CAM00844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,
Jag vill sätta upp en liten rakhylla till grejerna på handfatet. Tänkte införskaffa en snygg kakelplatta 15x15 cm med Izmirmotiv eller en franska lilja eller nåt sånt, men undrar hur jag sta staga upp hyllan.

Jag vill inte borra i kaklet, för det blir så fult om jag vill ta bort hyllan nån gång.

Jag tänkte använda montagetejp från kjelle.
Som konsol hoppas jag kunna hitta en plåtnisse som kan böja till en tunn vitmålad plåtbit - 15x15 på sidan som sitter tejpad mot väggen och 10-14cm på ovansidan där min fina kakelplatta fästs.

Vad tror ni om min idé? Är den dum för att jag har missat nåt elementärt eller kommer det bli så lyckat och snyggt som jag tänker mig?

Tacksam för kommentarer!

Åsa Lund
Jag hade köpt en standardkonsol i vitlackerad plåt på vänstersidan (för stabiliteten) och en enkel list som upplag på högersidan. Självhäftande duger nog gott.
Saker som man själv bockar till blir nog inte tillräckligt starka i slutändan?

Korvgubbe
Man bör nog ha stöd under hela kakelplattan.

Två "höga" platta lister under plattan som limmas mot plattan med exempelvis PL400 och tejpas mot väggen kanske skulle funka. En silikonsträng ovanpå plattan minskar fukten som når tejpen och limmar lite ytterligare. Blir ett rätt vasst hörn och håller nog inte för alltför mycket men lite rakgrejor borde fungera.

platta.jpg
Skapa konto

Hur sitter hållaren till toarullen fast ?
Om du har borrade hål till den kanske du kan fästa en egentillverkad plåtkonsol i samma hål.

Åsa Lund skrev:
Jag hade köpt en standardkonsol i vitlackerad plåt på vänstersidan (för stabiliteten)...
Jag lyckas inte hitta några plåtkonsoler som är platta på sidan mot väggen. Var det nån speciell du hade i åtanke?

Korvgubbe skrev:
Man bör nog ha stöd under hela kakelplattan.
Ja, det var därför jag tyckte att en veckad plåtplatta kunde vara rätt lösning. Bara den inte böjer ner sig, då.
Det finns ytterligare en poäng med plåten. Jag roterar rakblad av olika märken (det blir lite som en hobby) innan de blir slöa och kasseras, så då skulle jag kunna fästa dem med små magneter på plåten under hyllan medan de befinner sig i rotationslimbo,

Alfredo skrev:
...
Det där är ju klart snyggast, men undrar om det håller...
Vasst blir det förstås. Det hade jag inte tänkt på. Kanske kan fila lite på hörnet.

Micro skrev:
...
Den sitter med sugproppar, tyvärr.

Hej igen!
Jag hittade inga snygga byzantiska kakelplattor, så det blev en hemmagjord mosaikplatta i stället. Jag använde ett bokstöd i metall från Granit, vars rygg döljs med fotografierna. Ganska nöjd, faktiskt.

_DSC0205-2-3.jpg
Skapa konto

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.