12 468 läst ·
124 svar
12k läst
124 svar
Hur stor buffert har du?
Först och främst, ett huslån är ett huslån. En buffert är en buffert. En buffert kan bestå av en spargris innehållande både "vinstpengar", sparade pengar, eller vilka pengar som helst för delen.puu skrev:Men att betala 5000 kronor extra i ränta bara för att man inte är säker på om man får låna de pengarna igen tycker jag verka jättedumt. Jag ser inte riktigt vad man betalar för. Ok att banken kanske trilskas med att låna ut pengarna om man skulle bli arbetslös men jag skulle inte vilja leva på lånade pengar när jag är arbetslös och skulle jag i alla fall vilja låna 500 000 när jag är arbetslös så är det inte så svårt att få borgenärer.
Ditt påstående om att det är detsamma som "lånade pengar" bara för att man har ett hus med lån på är inte sant nånstans.
Du betalar inte "extra" i ränta för dina pengar du har i spargrisen, frågan är vad du vill göra med dom och vad du anser att du har dom till. Gör dom sig bäst i att amortera på huslånet får man gärna göra det. Känner man ett behov av att kunna slanta en större summa när man vill så behåller man dom i grisen.
Problemet med första alternativet är som sagt den dagen du behöver eller vill ha ett kapital till något, oavsett vad det är och banken inte är lika sugen på att låna ut pengar till dig. Är du arbetslös i dåliga tider med sjunkande huspriser så kan du glömma att någon är särskilt sugen på att låna ut en krona med huset som säkerhet. Lån med ockerränta kan du dock säkert hitta något i värsta fall..
Att betala 5000:- om året för att få ut 13.000 några månader vid arbetslöshet lät ju dessvärre inte särskilt lockande det heller...
Redigerat:
Snacka om att slänga pengarna i sjön då, 5k om året för att få ut kke 20k OM man blir arbetslös...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vad pratar ni om för siffror?Tossegubbe skrev:
Såhär är det i mitt fackförbund unionen iaf:
"Inkomstförsäkring – ett viktigt tillskott till a-kassan
Om du blir arbetslös och är med i a-kassan kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 80 procent av ersättningstaket på 18 700 kronor per månad. Det blir 14 960 kronor före skatt och ungefär 11 158 kronor efter skatt.
Allt du tjänar över 18 700 kronor är pengar som a-kassan inte ersätter – men som du som medlem i stället kan få från Unionens inkomstförsäkring.
Inkomstförsäkringen ingår med en obligatorisk del i ditt medlemskap och kompletterar din ersättning upp till 80 procent av din inkomst ända upp till 36 000 kronor i månaden. Den här ersättningen från inkomstförsäkringen kan du få ut i 150 ersättningsdagar, ungefär 7 månader, även under tid då du får ett eventuellt aktivitetsstöd.
Inkomstförsäkringens frivilliga del – för fler dagar och högre inkomst
En nyhet den 1 januari 2010 är att alla som omfattas av inkomstförsäkringen mot en premie kan välja att teckna sig för 50 extra ersättningsdagar utöver de 150 dagar som redan ingår i medlemsavgiften. Du kan alltså få totalt upp till 200 ersättningsdagar (motsvarar ca 9 månader). Det är en möjlighet som många medlemmar har efterfrågat. Den frivilliga delen av inkomstförsäkringen ger också möjlighet att försäkra inkomster över 36 000 kr/mån ända upp till 80 000 kr/mån.
Frivillig inkomstförsäkring
Med en premie kan du frivilligt försäkra dig för ytterligare 50 dagar, det vill säga totalt 200 dagar (ca nio månader). Du som tjänar mer än 36 000 kronor per månad får genom frivilliga försäkringsdelen även den överskjutande delen av din inkomst upp till 80 000 kronor per månad försäkrad.
Rätten till ersättning bedöms separat för den obligatoriska och frivilliga delen. För att få ut ersättning måste du ha varit med i försäkringen i 18 månader när du blev arbetslös och under denna tid arbetat 12 månader, minst 80 tim/mån.
Premien för den frivilliga försäkringsdelen är 50 kr/mån om du har en lön mellan 18 700 kr/mån och upp till 36 000 kr/mån. Har du en inkomst högre än 36 000 kr/mån är premien 100 kr/mån."
