Hej

vi har en brygga upp till en loge som börjat tappa putsen. Under är det på vissa partier lite löst och andra partier fastare. Blandat med stenar. Är det bästa att göra att. 1.knacka bort allt löst 2. prima 3. fästa armering 4. betong. Blir det än bättre om man mellan punkt 2 och 3 även lägger ett tunnt armeringsnät? kanske även drar in ett antal långa jordankare genom betong in i jordbacken ?. En bekant sa riv allt och gör helt ny, men dels vill jag behålla den gamla looken och jag vet ju inte hur backen upp skulle reagera. Det är ju inte pulver inunder överlag fast betong blandat med lite större stenar. tack för all input som kan fås.

• En vägg med sprickor, träbord, rosor, förfall och grönska. Lantligt, förfallet och enkelhet blandat med naturens skönhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken fin rännebro :D! (Även om den tydligen heter 'brygga' på din dialekt.)
Din bekant som tycker du ska riva den? Hälsa från mig att hen är en kulturlös barbar som det egentligen är lite synd om, eftersom hen inte förstått hur praktiskt det är att kunna köra upp på rännet / loftet.

Jag är ingen puts-expert, men jag tror att all puts är bra puts i det här läget. Du vill ju skydda betong/stenkonstruktionen från fukt och därmed frostsprängning på vintern.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vilken fin rännebro :D! (Även om den tydligen heter 'brygga' på din dialekt.)
Din bekant som tycker du ska riva den? Hälsa från mig att hen är en kulturlös barbar som det egentligen är lite synd om, eftersom hen inte förstått hur praktiskt det är att kunna köra upp på rännet / loftet.

Jag är ingen puts-expert, men jag tror att all puts är bra puts i det här läget. Du vill ju skydda betong/stenkonstruktionen från fukt och därmed frostsprängning på vintern.
Jo jag vill ha kvar den som den är i grund och botten. Tror du mina förstärkningsidéer kan vara ok? Kanske lite i överkant, men bättre det tycker jag.

B boffe2016 skrev:
Jo jag vill ha kvar den som den är i grund och botten. Tror du mina förstärkningsidéer kan vara ok? Kanske lite i överkant, men bättre det tycker jag.
Rännebro var nytt för mig, tack.

Det ser inte ut att vara en ny spricka på bild iaf. Jag hade knackat och borstat av allt löst material. Om behövs gå över med högtryckstvätt. Blanda till lite A eller B bruk beroende på hur hård du tycker befintlig yta är.

För att få bruket att sitta lite bättre kan du blanda till en primer av cement och vatten som penslar ut innan putsning.

Om du vill få den nya putsen att se äldre ut kan du smutsa ner den med jord innan den bränt färdigt, blanda vatten och jord och smeta på direkt. Tvätta av efter ett par dagar så ser putsen gammal ut

• Gilla
boffe2016
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Det ser inte ut att vara en ny spricka på bild iaf. Jag hade knackat och borstat av allt löst material. Om behövs gå över med högtryckstvätt. Blanda till lite A eller B bruk beroende på hur hård du tycker befintlig yta är.

För att få bruket att sitta lite bättre kan du blanda till en primer av cement och vatten som penslar ut innan putsning.

Om du vill få den nya putsen att se äldre ut kan du smutsa ner den med jord innan den bränt färdigt, blanda vatten och jord och smeta på direkt. Tvätta av efter ett par dagar så ser putsen gammal ut
Stort tack för input. Allt är av glädje. Primer skall det garanterat bli. De där med jord lät bra. Det jag ser hittills är att det verkar vara själv putsen som släppt pga en gammal spricka upptill som man ser. Den sätter jag igen med bruk.

B boffe2016 skrev:
Stort tack för input. Allt är av glädje. Primer skall det garanterat bli. De där med jord lät bra. Det jag ser hittills är att det verkar vara själv putsen som släppt pga en gammal spricka upptill som man ser. Den sätter jag igen med bruk.
sprickan ser gammal ut och du kan nog med lätthet lägga igen den med bruk. Kul projekt du har framför dig!

B boffe2016 skrev:
Det blir nog bra det där, g

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.