K Kristian Erik Tigersjäl skrev:
Kanske vore en idé att blockera frånluft i sovrummet för att flödet istället ska ske ut från rummet? Man kan bara spekulera. Jag har flera telldus och kollar temp i flera rum. Det enda jag konstaterat är att högre fläkt styrka på ac ger bättre spridning in till sovrummet.
Är lite tveksam till det. Eftersom det verkar vara fler lgh i huset så bör man inte manipulera för mycket med systemet. Stryper du frånluften här så kommer flödet att öka någon annanstans. Det kan, om inget annat, leda till oljud hos grannen t ex.

L lordi skrev:
Är lite tveksam till det. Eftersom det verkar vara fler lgh i huset så bör man inte manipulera för mycket med systemet. Stryper du frånluften här så kommer flödet att öka någon annanstans. Det kan, om inget annat, leda till oljud hos grannen t ex.
Sant. Nä jag får väl labba lite med min tilluft och fläktar men verkar vara svårt att komma någonstans.

Ska du kunna sänka temperaturen i sovrummet behöver du ta den kalla luften direkt framför LVP. Att försöka få "kyla" från redan uppvärmd med fläktar kommer inte att bli bra men en eller två grader kanske du kan sänka temperaturen i sovrummet så.

Det är fult som stryk men en luftkanal framför utblåset med en rejäl fläkt i sovrummet som suger kalluften är det enda som kan hjälpa något...

anders07 anders07 skrev:
Ska du kunna sänka temperaturen i sovrummet behöver du ta den kalla luften direkt framför LVP. Att försöka få "kyla" från redan uppvärmd med fläktar kommer inte att bli bra men en eller två grader kanske du kan sänka temperaturen i sovrummet så.

Det är fult som stryk men en luftkanal framför utblåset med en rejäl fläkt i sovrummet som suger kalluften är det enda som kan hjälpa något...
Klurar på din tanke med luftkanal. Tänker du dig en lång typ plastkanal i formen av ett rör där det i slutänden i sovrummet sitter en fläkt som suger kylan direkt från mynningen vid AC'n? Om det är tanken: Jag instämmer, det låter skitfult :P :P
Jag skulle nog dock nöja mig med att få ned det ytterligare någon grad el två i sovrummet för det är inte så illa som det är, sovrummet ligger inte många grader över vardagsrummet när AC'n är igång ,så någon grad, två skulle räcka.

Klurar på din tanke med luftkanal. Tänker du dig en lång typ plastkanal i formen av ett rör där det i slutänden i sovrummet sitter en fläkt som suger kylan direkt från mynningen vid AC'n? Om det är tanken: Jag instämmer, det låter skitfult :p :p
Jag skulle nog dock nöja mig med att få ned det ytterligare någon grad el två i sovrummet för det är inte så illa som det är, sovrummet ligger inte många grader över vardagsrummet när AC'n är igång ,så någon grad, två skulle räcka.
Ja, just det, kanal, eller om man vill ha det ännu fulare sånt dragspelsrör...

1. Stäng ute värmen från huset, det sugs ju in varm luft utifrån. Och solinstrålning etc.

2. Kör kylan konstant och inte bara tillfälligt

3. Installera fler punkter för kylning

Kan ju tillägga att när jag slipade betong köpte jag en billig typ 45-50 cm fläkt och silvertejpade fast en agility tunnel för hund på baksidan av fläkten som sög ut dammet och det fungerade väldigt bra...
Det kan ju vara ett alternativ att flytta lite större mängd luft och om du lägger in tunneln i sovrummet med en rejäl fläkt som blåser från vardagsrummet så minskar du ljudet i sovrummet...

anders07 anders07 skrev:
Kan ju tillägga att när jag slipade betong köpte jag en billig typ 45-50 cm fläkt och silvertejpade fast en agility tunnel för hund på baksidan av fläkten som sög ut dammet och det fungerade väldigt bra...
Det kan ju vara ett alternativ att flytta lite större mängd luft och om du lägger in tunneln i sovrummet med en rejäl fläkt som blåser från vardagsrummet så minskar du ljudet i sovrummet...
Jag försöker med tårade ögon av skratt se diskussionen framför mig med min fru om att ens tillfälligt lägga ut en agility tunnel med en fläkt :P :P Då var jag inne på rätt spår iaf. Ett dragspelsrör skulle kanske gå som något tillfälligt att hänga upp när det behövs. Något permanent blir nog svårt dock, lär inte bli vackert.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
1. Stäng ute värmen från huset, det sugs ju in varm luft utifrån. Och solinstrålning etc.

2. Kör kylan konstant och inte bara tillfälligt

3. Installera fler punkter för kylning
Att släcka ut ventilationen kanske inte är den bästa idéen? Flera punkter vore idealiskt. Jag menar det bästa på så vis vore ju en andra pump i sovrummet, men kostnaden är orimlig för det antal nätter när man behöver AC.

• Haha
anders07
  • Laddar…
Släck ventilationen när ingen är inne och kyl ner huset extra?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Släck ventilationen när ingen är inne och kyl ner huset extra?
Det är däremot ett gångbart alternativ, fast mitt primära problem är natten i sovrummet. När jag är där och sover ;)

Häng isklamplar framför en golvstående fläkt. Tada!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Häng isklamplar framför en golvstående fläkt. Tada!
Sen kyler man dem i frysen igen som i sin tur spottar ut värmen i lägenheten ;)

Sen kyler man dem i frysen igen som i sin tur spottar ut värmen i lägenheten ;)
Nej, grannens frys :)

• Gilla
Johan060
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, grannens frys :)
Jag sitter iofs i styrelsen och har huvudnyckel - och det är sommar med många semestrar... :P

Varför satt du innedelen i vardagsrummet om du skall ha den endast som kyla..??? Då sätter man givetvis denna i sovrummet, och kör den på lägsta hastighet på fläkten.

Eller alternativt, hög fläkt på innedelen där den sitter idag, den borde kyla ned hela lgh till slut, många lagrade kWh i väggar/tak..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.