Hej alla,
Tack för ett bra forum med seriösa användare och bra tips.
Ber om ursäkt på förhand om frågan redan avhandlats, men hittade ingenting när jag snabbsökte.
Vi håller på att renovera vår lägenhet just nu, och går igenom underlaget för materialkostnaderna och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut. Känns som kostnaderna skjutit iväg lite väl.
Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker så som Rörfokus, Proffsmagasinet och vvsochbad.se etc? När jag summerar kostnaderna för alla artiklar på fakturan med hjälp av priserna från internetleverantören så blir det ungefär hälften av vad vår hantverkare debiterar oss, och som gör inköpen på Ahlsell. Är det verkligen rimligt eller ligger det en hund begraven här? För kännedom har dom utlovat oss att vi tar del av deras rabatter och inget påslag ska göras. Kan tyvärr inte se Ahlsells priser då man behöver företagskonto där.
Förstår att olika hantverkare har olika priser hos Ahlsell, så om det är till någon hjälp är detta en mindre firma med runt 10-15 anställda.
Stort tack på förhand!
62 126 läst · 303 svar
62k läst
303 svar
Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker?
-
Renoveringsnovis · 56 inlägg 7 dec 2021 12:46
-
7 dec 2021 13:08 #2
Detta är en av de stora och eviga frågorna här på BH
Men konsensus är väl att priset efter rabatt i stort sett ligger på ungefär samma nivå som internetbutikerna. Sen för enskilda artiklar kan det diffa rejält, både nedåt, men framför allt uppåt.
Spontant tänker jag att om avtalet är att du skall få deras inköpspriser utan påslag så är det väl rimligt att de också bifogar en kopia på sina fakturor från Ahlsell som underlag. Flera hantverkare vi anlitat med gör precis så.
Har du några specifika artiklar du vill veta priset på, posta artikelnummer så kan någon med konto kolla upp det.- Laddar…
-
Renoveringsnovis · 56 inlägg 7 dec 2021 13:477 dec 2021 13:47 #3
Om någon har konto och möjlighet att kolla några artiklar så får ni gärna posta dessa:
- 1881314
- 1874194
- 1875894
- 4814424
- 2832065
- 7133828
- 6641105
- 5110080J
- 1767760
Har försökt välja en ganska stor spridning i prisklass online och användningsområde, och valt ut några extra just för att det blir lite lättare att dra en vettig slutsats då än vid endast enskilda artiklar.
Stort tack på förhand!Redigerat 7 dec 2021 14:31 -
7 dec 2021 17:12 #4
Det här är vad jag kan se på mitt konto (helt vanligt it-Företag som har handlat minimalt hos ahlsell och bara skapade konto för att köpa några prylar som dom hade i lager lokalt), alla priser ex moms.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
Alfredo
Besserwisser- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 16 689 inlägg
- 23 145 gillningar
- 2 322 bilder och filmer
7 dec 2021 17:34 #5
Begreppet "Ahlsells priser" finns knappast. Alla som kan handla hos Ahlsell har en rejäl rabatt mot ett rent "påhittat listpris" som ingen betalar. Priset som de flesta betalar är ofta i någorlunda nivå med "internetbutiker" men kan som sagt variera. Priset för olika kunder varierar naturligtvis men "alla" betalar långt under "bruttopriset".
Om någon använder "Ahlsells hittepåpris" som något slags verkligt pris tassar denne någon i bedrägeriträskets gränsmarker anser jag.
Sen finns det prylar där "ingen" har rabatt men dessa är mer undantaget än normen.- Laddar…
-
Rickard.
Medlem- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 4 771 inlägg
- 3 549 gillningar
- 322 bilder och filmer
7 dec 2021 17:36 #6Proffsmagasinet är ägt av Ahlsells så priserna där får man nog anta att Ahlsells själva kan hålla med viss marginal. Skillnaden mellan dom är väl att Ahlsells inte har konkurrenskraftiga priser om man inte förhandlar/förhandlat rätt.
- Laddar…
-
Renoveringsnovis · 56 inlägg 7 dec 2021 17:497 dec 2021 17:49 #7
Hade varit väldigt tacksam ifall någon motsvarande firma om 10-15 personer också har möjlighet att presentera era priser?
Sen har jag en till fråga till er som handlat på Ahlsell; Hur är fakturorna uppbyggda? Ser jag vad som är listpris, vad som är rabatt och vad som är nettopris? Tänkte samla på mig ordentligt med underland innan jag ber vår uppdragsgivare att backa upp sina materialkostnader med de faktiska fakturorna. Men hade känts betryggande om den faktiska kostnaden går att utläsa enkelt på fakturan, eller om dessa är uppbyggda för att underlätta för hantverkarna att vilseleda sina kunder om verkligt pris. Hoppas ni förstår min fundering.- Laddar…
-
7 dec 2021 18:10 #8
Det här är ett litet IT företag med ca 20 anställda så ingen stor bjässe så även ett litet företag i VVS branschen borde ha bättre rabatt än jag som inte förhandlat ett skit.
Men angående Ahlsells priser så är det ju tillgänglighet man betalar för. Bygger jag något hemma med lite framförhållning så kollar man ju runt på sidor och sen lägger en beställning hos rinkaby eller elbutik och sen hämtar ut paketen på posten.
Men vill man ha något just nu så är ju Ahlsell bra på att ha saker i lager och det är bara att åka dit och hämta så det är ju mycket av det som dom vanliga byggfirmorna vill åt(och enklare fakturering)
Om du skulle be din byggfirma att att jaga priser online och beställa på postorder hade ju dom fått ta betalt för den delen med.
Så länge du inte blir lurad på Ahlsells bruttopriser så går det nog inte så mycket att bråka om i det här fallet.- Laddar…
-
7 dec 2021 19:09 #9
Har de lovat deras priser inkl rabatt så är detta ett ganska uppenbart misstag alternativt bedrägeri tycker jag. Be om underlag är väl det första steget för dig nu.
Finns denna överenskommelse skriftligt?
Finns det inget skriftligt gällande materialpriserna så blir det svårt.- Laddar…
-
Medlem · 3 inlägg 7 dec 2021 19:237 dec 2021 19:23 #10
Intressant med Ahlsell och prissättning
bifogar en inköpslista. Större företag med hög omsättning mot Ahlsell ska tilläggas
-
7 dec 2021 19:45 #11
- Laddar…
-
Renoveringsnovis · 56 inlägg 7 dec 2021 20:03
-
Renoveringsnovis · 56 inlägg 7 dec 2021 20:047 dec 2021 20:04 #13
Tillhör du ett stort företag som omsätter mycket hos Ahlsell menar du? I så fall, får jag fråga ungefär hur många personer ni är?- Laddar…
-
Renoveringsnovis · 56 inlägg 7 dec 2021 20:04
-
7 dec 2021 21:57 #15
Bra att du har det skriftligt!
Då är det väl bara att begära underlag (deras faktura) från Ahlsell och kolla om de gör rätt för sig. Annars får du bestrida deras faktura med hänvisning till detta.
Så här ser en faktura från Ahlsell ut, jag klippte från en faktura jag fick förra veckan som dessutom har både en netto-prissatt artikel och en vanlig.