Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Hej alla,

Tack för ett bra forum med seriösa användare och bra tips.
Ber om ursäkt på förhand om frågan redan avhandlats, men hittade ingenting när jag snabbsökte.

Vi håller på att renovera vår lägenhet just nu, och går igenom underlaget för materialkostnaderna och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut. Känns som kostnaderna skjutit iväg lite väl.

Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker så som Rörfokus, Proffsmagasinet och vvsochbad.se etc? När jag summerar kostnaderna för alla artiklar på fakturan med hjälp av priserna från internetleverantören så blir det ungefär hälften av vad vår hantverkare debiterar oss, och som gör inköpen på Ahlsell. Är det verkligen rimligt eller ligger det en hund begraven här? För kännedom har dom utlovat oss att vi tar del av deras rabatter och inget påslag ska göras. Kan tyvärr inte se Ahlsells priser då man behöver företagskonto där.

Förstår att olika hantverkare har olika priser hos Ahlsell, så om det är till någon hjälp är detta en mindre firma med runt 10-15 anställda.

Stort tack på förhand!
Om du tror att en vvs firma någonsin kommer avslöja vad dom betalar för sitt material så är du ute och cyklar. Det är deras vinst på jobbet. Det är ungefär som dom skulle fråga dig vad du tjänar innan man ger en offert! Det är deras levebröd. Men jag kan lova att dom har rabatter som bara du kan drömma om för dom handlar 1000 ggr mer material en vad du gör. Helt rättvist .

• Gilla
4141 och 3 till
  • Laddar…
K Krumsaxa skrev:
Priserna vi har (hantverkare) har vi betalat mycket pengar för. Så att tro att en privatperson som kommer handla 1 gång. Ska ha samma priser som ett företag med 2 milj omsättning på mtrl ca. Få handla till samma pris. Är fel. Men det ska ju ibte vara dyrare för privat.
Är det inte era kunder som har betalat mycket för att ni ska få de rabatterna?
Jag är med på att storkonsumenter ska kunna få högre rabatter, men det är väl inte ni som har betalat i slutändan?

• Gilla
  • Älska
Ulf Peter och 11 till
  • Laddar…
Hej alla,

Ber om ursäkt på förhand om frågan redan avhandlats, men hittade ingenting när jag snabbsökte.

Vi håller på att renovera vår lägenhet just nu, och går igenom underlaget för materialkostnaderna och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut. Känns som kostnaderna skjutit iväg lite väl.

Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker så som Rörfokus, Proffsmagasinet och vvsochbad.se etc? När jag summerar kostnaderna för alla artiklar på fakturan med hjälp av priserna från internetleverantören så blir det ungefär hälften av vad vår hantverkare debiterar oss, och som gör inköpen på Ahlsell. Är det verkligen rimligt eller ligger det en hund begraven här? För kännedom har dom utlovat oss att vi tar del av deras rabatter och inget påslag ska göras. Kan tyvärr inte se Ahlsells priser då man behöver företagskonto där.

Förstår att olika hantverkare har olika priser hos Ahlsell, så om det är till någon hjälp är detta en mindre firma med runt 10-15 anställda.

Stort tack på förhand!
Hej!

Ahlsell säjer kvalitet, men det gör många andra också. Dock har du ju garantier och kunnande när din röris handlar åt dig.
Rörisen handlar typ 10-20% billigare än de hemsidor du refererar till och de tjänar alltså sina pengar på materialet och möjligen lite på timmar.
Alla ska väl tjäna sina pengar, det vill ju du och jag göra i våra jobb med.
Perspektivfråga :)

Men ekonomiskt så skulle jag handla på Hornbach.

• Gilla
Andkar1973
  • Laddar…
:geek:

• Kollage: person med armarna utsträckta på bergstopp, texten "LUFTEN ÄR FRI!", man som dricker vin, burk med luft och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
HM2020 och 40 till
  • Laddar…
S StorBagaren skrev:
:geek:
En luftkompressor är billigare att köpa :rofl:

C
J JonasElander skrev:
Rörisen handlar typ 10-20% billigare än de hemsidor du refererar till och de tjänar alltså sina pengar på materialet och möjligen lite på timmar.
Alla ska väl tjäna sina pengar, det vill ju du och jag göra i våra jobb med.
Men det är väl inte okej att avtala med kunden "ni tar del av våra rabatter och inget påslag ska göras" och sen ändå sitta och lägga på ett saftigt påslag?

