45 558 läst ·
71 svar
46k läst
71 svar
Hur ställa värmekurvan på IVT490
2 graders nergång är ju en del men är ju ingen expert men om du som du säger har ett enormt ljusinsläpp så har du ju inte det på natten, följden är ju att om det är kyligt eller blåser rejält gör att fönsterna släpper igenom en del kyla, inte för att jag är någon expert på detta men i vårt stora rum där vi har 4 stora fönster har vi mest nerkylning på natten upp till max 1 gr om det är riktigt kallt eller blåser ordentligt på natten och ventilerna är öppna. I resten av huset är det max 0,5 gr kallare på morgonen. Men mycket annat spelar säkert in som t.ex u-värden i väggar och fönster, planlöningar osv. Men prova när det är riktigt kallt eller blåser att stänga ventilerna till hälften som vi gör ibland. Innegivarfunktionen får CarMan förklara men det är inte rumstermostater, det är en separat enhet man får köpa och koppla till.
Termostarer till golvslingan räknas inte som innegivare.GreenTurtle skrev:CarMan: jag har termostater till golvvärmen. Räknas det som innegivare? Eller vad menar du?
Robban44: Normalt sett på dagarna ligger tempen runt 22 grader men på morgonen kan den ligga strax under 20 grader. Är det "normalt" (då med alla spaltventilerna öppna i alla rummen). På dagen har jag ett gigantiskt ljusinsläpp från söder som gör att sovrummet värms upp till ca. 25-27 grader (vill med andra ord inte egentligen röra kurvan uppåt pga detta).
En inne givare är en givare som talar om för värmepumpen att det blir varmare inne.
Jag skulle påstå att det är tillstor del dina termostater som ställer till det för dig.
Termostarer till golvslingan räknas inte som innegivare.CarMan skrev:[quote author=GreenTurtle link=1143099658/0#29 date=1143392600]CarMan: jag har termostater till golvvärmen. Räknas det som innegivare? Eller vad menar du?
Robban44: Normalt sett på dagarna ligger tempen runt 22 grader men på morgonen kan den ligga strax under 20 grader. Är det "normalt" (då med alla spaltventilerna öppna i alla rummen). På dagen har jag ett gigantiskt ljusinsläpp från söder som gör att sovrummet värms upp till ca. 25-27 grader (vill med andra ord inte egentligen röra kurvan uppåt pga detta).
En inne givare är en givare som talar om för värmepumpen att det blir varmare inne.
Jag skulle påstå att det är tillstor del dina termostater som ställer till det för dig.[/quote]
Om man har termostaterna uppskruvade på max som GreenTurtle har nu har ska ju inte dom påverka i nuläget.
robban44 skrev:Nja där håller jag inte med CarMan, en viss skillnad i temperatur på morgonen har nog dom flesta. När det är lugnt i huset och inget tillskott av värme typ belysning, hushållsapparater, människor som rör sig så sjunker temperaturen lite grann, det spelar ju ingen roll om värmepumpen är inställd rätt för dom bitarna känner ju inte pumpen av. Hos oss sjunker temperaturen ca: 0,5-0,8 gr på natten som på morgonen när vi kommer upp snabbt stiger igen då aktiviteten kommer igång i huset.
Om man vill motverka att det är lite kallare på morgonen får man ju öka kurvan lite grann med den följden att temperaturen på natten och morgonen ökar lite liksom den på resten av dygnet också gör det, det är ju en avvägning man får göra själv.
Det med friskluftsventilerna går ju att minska insläppet lite om det blåser ordentligt eller är extremt kallt ute, vi har gjort så med inrådan från IVT tekniker att vi tejpat för den sidan som det drar mot där vi vistas, blåser det ordentligt stänger vi även spjället lite där det blåser mest.
Ja du har rätt.
Jag har inte exakt samma temp hela tiden. det kan i extrem fall skilja en hel grad.
men eftersom jag ligger på 21,5 grader inna så upplever man det inte som kalt när det är 21 inne.
