Jag bygger om från självdrag till FTX.
De gamla ventilationskanalerna som är inmurade i skorsten skall tillslutas.
Hur och var gör jag det lämpligast?
Vill inte få framtida fuktproblem med söndervittrande skorsten.
Skorstenen som är murad har plåtbeklädnad ovan tak, rökrören mynnar ut rakt upp och ventilatonskanalerna mynnar ut på tre sidor.
Ska jag försöka stänga kanalerna där uppe på taket eller stoppa igen vid de gamla självdrags ventilerna eller både och? Ska jag mura igen eller räcker det att trycka in lite isolering eller fogskum?

Jag har precis samma funderingar. Har du på annat håll fått reda på hur du ska göra får du gärna uppdatera tråden.

Jag satte in ett FTX-agg i somras och har successivt pluggat igen den gamla ventilationskanalerna (inomhus) med cellplast och putsbruk. På så sätt får jag bra isolering men kan ändå knacka upp kanalen igen om jag av någon märklig anledning någon gång skulle vilja det :). Ute har jag gjort samma sak på de kanaler som går rakt igenom väggen och kommer ut genom putsad husgrund. Kanalerna som mynnar ut i murstocken på taket har jag inte hunnit med ännu, men de ska behandlas på samma sätt. Troligen använder jag betongbruk där. Min murare föreslog denna lösning och han trodde inte att det skulle bli problem med fukt. Det som möjligtvis tar sig in kan även ta sig ut eftersom murstocken kan andas.

Någon som fortfarande är aktiv på forumet och kan säga vad ni gjorde

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.