80 722 läst ·
303 svar
81k läst
303 svar
Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker?
Vem fuskar? När du köper en Volvo så tror jag inte att du frågar om deras inköpspriset. De gör miljarder i vinst. En iPhone kostar runt hundringen att tillverka. Osv osvRenoveralgh skrev:
Shit, många svar och mycket engagemang.
Verkar våra två sidor här. Ena sidan som, likt jag, har kundens ögon på det hela, och andra sidan som har hantverkarens syn. Till den senare gruppen har jag en fråga; tycker ni inte det är konstigt att avtala om att inget påslag på material ska göras, och sen fullständigt skita i det för att blåsa kunden?
Jag har all respekt om att alla måste tjäna pengar, att det är hård konkurrens, och eventuellt låga marginaler. Men i vilka andra branscher kommer man undan med att fuska såhär och tycka det är allmänt accepterat? I min värld är det bedrägeri. Men det kanske jag är ensam om att tycka. Om ni behöver påslaget för att kunna göra pengar på uppdraget så är det bara förklara det för mig, så kan jag försöka förstå. Behandla mig inte som en idiot och lova en sak och sen fullständigt skita i det. Det är sånt som jag tror gör att jag, och säkert flera andra, har svårt med tilliten och respekten för hantverkare.
Med det sagt, ändå tack för era åsikter och perspektiv från andra hållet.
J Jonna70 skrev:Om du tror att en vvs firma någonsin kommer avslöja vad dom betalar för sitt material så är du ute och cyklar. Det är deras vinst på jobbet. Det är ungefär som dom skulle fråga dig vad du tjänar innan man ger en offert! Det är deras levebröd. Men jag kan lova att dom har rabatter som bara du kan drömma om för dom handlar 1000 ggr mer material en vad du gör. Helt rättvist .
Hej!Renoveralgh skrev:
Hej alla,
Tack för ett bra forum med seriösa användare och bra tips.
Ber om ursäkt på förhand om frågan redan avhandlats, men hittade ingenting när jag snabbsökte.
Vi håller på att renovera vår lägenhet just nu, och går igenom underlaget för materialkostnaderna och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut. Känns som kostnaderna skjutit iväg lite väl.
Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker så som Rörfokus, Proffsmagasinet och vvsochbad.se etc? När jag summerar kostnaderna för alla artiklar på fakturan med hjälp av priserna från internetleverantören så blir det ungefär hälften av vad vår hantverkare debiterar oss, och som gör inköpen på Ahlsell. Är det verkligen rimligt eller ligger det en hund begraven här? För kännedom har dom utlovat oss att vi tar del av deras rabatter och inget påslag ska göras. Kan tyvärr inte se Ahlsells priser då man behöver företagskonto där.
Förstår att olika hantverkare har olika priser hos Ahlsell, så om det är till någon hjälp är detta en mindre firma med runt 10-15 anställda.
Stort tack på förhand!
En vanlig metod en del hantverkarfirmor använder sig av är att de fakturerar dig höga materialkostnader. De har avtalat att få sina rabatter som en gratifikation i slutet av året istället. Det är en konstruktion för att blåsa kunderna på rabatten.
Hur är det inte fusk i din värld att lova mig att dom inte gör påslag på materialkostnader, för att sen ändå göra det?J Janfossi skrev:
Ahlsell är en grossist som enbart säljer till registrerade företag (undantag förekommer så klart i enstakafall) Dom flesta av Ahlsells kunder lägger på ca15% på deras pris för att täcka upp för reklamationer, transport efterforskning osv lust priset är kanske för att slippa privatare som kostar mer att hantera än företagare. Titta i stället på bygghemma Bauhaus eller liknande men då får ni nog montera grejerna själva då seriösa hantverkare vill ha sina ”egna” grejer att installera som oftast. / vänlig hälsning en som vet hur det funkar på en grossist
Borde inte vår hantverkare säga det till oss, eller avtala om det på förhand, i stället för att lova oss rabatter och inga påslag då?C Cgråberg skrev:Ahlsell är en grossist som enbart säljer till registrerade företag (undantag förekommer så klart i enstakafall) Dom flesta av Ahlsells kunder lägger på ca15% på deras pris för att täcka upp för reklamationer, transport efterforskning osv lust priset är kanske för att slippa privatare som kostar mer att hantera än företagare. Titta i stället på bygghemma Bauhaus eller liknande men då får ni nog montera grejerna själva då seriösa hantverkare vill ha sina ”egna” grejer att installera som oftast. / vänlig hälsning en som vet hur det funkar på en grossist
Så du menar att hantverkaren är med och utvecklar artiklarna som beställs av Ahlsells och behöver marginalen för sin R&D-verksamhet?J Janfossi skrev:
Du får gärna visa din källa till att en Iphone kostar en hundring att tillverka.
Nej, VVS och elfirmor är ju väldigt duktiga på att bluffa sina kunder, så dom vill nog helst inte berätta hur.J Jonna70 skrev:
I den stora världen UTANFÖR hantverkaradelns domäner, där gör man det regelmässigt.
