H heimlaga skrev:
Snarare är det så att varefter en bil blir äldre passerar den från socialgrupp till socialgrupp. Låglönearbetare som prioriterar eget hem och/eller att ha råd med barn framom fin bil och pensionärer med liten pension är grupper som inte kan äga bil i annan form än billig halvskrotbil.
Personer med hög lön eller andra prioriteringar förstår inte det här.
Nu var du taskig mot medel/överklassen ;) Det verkar ju tvärtom vara bra att gamla halvdåliga bilar värderas lågt så de med mindre deg i plånkan kan knipa ett åkdon billigt ;)

Ja det är en jäkla tur att ni inte inser bruksvärdet på era "gamla" bilar så vi kan få dem billigt.

Nackdelen är att ni inte heller verkar inse att vi måste få köra med billiga bilar om vi alls skall köra. Det är faktiskt ganska vanligt att folk tvingas tacka nej till arbete och leva på bidrag för att de inte överhuvudtaget har råd med en bil att pendla till arbetet med. Sådant blir allt vanligare år för år varefter bilarna blir svårare att reparera och dyrare att ha. Alla fördyrande åtgärder på den fronten skapar ökat bidragsberoende om man inte samtidigt ordnar bättre bussförbindelser och accepterar att anställda anpassar sina arbetstider enligt busstidtabellen. Vilket arbetsgivare inom industri och handel normalt inte accepterar.

Det är också relativt vanligt att långtidssjuka och fattigpensionärer kör med bilar som varken är besiktigade eller försäkrade och garanterat inte i besiktningsbart skick helt enkelt för att de inte har råd med någonting annat samtidigt som samhällssystemet förutsätter att man har bil. Alla sjuka klarar inte av att gå 10-15 kilometer till busshållplatsen när de skall till läkare eller fysioterapeut och sedan samma väg hem igen.

Där har vi förövrigt ett bra exempel på en annan tankevurpa som hindrar övergången till ett energisnålare samhälle. Nämligen att man hittar på system som halva samhället inte har råd att vara med i. De rika vill inte minska sin konsumtion och de fattiga har inte råd att vara med och så blir det ingen miljövinst alls.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja det är en jäkla tur att ni inte inser bruksvärdet på era "gamla" bilar så vi kan få dem billigt.

Nackdelen är att ni inte heller verkar inse att vi måste få köra med billiga bilar om vi alls skall köra. Det är faktiskt ganska vanligt att folk tvingas tacka nej till arbete och leva på bidrag för att de inte överhuvudtaget har råd med en bil att pendla till arbetet med. Sådant blir allt vanligare år för år varefter bilarna blir svårare att reparera och dyrare att ha. Alla fördyrande åtgärder på den fronten skapar ökat bidragsberoende om man inte samtidigt ordnar bättre bussförbindelser och accepterar att anställda anpassar sina arbetstider enligt busstidtabellen. Vilket arbetsgivare inom industri och handel normalt inte accepterar.

Det är också relativt vanligt att långtidssjuka och fattigpensionärer kör med bilar som varken är besiktigade eller försäkrade och garanterat inte i besiktningsbart skick helt enkelt för att de inte har råd med någonting annat samtidigt som samhällssystemet förutsätter att man har bil. Alla sjuka klarar inte av att gå 10-15 kilometer till busshållplatsen när de skall till läkare eller fysioterapeut och sedan samma väg hem igen.
Nu är det ju inte svennebanan och överklassen som ställer till med magdapriser på fordonsskatt och drivmedel så den får du backa på…

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nu är det ju inte svennebanan och överklassen som ställer till med magdapriser på fordonsskatt och drivmedel så den får du backa på…
Jag backar inte.
Vi har ett problem här. Till exempel höjda bränslepriser i syfte till att minska överklassens slöseri och få svennebanan att köpa en bensinsnålare bil leder till att en lågavlönad tvingas säga upp sig från arbetet.
Skall vi rädda miljön utan att drabbas av svält och kravaller som bara Putin vinner på då måste systemen byggas så att man har råd med det nödvändiga men inte med slöseri.

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag backar inte.
Vi har ett problem här. Till exempel höjda bränslepriser i syfte till att minska överklassens slöseri och få svennebanan att köpa en bensinsnålare bil leder till att en lågavlönad tvingas säga upp sig från arbetet.
Skall vi rädda miljön utan att drabbas av svält och kravaller som bara Putin vinner på då måste systemen byggas så att man har råd med det nödvändiga men inte med slöseri.
Politikerna skiter i folket , sina egna väljare, alla utom SD röstade tex för inblandning av dynga i drivmedlet som drev upp priserna ytterligare. Inte är det folkets fel! Och inte var det överklassens vilja, eller?

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
J
Jag vet inte var jag placerar mig själv, jag har senaste 10 åren haft ungefär fem sex fabriksnya bilar och nästan lika många 15-20 år gamla.

Jag tror det är så enkelt att en för gammal bil blir dyrare för den som inte kan skruva själv. Om man har pengar så man slipper skruva fast man kan är en annan sak...

P
J JohanLun skrev:
Ok, den normale fordonsägaren reparerar inte bilen, skrot eller skrotnisse tar över.
Det är dumt om det bara är en koppling eller något. Bättre att återvinna och tjäna nån peng. Man får inget hos skrotnisse nämligen om de inte är snälla.

