Hjälp! Har nyss fått installerat ett golvvärmeaystem (vattenburet). Dock är givare inte installerade ännu vilket gör att jag måste skruva själv. Bilden visar skåpet på vån 1 där pump sitter. Här finns även pumpen. De två slingorna till vänster är igång. På vån två finns ett skåp med 4 slingor. Alla driftsatta. Ingen pump eller termostat.

Båda skåpen får vatten från samma ledning från fjärrvärmen.

Hur ska jag göra för att få värme överallt? Nu är det kalla golv. De har varit varma tidigare men vet inte modet beror på kylan ute eller vad det kan vara. I övriga huset brinner radiatorerna för fullt. Det är ett Termotechsystem.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du tittar på termometrarna så ser det ju ut som att hallen får värme men inte vardagsrum och entré. Är dom ventilerna öppna?
Var sitter returen? Den behöver också vara öppen.

Jag trodde det är de nedre som är returerna. Av de nere är bara vard.rum öppna (vilket är korrekt - entré är flytspacklat så där måste vi vänta en vecka till). Verkar som det går ut 42 gradigt vatten och kommer tillbaka 18... Dock verkar det få konsekvenser även på vån två om jag börjar skruva. Hade hoppats att någon kan säga gör SI och gör så för att få två varma våningsplan för att sedan kunna sänka (hur man nu gör det) :)

Vi fick installerat ett system där installatören tyvärr missade att märka upp längden på de olika slingorna. Då blir det mycket svårare att justera in, eftersom längre slingor kräver lite mer öppen ventil. Har du längden på de olika slingorna angivet så kan du differentiera lite mellan de längre och kortare.

Tänkte nog att det var returerna men eftersom det stod entré därnere och hall däruppe så blev jag osäker.
Om det går ut 42 grader och du får 18 rader tillbaka så har jag svårt att förstå att rummen är kalla.
Kan inte ge dig mer hjälp tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.