• Gilla
Ulf Peter och 6 till
  • Laddar…
Oj vad alla hemmapulare som skall göra någon renovering hemma ojar sig för räkningen de får från entreprenören, tror ni entreprenören sitter å googlar var han kan köpa den aktuella produkten billigast å därefter vänta på ev utlovade leveranstider för denna produkt sedan ägna tid åt att hämta den från det postombud som angivits av leverantören, nä vill ni betala för den tiden det tar, tror det blir bra mycket dyrare isf för er, är ni så prismedvetna så föreslår jag att ni gör samtliga inköp själv och står för stilleståndskostnader som uppstår om ni missat något som krävs för installationen
Tror inte ni sparar en krona på detta utan snarare tvärtom
Jag har jobbat i denna bransch i nu över 20 år å det är de sista 3-5 åren då denna diskussion har kommit upp pga alla icke byggare googlat priserna på nätet å vad det kostar att köpa etc, de tar dock inte hänsyn till leveranstider, vem som skall hämta paketet, saknas något? Restnoterat pga lev problem etc vem betalar för hämtandet av materialet?
Nä mitt råd till er första byggare sluta googla om priser etc eller så löser ni materialleveransern själva enligt avtalad tid eller står för konsekvenserna för de kostnaderna som innebär vid förseningar i leveransen
Sluta skylla på entreprenören att bygget blir dyrt, de gör sitt jobb att få klart bygget enligt tidsplanen å köper materialet de behöver hos dem som kan leverera det inom den tid som är avsatt i avtalet.
Vill ni ta över detta från entreprenören så är det ok, men ha i baktanken att alla förseningar som inträffade kan inte lastas entreprenören utan kan endast lasta er å de kostnader som uppstår pg detta.
Mitt råd till er penningjagande privatpersoner är följande:
Begär fast pris för arbetet i sin helhet
Ändra inget i det avtalade fasta priset
Om det skall ändras så begär pris på ändringen innan den utförs
I övrigt föreslår jag er att anlita en byggkontrollant som har kontroll över ert bygge och även mandat att beställa arbeten för att ni skall få den byggnad som ni önskade men inte riktigt avtalat om
Världen torde bli bra mycket bättre om alla privatbyggare anlitade en egen byggkontrollant som följde upp bygget å korrigerade felen löpande än att parterna skall mötas i domstol som kostar skjortan å ända vinnarna blir advokaterna
Fan
Är jävligt less på sitta i domstol å tala om vem som har rätt eller inte , nä ni privatpersoner som tror ni kan driva bygge utan erfarenhet om byggandet kan jag bara säga en sak:
Finns konsulter som jobbar dagligen med detta så ta hjälp innan det leder till domstolsärenden för i slutändan så kanske ni inte får den hjälp ni behöver för vi (konsulterna) kanske inte orkar bry oss mera i dessa banala frågor som borde ha lösts långt tidigare så ni får lösa dessa tvister själv
Nä tänk om, det är ju troligtvis er största investering ni gör i livet (miljoner kronor) å ni tror att ni löser det själv??
Ponera att ni anlitar ett resebolag att ordna en jordenruntresa med flera destinationer, då litar ni på att denna resesäljare bokar allt för er och att det blir bra för er, konstigt är att då det handlar om hus å renoveringar som kan kosta 10ggr så mycket så tar många inte hjälp av kunniga personer inom branschen utan förlitar på att de kan göra det själv?? Å sedan kommer klagande att allt blev sååå dyrt!
Nä sluta gnälla, ta fast pris för jobbet som är klart formulerat vad som ingår eller ta det på löpande räkning med hjälp av en i branschen aktiv å kunnig person.
Sluta klaga över oönskade kostnader eller överraskningar i konstruktiva åtgärder om ni inte har kunskaperna själva
Tag hjälp av de som jobbar med detta!!
Vill bara tillägga att jag tar definitivt ingen ställning till den ena eller andra parten i ett bygge utan är konsekvent oberoende i mina bedömningar som certifierad besiktningsman
Utan följer de toleranser å avtal som gäller inom byggandet oavsett vad byggherren påpekar.
Ser fram emot kommentarerna på detta inlägg av alla privatpersoners egettyckande om branschen
Råder er att lita på er besiktningsman!!

• Gilla
  • Haha
PeterFalun och 17 till
  • Laddar…
Hej alla,

Stort tack på förhand!
Köp grejerna själv. Men var beredd på att du inte har full koll på allt tillkommande. Kan bli dyrt med en hantverkare som måste åka och hämta grejjer. T o m beställa i efterhand.

• Gilla
MHK2 och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen hemlighet att listpriset från grossen är ett sätt för hantverkaren att tjäna extra pengar.

Jag jobbar på ett av företagen som levererar produkter till en av de större grossarna. När jag bad en hantverkare om en offert så kom han med en där materialet från mitt företag var listat. Jag sa att den delen kan du ta bort från offerten då jag kan leverera alla de varorna du specat. Då slipper han också åka och handla varorna.

