1 450 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hur sprida värme bättre i mitt hus med kamin? (Planritning finnes)
Har nyinstallerad kamin, underbart att Myselda, men har tillgång till fri ved så viss eldning för värmens skull känns ju grymt att kunna göra.
Som det ser ut nu så blir det varmt i Vardagsrummet av kaminen (Vilket gör att LLVP inte behöver jobba när vi eldar i alla fall så en stor besparing där.). Viss värme "vandrar" ju bortåt i korridoren också men inte mycket)
Det är betydligt högre i tak i Vardagsrummet, så misstänker att mycket värme stannar där. (Se bild, röda cirkeln är där kaminen numera står)
Det sitter inget element alls i Vardagsrummet (vilket jag undrar varför tidigare ägare inte drog in när de gjorde om värmesystemet...men undrar också om placeringen av elementet i Sovrum/Allrum längst bort till vänster, borde det inte sitta under (eller nära) fönstret, istället för på vägg mot annat uppvärmt rum? Finns ej heller ventilation eller FTX i det rummet...)
I övrigt har vi Elektrisk Golvvärme i Badrummen och i hallen (Samma fråga här varför tidigare ägare inte valde vattenburet när man har Luft/Vattenpump?)
Bör jag göra någon typ av omjustering/flytt av FTXen för att sprida värmen så att säga? Eller bara sätta någon typ av fläkt som drar iväg luften bortåt? Vad för typ av fläkt, som går att montera "snyggt" och som inte låter för mycket?
Andra idéer / tankar på vad jag kan göra?
/Jocce
Som det ser ut nu så blir det varmt i Vardagsrummet av kaminen (Vilket gör att LLVP inte behöver jobba när vi eldar i alla fall så en stor besparing där.). Viss värme "vandrar" ju bortåt i korridoren också men inte mycket)
Det är betydligt högre i tak i Vardagsrummet, så misstänker att mycket värme stannar där. (Se bild, röda cirkeln är där kaminen numera står)
Det sitter inget element alls i Vardagsrummet (vilket jag undrar varför tidigare ägare inte drog in när de gjorde om värmesystemet...men undrar också om placeringen av elementet i Sovrum/Allrum längst bort till vänster, borde det inte sitta under (eller nära) fönstret, istället för på vägg mot annat uppvärmt rum? Finns ej heller ventilation eller FTX i det rummet...)
I övrigt har vi Elektrisk Golvvärme i Badrummen och i hallen (Samma fråga här varför tidigare ägare inte valde vattenburet när man har Luft/Vattenpump?)
Bör jag göra någon typ av omjustering/flytt av FTXen för att sprida värmen så att säga? Eller bara sätta någon typ av fläkt som drar iväg luften bortåt? Vad för typ av fläkt, som går att montera "snyggt" och som inte låter för mycket?
Andra idéer / tankar på vad jag kan göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Jocce
1. Dra in ny tilluft från FTX i sovrummet som saknar ventil, ev. till hallen också.
2. Dra in ny frånluft från FTX i förrådet.
3. Installera två-tre nya element i v-rum (under fönster om det går).
4. Använd LLVP enbart som A/C.
5. Ev. installera en takfläkt i v-rum när ni eldar om inte FTX tar upp värmen.
2. Dra in ny frånluft från FTX i förrådet.
3. Installera två-tre nya element i v-rum (under fönster om det går).
4. Använd LLVP enbart som A/C.
5. Ev. installera en takfläkt i v-rum när ni eldar om inte FTX tar upp värmen.
Den sitter inte i korridoren (är dessutom utblås), den sitter på "väggen" ovanför korridoren, se bilden i originalinlägget.J Johannes56 skrev:
Men kanske svårt att få den förbi?
/Jocce
Jocce81 skrev:
Den sitter inte i korridoren (är dessutom utblås), den sitter på "väggen" ovanför korridoren, se bilden i originalinlägget.
Men kanske svårt att få den förbi?
sotaren sa till mig att ftx ska sitta långt inne invardagsrummet för att trycka ut luften i huset. Jag har liknande som dig.
Men jag har inga problem att det är kallare på andra sidan huset där vi sover.
Men jag är ingen expert i frågan..
/Jocce
Klicka här för att svara