Men oftast är det 21,5 på mornarna, därimot så reglerar bara min inne givare med hela grader, så det måste upp över 22 innan den reglerar ner & deta gör att jag kan ha 22,5 grader ibland mitt på dagarna så här års.
--------------------------------
Mitt förslag är att slänga termostaterna & strypa in rätt flöde, då kommer du inte at få ett tempunderskott i husets platta & deta gör att huset inte blir lika kalt på morgonen (ett plus är också att du slipper en del elpatrons drift)
sen tar ni o höjer finjusteringen så ni har 21 grader som lägst, då fryser ni inte. Komfort går före ekonomi.
Termostarer till golvslingan räknas inte som innegivare.robban44 skrev:[quote author=CarMan link=1143099658/30#31 date=1143397767][quote author=GreenTurtle link=1143099658/0#29 date=1143392600]CarMan: jag har termostater till golvvärmen. Räknas det som innegivare? Eller vad menar du?
Jag skulle påstå att det är tillstor del dina termostater som ställer till det för dig.[/quote]
Om man har termostaterna uppskruvade på max som GreenTurtle har nu har ska ju inte dom påverka i nuläget.
[/quote]
oj läste jag så slarvigt, har han dom på max så är det samma sak som bortplockade, förutsatt att hans termostater har max läge. Så dom inte har typ 23 grader som max om ni förstår vad jag menar.
Nu har jag följt alla råd hit och dit och blir fortfarande dock inte riktigt klok på det hela.
Satte alla termostaterna på max, skruvade på kurvan till jag hittade en temperatur jag är nöjd med (Kurvan 3.3 och Finjust. 1.0). Har nu stått så i över en vecka och allt känts kanon, både på morgon och kväll.
Satte igår tillbaka termostaterna till halva läget (vilket ska vara ca. 21-22 gr) men imorse när jag vaknar så är det återigen alldeles för kallt!!!!!
Skall man inte ställa tillbaka term. utan skall jag köra dem på max hela tiden?
Satte alla termostaterna på max, skruvade på kurvan till jag hittade en temperatur jag är nöjd med (Kurvan 3.3 och Finjust. 1.0). Har nu stått så i över en vecka och allt känts kanon, både på morgon och kväll.
Satte igår tillbaka termostaterna till halva läget (vilket ska vara ca. 21-22 gr) men imorse när jag vaknar så är det återigen alldeles för kallt!!!!!
GreenTurtle skrev:Nu har jag följt alla råd hit och dit och blir fortfarande dock inte riktigt klok på det hela.
Ja du skall köra termostaterna på max hela tiden, fram till nu har du styrt uppvärmningen av huset med inställda kurvor på din pump men i och med du skruvar ner termostaterna så tar dom över igen och då blir värmen ojämnare och förbrukningen ökar. Din förbrukning måste ju minskat när du skruvat ner kurvan och ställt termostaterna på max? Nu blir det säkert så att förbrukningen ökar igen då patronen får gå in oftare och hjälpa till att värma upp golvet då det kylts av lite när termostaten slagit ifrån därav den ojämna värmen.
3.3 i värmekurva hade vi fram till för en månad sen men efterhand som hus och sula torkar ut så har vi kunnat sänka till 2.8 med fullt blås på termostaterna med bibehållen temperatur i huset trots extrem kyla, kommer säkert att bli samma i ditt nybyggda hus så tålamod är enda medicinen, skruva upp termostaterna på max igen och avvakta så kan du säkert sänka kurvan efterhand som allt torkat ut i huset, vi fick påtalat att 6-12 månader kan det ta innan all fukt lämnat bygget.
robban44 skrev:[quote author=GreenTurtle link=1143099658/30#35 date=1144215669]Nu har jag följt alla råd hit och dit och blir fortfarande dock inte riktigt klok på det hela.