Detta gjorde att han vägrade att ta jobbet.

De flesta ha hantverkarna som använder dessa produkter ha 90% rabatt och ibland än högre. Klart de inte vill förlora den inkomsten.

• Gilla
Ulf Peter och 7 till
  • Laddar…
Fan vad många jag vet bäst här
Frågan är väll vad gjorde TS innan han beställde arbetet?
löpande kostnad på arbetstid?
rabatt på Ahlsell listpriser? eller %påslag på netto?

Unikt namn
K Krumsaxa skrev:
Priserna vi har (hantverkare) har vi betalat mycket pengar för. Så att tro att en privatperson som kommer handla 1 gång. Ska ha samma priser som ett företag med 2 milj omsättning på mtrl ca. Få handla till samma pris. Är fel. Men det ska ju ibte vara dyrare för privat.
Du måste väl ändå mena "De priser vi hantverkare får har ni kunder betalat mycket pengar för". :cool:

Inte är du väl en hantverkare som gör förlust på materialet?

• Gilla
Ulf Peter och 7 till
  • Laddar…
Rickard.
T Toffen skrev:
Detta gjorde att han vägrade att ta jobbet.
Tur du slapp dom.

Elektrikerföretaget jag nu har lejt för lite smått och gått runt ett badrum levererade gärna kabel, slang, dosor osv men han tyckte deras pris var för dyrt på golvvärmen så han rekommenderade bauhaus. Mycket riktigt var det mycket billigare där, tror han fick ge ungefär samma pris ex moms som bauhaus tog inkl moms.

Nöp den på Blackfriday för typ halva priset av vad den skulle kosta genom elektrikern med rimligt påslag.

Det är sån service man ska leta efter ;)

Redigerat:
  • Gilla
Ulf Peter och 9 till
  • Laddar…
P Peter1971 skrev:
Oj vad alla hemmapulare som skall göra någon renovering hemma ojar sig för räkningen de får från entreprenören, tror ni entreprenören sitter å googlar var han kan köpa den aktuella produkten billigast å därefter vänta på ev utlovade leveranstider för denna produkt sedan ägna tid åt att hämta den från det postombud som angivits av leverantören, nä vill ni betala för den tiden det tar, tror det blir bra mycket dyrare isf för er, är ni så prismedvetna så föreslår jag att ni gör samtliga inköp själv och står för stilleståndskostnader som uppstår om ni missat något som krävs för installationen
Tror inte ni sparar en krona på detta utan snarare tvärtom
Jag har jobbat i denna bransch i nu över 20 år å det är de sista 3-5 åren då denna diskussion har kommit upp pga alla icke byggare googlat priserna på nätet å vad det kostar att köpa etc, de tar dock inte hänsyn till leveranstider, vem som skall hämta paketet, saknas något? Restnoterat pga lev problem etc vem betalar för hämtandet av materialet?
Nä mitt råd till er första byggare sluta googla om priser etc eller så löser ni materialleveransern själva enligt avtalad tid eller står för konsekvenserna för de kostnaderna som innebär vid förseningar i leveransen
Sluta skylla på entreprenören att bygget blir dyrt, de gör sitt jobb att få klart bygget enligt tidsplanen å köper materialet de behöver hos dem som kan leverera det inom den tid som är avsatt i avtalet.
Vill ni ta över detta från entreprenören så är det ok, men ha i baktanken att alla förseningar som inträffade kan inte lastas entreprenören utan kan endast lasta er å de kostnader som uppstår pg detta.
Mitt råd till er penningjagande privatpersoner är följande:
Begär fast pris för arbetet i sin helhet
Ändra inget i det avtalade fasta priset
Om det skall ändras så begär pris på ändringen innan den utförs
I övrigt föreslår jag er att anlita en byggkontrollant som har kontroll över ert bygge och även mandat att beställa arbeten för att ni skall få den byggnad som ni önskade men inte riktigt avtalat om
Världen torde bli bra mycket bättre om alla privatbyggare anlitade en egen byggkontrollant som följde upp bygget å korrigerade felen löpande än att parterna skall mötas i domstol som kostar skjortan å ända vinnarna blir advokaterna
Fan
Är jävligt less på sitta i domstol å tala om vem som har rätt eller inte , nä ni privatpersoner som tror ni kan driva bygge utan erfarenhet om byggandet kan jag bara säga en sak:
Finns konsulter som jobbar dagligen med detta så ta hjälp innan det leder till domstolsärenden för i slutändan så kanske ni inte får den hjälp ni behöver för vi (konsulterna) kanske inte orkar bry oss mera i dessa banala frågor som borde ha lösts långt tidigare så ni får lösa dessa tvister själv
Nä tänk om, det är ju troligtvis er största investering ni gör i livet (miljoner kronor) å ni tror att ni löser det själv??
Ponera att ni anlitar ett resebolag att ordna en jordenruntresa med flera destinationer, då litar ni på att denna resesäljare bokar allt för er och att det blir bra för er, konstigt är att då det handlar om hus å renoveringar som kan kosta 10ggr så mycket så tar många inte hjälp av kunniga personer inom branschen utan förlitar på att de kan göra det själv?? Å sedan kommer klagande att allt blev sååå dyrt!
Nä sluta gnälla, ta fast pris för jobbet som är klart formulerat vad som ingår eller ta det på löpande räkning med hjälp av en i branschen aktiv å kunnig person.
Sluta klaga över oönskade kostnader eller överraskningar i konstruktiva åtgärder om ni inte har kunskaperna själva
Tag hjälp av de som jobbar med detta!!
Vill bara tillägga att jag tar definitivt ingen ställning till den ena eller andra parten i ett bygge utan är konsekvent oberoende i mina bedömningar som certifierad besiktningsman
Utan följer de toleranser å avtal som gäller inom byggandet oavsett vad byggherren påpekar.
Ser fram emot kommentarerna på detta inlägg av alla privatpersoners egettyckande om branschen
Råder er att lita på er besiktningsman!!
Det är som att du på allvar inte förstår att det alltid är så att den som säljer vill tjäna så mycket pengar som möjligt och att den som köper vill köpa så billigt som möjligt. I vilken annan bransch hade leverantören på fullt allvar säga (tre gånger dessutom): ”Skit du i vilka kostnader jag har. Så fort du ändrar något i beställningen på det jobb som varken du eller jag visste tillräckligt mycket om från början så får du snällt slicka i dig kostnaderna”? Varenda jävel vet att hantverkare använder inköpsrabatter för att sockra marginalen. Inget fel i det, men på en direkt fråga är det naturligtvis bedrägeri att inte ge ett korrekt svar. I det här fallet finns det ju ett skriftligt avtal på förutsättningarna - då kan man inte beskylla kunden för att vara ”pengajagande” (vem är inte det, som sagt) och ”gnällig” när man ifrågasätter de uppgifter som lämnas. Personligen ser jag det som oseriöst av en hantverkare att hävda att man ska sälja vidare allt material ink rabatter och utan påslag, när alla vet att det är där marginalen ligger.