Och ekonomiskt så ska man sälja möget =) Till och med polacker kan tänka sig hämta skrotet. Men man säljer lätt en havererad bil för över 4000-6000 kr.

Nissens
J JohanLun skrev:
Jag tror det är så enkelt att en för gammal bil blir dyrare för den som inte kan skruva själv. Om man har pengar så man slipper skruva fast man kan är en annan sak...
Nja, det absolut dyraste är värdeminskningen på en fabriksny bil. Dyrare än så blir det inte. Optimalt är att köpa en några år gammal bil där värdeminskningskurvan planat ut.

J
Eftersom jag kan skruva så har jag aldrig skrotat en bil, men för den som inte kan skruva själv och inte orkar med alla samtal om byten med flygande mattor och sista priset kompisar förstår jag de som skrotar. Likafullt håller jag med om att det är synd. Men det finns nog många som inte lagar en bil värd 20.000 för 15.000 och många som hellre skrotar en bil än att traggla med blocketköpare.

Värdeminskning är givetvis en stor post. Själv vill jag antingen ha en bil jag köpt kontant och har råd att skrota -eller- en hyfsat ny bil som täcks helst av garanti men minst av maskinskadeförsäkring. En 150.000kr bil med avancerad teknik och utan nån form av försäkring vill jag helst inte ha, iallafall inte köpa (att behålla en bil över den gränsen kan vara ok).

De fabriksnya bilar jag kört har varit leasade via jobbet. Det har varit hyggligt bra om man kör många mil per år även mot en begagnad bil. Men sen de höjde förmånsvärdena och jag jobbar mycket hemifrån blev kalkylen inte lika bra.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Nja, det absolut dyraste är värdeminskningen på en fabriksny bil. Dyrare än så blir det inte. Optimalt är att köpa en några år gammal bil där värdeminskningskurvan planat ut.
För den ohändige kan en bil som ofta går sönder vara extremt dyr. Kanske inte som värdeminskning på en BMW, men väl dyrare än en ny liten eller mellanstor Kia eller Toyota.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
För den ohändige kan en bil som ofta går sönder vara extremt dyr. Kanske inte som värdeminskning på en BMW, men väl dyrare än en ny liten eller mellanstor Kia eller Toyota.
Som sagt, värdeminskningen på en fabriksny bil är sanslös.
Köper man typ en 4-5 år gammal bil så har värdeminskningskurvsn planat ut, och man har många bekymmerslösa år framför sig.

En fabriksny bil förlorar typ 1/3 av sitt värde de första tre åren… de pengarna motsvarar måååånga reparationer kostnadsmässigt…

J
Nissens Nissens skrev:
Köper man typ en 4-5 år gammal bil så har värdeminskningskurvsn planat ut, och man har många bekymmerslösa år framför sig.

En fabriksny bil förlorar typ 1/3 av sitt värde de första tre åren… de pengarna motsvarar måååånga reparationer kostnadsmässigt…
Men många nya bilar har sålts som förmånsbilar och då kostar de ofta inte användaren mer än tre-fyra tusen i månaden, ibland mindre. Bilägande är komplext och beror på många faktorer.

P
Nissens Nissens skrev:

Ett år gamla elbilar säljes för samma pris eller mer just nu. Så det är så skevt att de som säljer nu har tjänat 70 tusen kr plus ett års körning.

Vågar nästan säga att det är samma med bensin och dieselbilarna, för knappt någon tillverkare kan leverera. Jag hoppade av opel och hade tur att vw hade en ledig som skulle byggas =)

Mikael_L
H heimlaga skrev:
Snarare är det så att varefter en bil blir äldre passerar den från socialgrupp till socialgrupp. Låglönearbetare som prioriterar eget hem och/eller att ha råd med barn framom fin bil och pensionärer med liten pension är grupper som inte kan äga bil i annan form än billig halvskrotbil.
Personer med hög lön eller andra prioriteringar förstår inte det här.
Jag är en sån som aldrig haft råd med ny bil. En gång köpte en som var nästan ett år gammal. Men i övrigt har nog ingen varit yngre än tio år vid inköpet.
Jag har haft ganska många bilar och de flesta har nog varit 11-15 år gamla vid inköpet, och många har jag blivit sista ägare på då de skrotats sen p.g.a många mil/lågt värde/för stora reparationer.

Men nu har det hänt något, jag hade inte längre råd med en gammal bil.
Det blev en elbil för 130SEK, 2015, men väldigt låga mil, ca 1700.
Som jag nu 11 månader efter har sparat drygt 20.000 på mellanskillnaden av bensinpris och elpris. Sen har jag ju även sparat ca 1k på skatten och ungefär samma på att inte behövt byta olja och oljefilter (jag har alltid meckat själv med mina bilar).

Så nu hade jag inte längre råd att köpa en 12år gammal bil, utan blev tvungen att välja en 6år gammal.
Och JA! jag blir helt galen på alla jävla pip och funktioner i den som att jag själv inte skulle vara förmögen till någonting alls, utan att bilen ska göra allt åt mig och påminna mig om allt.
"Jaja, jag VET faktiskt att jag har dörren öppen, sluta pip nu!".

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
hugger egen ved och tar reda på de flesta trädslag.

släcker lampor när jag anser att det är ljust nog ändå.
Och på kvällen så behövs sällan mer än någon enstaka lampa på..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.