Så för mellan 50-100kr/mån extra (alltså 600-1200kr/år) så kan man om man blir arbetslös få ut mellan 17300 - 61300 kr/mån extra (brutto iof), i upp till 9 månader - med andra ord 155700 - upp till 551 700kr.
Så siffrorna blir betala upp till 1200 kr/år får att ev få ut 551700 kr extra vid arbetslöshet eller betala 600 kr/år och få mer än 155 700 kr extra...
Tillkommer gör den grundläggande delen av akassan- ca 235 kr/mån - och, om man vill vara medlem (krävs för de frivilla delarna) 50-225kr för medlemsskapet.
Sen är det väl likadant med alla försäkringar - man betalar men hoppas att dom inte behövs...
Jag betalar tot ca 485 kr/mån har jag för mig, inkl den frivilliga försäkringen.
När det gäller just inkomstförsäkring/akassa vs buffert så har jag personligen gjort bedömningen att det skulle ta mig för lång tid att spara ihop till en så stor buffert (och under tiden har jag ett dåligt skydd)- och att akasseavgiften är ett bättre alternativ även om det kostar ca 5000kr/år.
Att spara 5000kr/år skuller inne bära att det tar mig ca 40-50 år att spara ihop den ersättning som jag skulle kunna få om jag blir långvarigt arbetslös...
/K
Redigerat:
Så för knappt 6000:- per år får du 80% av din lön i 9 månader? Låter bättre än alternativen som gavs innan...klaskarlsson skrev:Så siffrorna blir betala upp till 1200 kr/år får att ev få ut 551700 kr extra vid arbetslöshet eller betala 600 kr/år och få mer än 155 700 kr extra...
Tillkommer gör den grundläggande delen av akassan- ca 235 kr/mån - och, om man vill vara medlem (krävs för de frivilla delarna) 50-225kr för medlemsskapet.
Jag betalar tot ca 485 kr/mån har jag för mig, inkl den frivilliga försäkringen.
När det gäller just inkomstförsäkring/akassa vs buffert så har jag personligen gjort bedömningen att det skulle ta mig för lång tid att spara ihop till en så stor buffert (och under tiden har jag ett dåligt skydd)- och att akasseavgiften är ett bättre alternativ även om det kostar ca 5000kr/år.
Att spara 5000kr/år skuller inne bära att det tar mig ca 40-50 år att spara ihop den ersättning som jag skulle kunna få om jag blir långvarigt arbetslös...
/K
Om du har 80.000/månad så för du ut 551.700:-. En lön på 40.000 i månaden ger naturligtvis 275.850:- då?
Frågan är då vad du skulle göra om du hade 500' i spargrisen?
1. Amortera = lägre kostnad + försäkring (5000) ....= 0 (ingen buffert)
2. Spara - ingen försäkring + högre kostnad (5000) = 0 (med buffert)
3. Spara OCH teckna försäkringen (5000) .............= -5000 (buffert och en hyffsad lön i 9 månader)
Själv har jag ingen möjlighet att gå med i facket, däremot har jag säkerligen möjlighet till andra försäkringar men sist jag kollade så var det betydligt dyrare än ovan exempel...
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Precis - ca 6000 kr och 80% av hela min lön i upp till 9 månader...HusByggarTomten skrev:Så för knappt 6000:- per år får du 80% av din lön i 9 månader? Låter bättre än alternativen som gavs innan...
Om du har 80.000/månad så för du ut 551.700:-. En lön på 40.000 i månaden ger naturligtvis 275.850:- då?
Frågan är då vad du skulle göra om du hade 500' i spargrisen?
1. Amortera = lägre kostnad + försäkring (5000) ....= 0 (ingen buffert)
2. Spara - ingen försäkring + högre kostnad (5000) = 0 (med buffert)
3. Spara OCH teckna försäkringen (5000) .............= -5000 (buffert och en hyffsad lön i 9 månader)
Själv gör jag 1+3 - fast jag amorterar rätt lite, det är mest för att den del av ett av huslånen också innehåller lite "lån" på fritidshuset - och det vill jag betala av...
Sen hoppas jag förstås att jag aldrig behöver använda försäkringen
Antar att det innebär att du är egenföretagare - kan tänka mig att försäkringarna kan kosta ngt mer dåHusByggarTomten skrev:
Men å andra sidan kanske du kan ha innestående kaptial i firman som en extrabuffert- som iof riskerar att skattas lite väl hårt om du utnyttjar den, men ändå som en säkerhet ? Iof blir det jobbigt om firman då går i putten så försvinner både pengar och jobb
Unionen har förvisso lösningar även för egenföretagare:
https://www.unionen.se/Templates/Article____39015.aspx
Hur prisvärda dom är vet jag dock ej...