Om jag köper in material (tex från ahlsell) på mitt jobb så läggs det bara på några procent (för hanteringen) och sen betalar kunden för vad vi som företag har för rabatt, allt annat skulle rendera i att det är den sista affären man gör.
Men hur tjänar vi pengar då ? ..jo, genom att fakturera timmar för det arbetet vi utför, det är det kunden är intresserad av att köpa.
Varför kan dom inte ta betalt för sitt ARBETE som i princip alla andra branscher ?
Det finns bara EN ENDA anlending till dessa förbannade bruttoprislistor, och det är för att kunna blåsa sina kunder.
Vad är det som hantverkaren egentligen säljer ? han säljer sina kunskaper att utföra ett visst arbete, han är inte nån jävla inköpare.
Exakt hur är det relevant menar du ?
Exakt varför är det okej att ta ockerpriser på material ?
Och kom inte med det gamal trötta "buhu buhu ska vi jobba graaaatis ?", nej, det ska inte hantverkaren göra, han ska ta så mycket betalt per timme som han behöver och kan, INTE försöka fulfakturera andra saker för att sen kunna använda ett lägre timpris för att lura sina potentiella kunder.
Precis som det fungerar i de flesta andra branscher.
Fördelen med det är att det är lätt att jämföra priser och man vet vad man betalar för.
Jahadu, men nu är vi rätt många här som har tillgång till ahlsellkonton från företagen vi jobbar på, som antagligen har bättre rabatter än som kjelles fisk och bygg som bluffar sina kunder.
Det finns flertalet trådar där folk jämför just det.
Sen är det så att idag med alla internethandlare är det lätt att kolla upp vad ett rimligt pris är ungefär, och om då den bluffande hantverkaren påstår att en pryl ska kosta 440:- när du hittar samma för 165:- på nätet så är det ganska lätt att fröstå att hantverkaren inte betalar några 440:- för den där prylen, inte 300 heller, eller ens 200.
C Cgråberg skrev:Ahlsell är en grossist som enbart säljer till registrerade företag (undantag förekommer så klart i enstakafall) Dom flesta av Ahlsells kunder lägger på ca15% på deras pris för att täcka upp för reklamationer, transport efterforskning osv lust priset är kanske för att slippa privatare som kostar mer att hantera än företagare. Titta i stället på bygghemma Bauhaus eller liknande men då får ni nog montera grejerna själva då seriösa hantverkare vill ha sina ”egna” grejer att installera som oftast. / vänlig hälsning en som vet hur det funkar på en grossist
Du vet själv vad svaret är.
1 man får inte installera det själv utan behörighet.
2 det är exakt samma elko/eljo uttag, vattette koppling på bahaus som på hyllan på Ahlsell
Att ni ens orkar, man vill ha renoverat och sen skriker över priser. Är man överens om priset och jobbet är bra, betala och lägg ner att ”söka” efter bättre pris i efterhand.Renoveralgh skrev:
Hej alla,
Tack för ett bra forum med seriösa användare och bra tips.
Ber om ursäkt på förhand om frågan redan avhandlats, men hittade ingenting när jag snabbsökte.
Vi håller på att renovera vår lägenhet just nu, och går igenom underlaget för materialkostnaderna och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut. Känns som kostnaderna skjutit iväg lite väl.
Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker så som Rörfokus, Proffsmagasinet och vvsochbad.se etc? När jag summerar kostnaderna för alla artiklar på fakturan med hjälp av priserna från internetleverantören så blir det ungefär hälften av vad vår hantverkare debiterar oss, och som gör inköpen på Ahlsell. Är det verkligen rimligt eller ligger det en hund begraven här? För kännedom har dom utlovat oss att vi tar del av deras rabatter och inget påslag ska göras. Kan tyvärr inte se Ahlsells priser då man behöver företagskonto där.
Förstår att olika hantverkare har olika priser hos Ahlsell, så om det är till någon hjälp är detta en mindre firma med runt 10-15 anställda.
Stort tack på förhand!
Annars, prova att göra jobbet själv!
Läs mitt inlägg igen så ser du att vi var överens om priset, men att hantverkaren själv inte följer det. Hur svårt kan det vara?M MHK2 skrev:
M MHK2 skrev:
Det är inte det tråden handlar om.
Utan TS skulle få företaget priser + hanteringskonstnad. Det är avtalat. Nu har han fått företagets priser plus minst 50%. Inte ens en kålsupen elektriker kan tycka att det är rätt upplägg.
Än en gång, produktionskostnaden är inte det intressanta här.J Janfossi skrev:
Om jag gick till volvohandlaren och dom sa att "Jaa, vi kan inte säga vad bilen kommer att kosta, men du kan få 15% rabatt på vårat pris", och sen när jag skrivit på kommer dragande med en prislista från volvo där det står att en V90 D3 kostar 595000, fast jag vet att handlaren över gatan tar 363000 för bilen UTAN några påstådda 15% i rabatt. ..DÅ skulle jag bli tämligen irriterad faktiskt.
I TS fall rä det ju ännu värre då hantverkaren har lovat att han ska få deras priser inkl rabatt, mens en har dom skickat en rejält saltad räkning med fuskprislistan som bas ändå.