• Gilla
Ulf Peter och 6 till
  • Laddar…
Hej alla,
Nej nej nej
Att klaga på priser och avtal i efterhand visar på en dumsnålhet utan like.
Priser och avtal görs upp före arbete. Exempelvis att man godtager ett påslag av 15-30% av leverantörsfakturan
Och ja så upphandlar exempelvis kommunen av Skanska
Självklart kan både kund och företag säga att de inte vill göra affär på det sättet.

Tänk på möjligheten att få något gjort överhuvud taget och vad det skulle kosta att ha rörläggaren sovande i pannrumet eller under diskbänken för att vänta på en rörkoppling från Rörfokus.

För att det kan väll inte vara så att när ni har köpt allt billigt på nätet och får dit rörläggaren och just två nipplar är glömda och att det då är okej att han knatar ut i bilen och hämtar dem från Alsell eller Dahl.

Fast det är ju klart om han bjuder på dem gratis då är det ju inget problem!

Samma som att få nödbensin från en samarit bara om han kan garantera att det är Svensk bensin från OK

Stort tack på förhand!
Hej alla,

Stort tack på förhand!

Shit, många svar och mycket engagemang.

Verkar våra två sidor här. Ena sidan som, likt jag, har kundens ögon på det hela, och andra sidan som har hantverkarens syn. Till den senare gruppen har jag en fråga; tycker ni inte det är konstigt att avtala om att inget påslag på material ska göras, och sen fullständigt skita i det för att blåsa kunden?
Jag har all respekt om att alla måste tjäna pengar, att det är hård konkurrens, och eventuellt låga marginaler. Men i vilka andra branscher kommer man undan med att fuska såhär och tycka det är allmänt accepterat? I min värld är det bedrägeri. Men det kanske jag är ensam om att tycka. Om ni behöver påslaget för att kunna göra pengar på uppdraget så är det bara förklara det för mig, så kan jag försöka förstå. Behandla mig inte som en idiot och lova en sak och sen fullständigt skita i det. Det är sånt som jag tror gör att jag, och säkert flera andra, har svårt med tilliten och respekten för hantverkare.

Med det sagt, ändå tack för era åsikter och perspektiv från andra hållet.

• Gilla
largab och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.