Skulle installera ett "extra vattenuttag" på blandaren för en bänkdiskmaskin men då jag tittar under vasken sitter där ej vanliga ballofix utan någon äldre variant. "Vredet" är i ändläge och skruvar jag på det lite för hand så böjar det läcka vatten. Hur bär jag mig åt för att stänga av vattnet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vad händer om du skruvar åt andra hållet?
Normalt skall det nog stänga om du skruvar medurs.
Normalt skall det nog stänga om du skruvar medurs.
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Stäng av inkommande annars och spola ur systemet
Troligtvis läcker de i packningen, med lite tur är de täta i ändlägena (fullt öppen/helt stängd). Du kan inte stänga av vattnet på något annat ställe? Passa i sådana fall på att byta ventilerna till nya
Bor i hyresrätt och kan tyvärr inte stänga av vatten på annat sätt... Den går inte att öppna mer för handkraft i alla fall vilket måste betyda att andra hållet (medsols) bör stänga?.
Om det nu skulle vara packningen som är dålig och den blir tät i fullt stängt läge finns det då några risker med att försöka stänga den helt? Förutom det lilla vatten som kommer som jag kan samla upp. Vill ju inte riskera att den ploppar ut helt eller att hela packningen går...
Om det nu skulle vara packningen som är dålig och den blir tät i fullt stängt läge finns det då några risker med att försöka stänga den helt? Förutom det lilla vatten som kommer som jag kan samla upp. Vill ju inte riskera att den ploppar ut helt eller att hela packningen går...
Helt rätt, skruvar du medsols bör du stänga ventilen. Det ska inte vara någon risk att stänga den helt.S skinte1 skrev:Bor i hyresrätt och kan tyvärr inte stänga av vatten på annat sätt... Den går inte att öppna mer för handkraft i alla fall vilket måste betyda att andra hållet (medsols) bör stänga?.
Är det hyresrätt som du bor i bör du prata med hyresvärden och be dem sätta dit en anslutning istället.
Tack för hjälpen det var precis som ni trodde. Ang hyresvärden så fick jag ett "inofficiellt" ja på telefon av vaktmästaren/fastighetsskötaren då det bara gällde en bänkdiskmaskin samt han visste vilket vattenuttag/blandare det handlade om.
Klicka här för att svara