Ska ha diskmaskinen längs ut och behöver stöd till min bänkskiva i komposit. Då IKEA av någon anledning har täcksidor som är 80 höga istället för 88 som är höjden med ben så tänkte jag fixa egen skiva och måla. Tänkte köra Plywood skiva då de ser stadigare ut än MDF vad tycks om det? Hur är OSB jämfört med Plywood? Det kommer att finnas en hög täcksida att skruva fast den i.

https://www.bauhaus.se/konstruktionsplywood-moelven-gran-15x2500x900mm

Redigerat:
data55 data55 skrev:
Ska ha diskmaskinen längs ut och behöver stöd till min bänkskiva i komposit. Då IKEA av någon anledning har täcksidor som är 80 höga istället för 88 som är höjden med ben så tänkte jag fixa egen skiva och måla. Tänkte köra Plywood skiva då de ser stadigare ut än MDF vad tycks om det? Hur är OSB jämfört med Plywood? Det kommer att finnas en hög täcksida att skruva fast den i.

[länk]
Varför inte köpa en täcksida till ett högskåp och kapa den till 88cm som du önskar?

• Gilla
  • Älska
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
Du behöver inte dubbla täcksidor för det finns vinklar du skruvar i den höga täcksidan som du lägger bänkskivan på

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du behöver inte dubbla täcksidor för det finns vinklar du skruvar i den höga täcksidan som du lägger bänkskivan på
Vad är det för vinkel?

Jag har iallafall tänkt köra en skåpslucka (60x100) som jag kapar för att få det lite mer robust än en vanlig täcksida. Men 60 djup räcker kanske inte normalt, blir lite special hos mig så här funkar det.

Denna från Ikea tex.
Lång metallisk hyllfäste från Ikea med förborrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Akerfeldt skrev:
Varför inte köpa en täcksida till ett högskåp och kapa den till 88cm som du önskar?
Är inte plywood ett bättre bärande material för samma pris?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Hmm, har sett flera kök med dubbla täcksidor trodde att en var för svag. Undrar varför vinklen inte är standard då det verkar billigare och tar mindre plats.

Vinkel använder man om man inte har en täcksida som avslut. Så köp en sådan så blir det rätt!

data55 data55 skrev:
Hmm, har sett flera kök med dubbla täcksidor trodde att en var för svag. Undrar varför vinklen inte är standard då det verkar billigare och tar mindre plats.
Det du har sett är en skåpsstome som avslutats med en täcksida.
Jag har det du frågar om, bara en täcksida efter diskmaskinen (13 mm mdf)
Vinkel upptill och dubbelhäftande tejp mot golvet. Bär upp en 40 mm massiv ekskiva med en stor micro ovanpå.
10 år sen den sattes upp, och den står fint där än.

Isakare Isakare skrev:
Det du har sett är en skåpsstome som avslutats med en täcksida.
Jag har det du frågar om, bara en täcksida efter diskmaskinen (13 mm mdf)
Vinkel upptill och dubbelhäftande tejp mot golvet. Bär upp en 40 mm massiv ekskiva med en stor micro ovanpå.
10 år sen den sattes upp, och den står fint där än.
Såhär ser de ut i mitt NCC byggda hus. Även hos släktingar med kök ifrån byggbolag så brukar det se ut såhär. De kanske räkna med att folk klättrar upp på bänkskivan.
Linjal som visar ojämn anslutning mellan vit diskmaskin och träköksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan ju inte lita på byggahus komprimeringsalgorithm som ändrar raka linjer på linjalen till snea.
Linjal som visar ojämnhet i hörn där två väggytor möts i ett NCC-byggt hus.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.