Hej, ...Oj, blev långt inlägg detta - är ny här...:) Tacksam för hjälp
Hur pass stor ackumulatortank lär vi behöva i torpet nu när vi strax ska renovera och göra tillbyggnad?
Vi köpte huset 2005, bor i södra sverige östergötland, har vattenburet system och eldar med ved och värmer på detta vis radiatorer som varmvattenberedare (1967) 150 liter. Torpet är innan renovering 97kvm stort.
Idag eldar vi i kökspanna CTC 17kW (2004), år 2004 renoverades även rök-kanalen av förre ägaren. Välisolerande timmer i väggarna, det går ca 10-14 kubik blandved per säsong och är ändå 19-20 grader på nedre våningen om morgnarna, ifall det inte blir under -10 då kan morgontemperaturen inomhus krypa nedåt -17 om man inte haft pannan uppe i 85grader innan man gick och la sig för då är det varmt inne rätt så länge och väl.

Notera att vi idag inte har någon ackumulatortank, endast varmvattenberedaren lagrar värmen + vattenmantlade vedpannan så länge den är varm. Eldar i genomsnitt 2-4 ggr/dag beroende på utetemperatur och vi har ändå ljummet inne. Lågt i tak ca 200cm. Exempel vid -30 grader utomhus, eldar 4 ggr per dygn och det håller sig varmt inne kring 20grader.
Är utetemperaturen 0 till +5 räcker det med eldning 1 gång/dygn (om det inte blåser):)

Tillbyggnaden skall bli kring 97kvm till, dvs totalyta ca 200kvm samt öppna upp i nock på plan 2 med högre takhöjd på ovanvåningen. Planerar att invid kökspannan mura in en ytterligare värmekälla vattenmantlad kamin, nordic har ett par som vi blivit förtjusta i - Zuzia 15kW känns som det perfekta komplementet - då vi inte har något emot att bära in ved och sopa/dammsuga för den ekonomiska värmens skull. Köket blir även största rummet med matsalsdel öppen planlösning.
Till ved/kökspannan CTC och vattenmantlade kaminen (17kW + 15kW = 32kW) kopplas ackumulatortank, men hur stor volym kantänkas?
Läste citat nedan på energirådgivningen, men redan 1000 - 1500 liter är väl hyggligt bra? 3000 är överdrivet för vårt utbyggda torp?
Tips tas tacksamt emot om bra isolerade ackumulatortankar från tillverkare?

"...lite grovt bör volymen ligga på ca 2 000 liter för att du ska klara att elda en gång per dygn i en normal villa." Citat från energirådgivningen

Om jag skulle börja som du skulle jag satsa på min 3000 l, gärna mer. Volymen styr ju hur ofta du måste elda och motfrågan blir, hur lever ni ert liv? Är det ett välordnat liv med fasta rutiner som fungerar 7/24/365, dvs kan du lita på att du alltid finns där för att lägga i en ny brasa, när så behövs? Eller vill du bara elda var tredje dag, är bortrest i jobbet osv? Valet är ditt.

Om du bildar dig en bra uppfattning om energibehovet, är det inte så svårt att räkna på tankvolymen.

Bästa acken får du om du köper en oisolerad ack, reglar upp, och fyller med isolering själv, du utklassar då med råge alla färdigisolerade acktankar. Några balar glasfiberisolering från byggmax bara...(Sväller som bara den när man tar av plasten)

norrbottenstorpet skrev:
Om jag skulle börja som du skulle jag satsa på min 3000 l, gärna mer. Volymen styr ju hur ofta du måste elda och motfrågan blir, hur lever ni ert liv? Är det ett välordnat liv med fasta rutiner som fungerar 7/24/365, dvs kan du lita på att du alltid finns där för att lägga i en ny brasa, när så behövs? Eller vill du bara elda var tredje dag, är bortrest i jobbet osv? Valet är ditt.
Jo ju längre mellan vedinläggen ju bättre. Samtidigt då skillnaden kommer bli enorm jämfört med nuvarande lilla vv-beredaren - bör man ändå vid varje eldning gärna komma upp i minst 60 grader för syrenivån på vattnet? Har hört att det inte är bra att kontinuerligt elda och få upp systemet till under 60 grader, men det kanske är gamla skolan kan inte allt om detta.

Kan tänka mig att man vid acktank på 3000 liter får elda på ett skapligt tag även om man har 32kW vedpanna + vattenmantlad kamin? Eller så räcker det med ett par timmar och det vore ju kanon. Naturligtvis har det också att göra med vattnets start-temperatur när man börjar elda.

PST skrev:
Bästa acken får du om du köper en oisolerad ack, reglar upp, och fyller med isolering själv, du utklassar då med råge alla färdigisolerade acktankar. Några balar glasfiberisolering från byggmax bara...(Sväller som bara den när man tar av plasten)
Tack för tips.
Och det är toppen på acken som ska isoleras extra?

Jag tycker också du ska köpa en så stor tank du får plats med och isolera själv. Då du laddar den högt upp med varmt vatten är det inga problem att bara ladda delar av tanken, du behöver inte ladda hela tanken varje gång du eldar. Men har du lust att elda mycket en dag kan du göra det, och strunta helt i eldningen en annan.

Om du eldar med 32 kW så värmer du 3000 liter från 40 - 90 på ca 5 och en halv timme, om du eldar med full effekt och inte gör av med något samtidigt.

Och ja, mest isolering på toppen.

Skiktningen i tanken gör att du alltid får 80 - 90 grader i toppen när du eldar oavsett hur stor tank du har. Du behöver inte elda hela tanken full med 90 gradigt vatten. Men det är bra att ha den möjligheten ifall du tex ska resa bort ett par dar. Som vanligt, köp den största tank du har råd och plats med.

Välj till solslinga i tanken ifall ni vill skaffa solfångare...

superpaco skrev:
Om du eldar med 32 kW så värmer du 3000 liter från 40 - 90 på ca 5 och en halv timme, om du eldar med full effekt och inte gör av med något samtidigt.
Jag ska nog satsa på en 3 kubik stor acktank och placera i anslutning till värmekällorna, större storlek verkar helt klart bäst. Större än 3 dristar jag mig inte till, kanske är svårare att hitta en 4kubikare på marknaden samt tar massa plats. Fördelen är att vi bygger nytt o bygger till så då är lätt att placera in en stor tank, hellre än flera små.

Stort tack för alla tips, alla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.