sig om marknaden.

Vill sälja av lite olika anledningar, det är dyr månads utgift (som vi har råd med, men som hade varit skönt slippa genom att bo billigare och spara), vi har köpt tomt och vill bygga hus, och att bo billigt medan man bygger hade varit nice känsla. Så jag ska inte köpa annat utan jag ska bygga.

Yes, får se vad två andra mäklarna säger. Är det inte läge att sälja för det priset jag vill ha, säljer jag inte helt enkelt och får bygga hus sakta men säkert.
Det är i så fall det som är ditt problem. Lägenheten är så ovanlig att det finns väldigt få köpare som uppskattar den och vill betala för den.
Det är inte du utan marknaden, dvs köparna som bestämmer priset.
Men om du säljer innan du byggt klart ditt hus var ska du då bo - köpa billigare BR, HR eller hyra något i andra hand?

Att bygga nya huset sakta är ju även det en ökad kostnad.

• Gilla
Offroad och 2 till
  • Laddar…
Det som blir intressant i en fallande marknad och/eller högre räntor är att vinnarna blir de som inte impulsköpt utan tänker med hjärnan. Har ett barn som köpte i höstas och enligt min mening gjorde ett bra klipp: Attraktivt område, endast en visning tidigt i augusti, säljarna behövde verkligen sälja(gjorde sexsiffrig förlust). Högt upp, ingen hiss, äldre kapitalstarka köpare slapp man. Köpt till utgångsbud. Är ute en 2a här i staden i minst lika attraktivt område,samma kvm,samma pris, men som inte gått sälja. Anledning? Planlösningen. Det som skiljer är att den 2an endast har sovrum för enkelsäng och smalt kök, däremot större vardagsrum. Fungerar bara bra för en person medans vårt barns lgh fungerar utmärkt för t ex ett yngre par(vilka var de som sålde). M a o när den lgh säljs igen får du stor chans att två personer tar bolån och flyttar in jämfört med den som inte går sälja.
Personligen så har jag inte så mycket till övers för de som köper enbart med hjärta och inte med hjärna. Att impulsköpa något som känns fel redan vid inflytt är inte bra. Du måste vara ansvarsfull.

Nissens
S Staffan-N skrev:
Ja det vill man. Likvärdigt i marknadsvärde tänkte jag :)
Nja, hittills har jag alltid köpt dyrare boende, men nästa gång blir det billigare. Tror det är rätt ovanligt att man köper till samma värde som man har…

P Pin skrev:
Det är i så fall det som är ditt problem. Lägenheten är så ovanlig att det finns väldigt få köpare som uppskattar den och vill betala för den.
Det är inte du utan marknaden, dvs köparna som bestämmer priset.
Men om du säljer innan du byggt klart ditt hus var ska du då bo - köpa billigare BR, HR eller hyra något i andra hand?

Att bygga nya huset sakta är ju även det en ökad kostnad.
Det är det, men lägenheten är som sagt väldigt unik då det är en helt ny loft lägenhet på 122kvm, med balkar i alla rum, takhöjd 6 meter, loft i lägenheten, plejd, inbyggda högtalare i varje rum, tegelväggar i lägenheten samt ligger väldigt centralt i en storstad.

Fel där, jag bestämmer pris, köparna bestämmer om de vill ge det priset.

Planen är att jag hyr billigt i andra hand av någon bekant alternativt kastar ut våra hyresgäster i ett hus vi äger och bor där billigt.

Jag har två år på mig att sätta plattan och dra vattenledningar, vilket förhoppningsvis betyder att räntorna går ner ytterligare och att min nuvarande lägenhet inte blir så jättedyr att bo i under tiden samt att man kan spara på mycket kapital under de 2 åren. Huset behöver vara färdigt senast 5 år.

• Haha
Jaimelito och 1 till
  • Laddar…
M MeSp123 skrev:
Fel där, jag bestämmer pris, köparna bestämmer om de vill ge det priset.
Du kan ”bestämma” vilket pris som helst - 3, 4, 5, 10 msek, som du inte kan sälja för, men det är ju helt ointressant.

• Gilla
Offroad
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du kan ”bestämma” vilket pris som helst - 3, 4, 5, 10 msek, som du inte kan sälja för, men det är ju helt ointressant.
Ja såklart, men jag bara sa att jag bestämmer priset. Sen om det finns köpare till det priset eller inte är en annan femma. Men det priset jag vill ha tycker jag inte är orimligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.