/K
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Jag använder bufferten som en egen liten arbetslöshetsförsäkring.
En buffert behöver inte vara öronmärkt till huset el. dyl.
Då klarar jag mig både utan fackförbund och a-kassa...
En buffert behöver inte vara öronmärkt till huset el. dyl.
Då klarar jag mig både utan fackförbund och a-kassa...
http://accept.se kan vara något att kika på, den är inte farligt dyr om man inte tjänar väldigt bra. Jag går jämt upp vid 1 månads arbetslöshet var 30:e månad.HusByggarTomten skrev:
Redigerat:
På tal om buffert och oförutsedda utgifter, tur att vi har buffert, vår hund fick akut magomvridning igår och opererades akut!
Försäkring täcker, men självrisk samt 20% av kostnaden får vi stå för.
Pengar är inget i detta samanhang, men dock om man inga har.
Försäkring täcker, men självrisk samt 20% av kostnaden får vi stå för.
Pengar är inget i detta samanhang, men dock om man inga har.
Jag som hatar lån vill ju gärna ha en buffert för oförutsedda utgifter men bufferten är slut nu efter att huset brann upp och då kan man snacka oförutsatta utgifter...Visst täcker försäkringen men självklart bygger man om samtidigt och det kostar flis. En mille hade jag behövt för den oförutsedda lilla händelsen men det hade jag inte så nu har jag högre lån istället....
Fast det dolda bufferten i form av högre belåningsvärde på fastigheten finns ju och det har blivit större så netto har jag nog blivit "rikare".
Vitvaror osv anser jag att man ska kunna betala kontant om man har hus, har man inte den lilla skvätten pengar över ska man nog inte ha hus heller.
Fast det dolda bufferten i form av högre belåningsvärde på fastigheten finns ju och det har blivit större så netto har jag nog blivit "rikare".
Vitvaror osv anser jag att man ska kunna betala kontant om man har hus, har man inte den lilla skvätten pengar över ska man nog inte ha hus heller.
Ha ha...Rolig tråd. Inte konstigt att dagens samhälle är som det är när folk verkar tro att man kan låna hur mycket som helst och att det ordnar sig. Vissa lever i en bubbla.
Självklart är det bra att ha en rejäl buffert på banken och givetvis skall man amortera på sina lån. Amortering på huset och en förhoppning om att vara skuldfri när jag går i pension är mitt mål....
den som är satt i skuld är icke fri
Självklart är det bra att ha en rejäl buffert på banken och givetvis skall man amortera på sina lån. Amortering på huset och en förhoppning om att vara skuldfri när jag går i pension är mitt mål....
Redigerat:
öringen skrev:Ha ha...Rolig tråd. Inte konstigt att dagens samhälle är som det är när folk verkar tro att man kan låna hur mycket som helst och att det ordnar sig. Vissa lever i en bubbla.
Skuld är en relativ fråga...
Måste vara extremt jobbigt för er som går igenom livet ända fram till pensionen och inte känner er fria? Förstår att ni längtar efter att bli gamla...öringen skrev:
Jag vet inte, det är nog upp till var och en vad man anser vara livskvalité, vad man tycker sig kunna påverka och hur lån och arbete etc påverkar ens "frihet"?Tossegubbe skrev:
Jag skrev bara att det måste vara jobbigt för alla människor som känner sig låsta i livet och ser pensionen när lånen är betalda som den slutgiltiga "friheten".
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja och då trillar man av pinn - eller är sjuk så man istället blir låst till, det iof betalda, hemmetHusByggarTomten skrev:Jag vet inte, det är nog upp till var och en vad man anser vara livskvalité, vad man tycker sig kunna påverka och hur lån och arbete etc påverkar ens "frihet"?
Jag skrev bara att det måste vara jobbigt för alla människor som känner sig låsta i livet och ser pensionen när lånen är betalda som den slutgiltiga "friheten".
Nje - en balans är bäst anser jag.
Och det där med bolån - det är i princip precis lika enkelt som att se det som att du hyr huset av banken men har eget ansvar för underhåll och får ev vinst själv...så länge som du har en marginal i lånen vs värdet iaf.
/K