Ja du skall köra termostaterna på max hela tiden, fram till nu har du styrt uppvärmningen av huset med inställda kurvor på din pump men i och med du skruvar ner termostaterna så tar dom över igen och då blir värmen ojämnare och förbrukningen ökar. Din förbrukning måste ju minskat när du skruvat ner kurvan och ställt termostaterna på max? Nu blir det säkert så att förbrukningen ökar igen då patronen får gå in oftare och hjälpa till att värma upp golvet då det kylts av lite när termostaten slagit ifrån därav den ojämna värmen.
3.3 i värmekurva hade vi fram till för en månad sen men efterhand som hus och sula torkar ut så har vi kunnat sänka till 2.8 med fullt blås på termostaterna med bibehållen temperatur i huset trots extrem kyla, kommer säkert att bli samma i ditt nybyggda hus så tålamod är enda medicinen, skruva upp termostaterna på max igen och avvakta så kan du säkert sänka kurvan efterhand som allt torkat ut i huset, vi fick påtalat att 6-12 månader kan det ta innan all fukt lämnat bygget. [/quote]
Robban; I see your point, men min fråga är då, vad har man då termostaterna till överhuvudtaget? Nu hänger de ju bara där på väggen och lyser grönt hela tiden (man kanske kan koppla bort lampan?)
GreenTurtle skrev:[quote author=robban44 link=1143099658/30#36 date=1144219116][quote author=GreenTurtle link=1143099658/30#35 date=1144215669]Nu har jag följt alla råd hit och dit och blir fortfarande dock inte riktigt klok på det hela.
3.3 i värmekurva hade vi fram till för en månad sen men efterhand som hus och sula torkar ut så har vi kunnat sänka till 2.8 med fullt blås på termostaterna med bibehållen temperatur i huset trots extrem kyla, kommer säkert att bli samma i ditt nybyggda hus så tålamod är enda medicinen, skruva upp termostaterna på max igen och avvakta så kan du säkert sänka kurvan efterhand som allt torkat ut i huset, vi fick påtalat att 6-12 månader kan det ta innan all fukt lämnat bygget. [/quote]
Robban; I see your point, men min fråga är då, vad har man då termostaterna till överhuvudtaget? Nu hänger de ju bara där på väggen och lyser grönt hela tiden (man kanske kan koppla bort lampan?)
[/quote]
Tanken var och är att man i varje rum med termostaten ställer den temperatur man vill ha i just det rummet men det fungerar ju inte så bevisligen då man får den effekt både du och jag då fått. Golvvärmen är ju så trög att termostaterna inte fyller någon funktion mer än att stänga av när man har extern värme typ solsken som värmer upp i huset, jag har ställt våra termostater på 23.5-24 gr då dom slår ifrån, när temperaturen sjunker slår termostaten till igen vid inställt så när temperaturen i rummet kommit ner till 21.5 ca så har golvet kommit ikapp den värmeförlust det gjort när termostaten varit avstängd.
robban44 skrev:[quote author=GreenTurtle link=1143099658/30#37 date=1144220093][quote author=robban44 link=1143099658/30#36 date=1144219116][quote author=GreenTurtle link=1143099658/30#35 date=1144215669]Nu har jag följt alla råd hit och dit och blir fortfarande dock inte riktigt klok på det hela.
[/quote]
Tanken var och är att man i varje rum med termostaten ställer den temperatur man vill ha i just det rummet men det fungerar ju inte så bevisligen då man får den effekt både du och jag då fått. Golvvärmen är ju så trög att termostaterna inte fyller någon funktion mer än att stänga av när man har extern värme typ solsken som värmer upp i huset, jag har ställt våra termostater på 23.5-24 gr då dom slår ifrån, när temperaturen sjunker slår termostaten till igen vid inställt så när temperaturen i rummet kommit ner till 21.5 ca så har golvet kommit ikapp den värmeförlust det gjort när termostaten varit avstängd.[/quote]
Fast i mitt fall så kan jag inte ställa in någon temp. när termostaten skall slå av eller på!!! Spelar det någon roll? Vart ställer du in dessa värden? Men du har dina term. uppvridna till max på skalan hela tiden eller?
