10 198 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Hur sprider jag kylan?
Är lite tveksam till det. Eftersom det verkar vara fler lgh i huset så bör man inte manipulera för mycket med systemet. Stryper du frånluften här så kommer flödet att öka någon annanstans. Det kan, om inget annat, leda till oljud hos grannen t ex.K Kristian Erik Tigersjäl skrev:
Sant. Nä jag får väl labba lite med min tilluft och fläktar men verkar vara svårt att komma någonstans.L lordi skrev:
Ska du kunna sänka temperaturen i sovrummet behöver du ta den kalla luften direkt framför LVP. Att försöka få "kyla" från redan uppvärmd med fläktar kommer inte att bli bra men en eller två grader kanske du kan sänka temperaturen i sovrummet så.
Det är fult som stryk men en luftkanal framför utblåset med en rejäl fläkt i sovrummet som suger kalluften är det enda som kan hjälpa något...
Det är fult som stryk men en luftkanal framför utblåset med en rejäl fläkt i sovrummet som suger kalluften är det enda som kan hjälpa något...
Klurar på din tanke med luftkanal. Tänker du dig en lång typ plastkanal i formen av ett rör där det i slutänden i sovrummet sitter en fläkt som suger kylan direkt från mynningen vid AC'n? Om det är tanken: Jag instämmer, det låter skitfultanders07 skrev:
Ska du kunna sänka temperaturen i sovrummet behöver du ta den kalla luften direkt framför LVP. Att försöka få "kyla" från redan uppvärmd med fläktar kommer inte att bli bra men en eller två grader kanske du kan sänka temperaturen i sovrummet så.
Jag skulle nog dock nöja mig med att få ned det ytterligare någon grad el två i sovrummet för det är inte så illa som det är, sovrummet ligger inte många grader över vardagsrummet när AC'n är igång ,så någon grad, två skulle räcka.
Ja, just det, kanal, eller om man vill ha det ännu fulare sånt dragspelsrör...K Kristian Erik Tigersjäl skrev:Klurar på din tanke med luftkanal. Tänker du dig en lång typ plastkanal i formen av ett rör där det i slutänden i sovrummet sitter en fläkt som suger kylan direkt från mynningen vid AC'n? Om det är tanken: Jag instämmer, det låter skitfult![]()
Jag skulle nog dock nöja mig med att få ned det ytterligare någon grad el två i sovrummet för det är inte så illa som det är, sovrummet ligger inte många grader över vardagsrummet när AC'n är igång ,så någon grad, två skulle räcka.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
1. Stäng ute värmen från huset, det sugs ju in varm luft utifrån. Och solinstrålning etc.
2. Kör kylan konstant och inte bara tillfälligt
3. Installera fler punkter för kylning
2. Kör kylan konstant och inte bara tillfälligt
3. Installera fler punkter för kylning
Kan ju tillägga att när jag slipade betong köpte jag en billig typ 45-50 cm fläkt och silvertejpade fast en agility tunnel för hund på baksidan av fläkten som sög ut dammet och det fungerade väldigt bra...
Det kan ju vara ett alternativ att flytta lite större mängd luft och om du lägger in tunneln i sovrummet med en rejäl fläkt som blåser från vardagsrummet så minskar du ljudet i sovrummet...
Det kan ju vara ett alternativ att flytta lite större mängd luft och om du lägger in tunneln i sovrummet med en rejäl fläkt som blåser från vardagsrummet så minskar du ljudet i sovrummet...
Jag försöker med tårade ögon av skratt se diskussionen framför mig med min fru om att ens tillfälligt lägga ut en agility tunnel med en fläktanders07 skrev:
Kan ju tillägga att när jag slipade betong köpte jag en billig typ 45-50 cm fläkt och silvertejpade fast en agility tunnel för hund på baksidan av fläkten som sög ut dammet och det fungerade väldigt bra...
Att släcka ut ventilationen kanske inte är den bästa idéen? Flera punkter vore idealiskt. Jag menar det bästa på så vis vore ju en andra pump i sovrummet, men kostnaden är orimlig för det antal nätter när man behöver AC.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Släck ventilationen när ingen är inne och kyl ner huset extra?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Varför satt du innedelen i vardagsrummet om du skall ha den endast som kyla..??? Då sätter man givetvis denna i sovrummet, och kör den på lägsta hastighet på fläkten.
Eller alternativt, hög fläkt på innedelen där den sitter idag, den borde kyla ned hela lgh till slut, många lagrade kWh i väggar/tak..
Eller alternativt, hög fläkt på innedelen där den sitter idag, den borde kyla ned hela lgh till slut, många lagrade kWh i väggar/tak..