Lite vilsen i pannkakan just nu
GreenTurtle skrev:[quote author=robban44 link=1143099658/30#38 date=1144220736][quote author=GreenTurtle link=1143099658/30#37 date=1144220093][quote author=robban44 link=1143099658/30#36 date=1144219116][quote author=GreenTurtle link=1143099658/30#35 date=1144215669]Nu har jag följt alla råd hit och dit och blir fortfarande dock inte riktigt klok på det hela.
[/quote]
Tanken var och är att man i varje rum med termostaten ställer den temperatur man vill ha i just det rummet men det fungerar ju inte så bevisligen då man får den effekt både du och jag då fått. Golvvärmen är ju så trög att termostaterna inte fyller någon funktion mer än att stänga av när man har extern värme typ solsken som värmer upp i huset, jag har ställt våra termostater på 23.5-24 gr då dom slår ifrån, när temperaturen sjunker slår termostaten till igen vid inställt så när temperaturen i rummet kommit ner till 21.5 ca så har golvet kommit ikapp den värmeförlust det gjort när termostaten varit avstängd.[/quote]
Fast i mitt fall så kan jag inte ställa in någon temp. när termostaten skall slå av eller på!!! Spelar det någon roll? Vart ställer du in dessa värden? Men du har dina term. uppvridna till max på skalan hela tiden eller?
Lite vilsen i pannkakan just nu
[/quote]
Jag ställde in termometrar i rummen när det var en solig dag och när dom gick över 23.5gr så vred jag ner termostaten från max så den slog ifrån just där, ganska simpelt men det funkar bra, men märker nu också hur oprecisa termostaterna verkligen är trots dom är elektroniska, i vissa rum så slår det inte ifrån resp.till förrän kring 24 trots jag stängt dom vid 23.5 men jag låter det vara så då vi är nöjda med det.
Nu förstår jag inte. Du har allså INTE dina termostater på max? Jag förstod på dig att man skulle ha det hela tiden!
Max eller inställda på 23-24 grader kan väl gå på ett ut då jag inte tror så många har 23-24 grader inomhus dygnet runt, har man det får man ju ställa termostaterna på 25-26 gr det bestämmer man ju själv, det viktiga är att inte termostaterna styr uppvärmningen av ditt hus utan det gör värmekurvan på pumpen.
Att man sätter max från början vilket jag också gjorde är helt rätt men efterhand man lärt sig mer så lärde jag mig att ställa termostaterna så här för att det är onödigt att värma golvet när temperaturen går över 23.5 gr i rummet.
Att man sätter max från början vilket jag också gjorde är helt rätt men efterhand man lärt sig mer så lärde jag mig att ställa termostaterna så här för att det är onödigt att värma golvet när temperaturen går över 23.5 gr i rummet.
OK, så om jag förstår dig rätt nu denna gången då så ställer jag inte term på max, väntar några dagar för att få den rätt tempen i rummet och då skruvar jag ner termostaten precis så att den lilla gröna lampan slockanar!
Är det rätt uppfattat?
Är det rätt uppfattat?
Nej det stämmer inte med vad jag menar.
Du hade termostaterna på max och var nöjd med temperaturen eller hur?
Då gör du om det igen till du är nöjd.
När du är nöjd med temperaturen i huset dygnet runt så kan du göra som jag en solig dag när du har riktigt varmt i huset att du tar en termometer och placerar i rummet.
När temperaturen t.ex går över 24 gr så vrider du ner termostaten precis så lampan slocknar, när du gjort detta är du klar.
Du hade termostaterna på max och var nöjd med temperaturen eller hur?
Då gör du om det igen till du är nöjd.
När du är nöjd med temperaturen i huset dygnet runt så kan du göra som jag en solig dag när du har riktigt varmt i huset att du tar en termometer och placerar i rummet.
När temperaturen t.ex går över 24 gr så vrider du ner termostaten precis så lampan slocknar, när du gjort detta är du klar.