J Jan Young skrev:
Problemet? Talar det inte för sig självt?
Jag skrev det, ovan. Energikostnaden 250 kvm. 12000 kr i driftskostnad är inget annat än båg. Kanske om man mest sliter med vedeldning

Pengarna som man stoppar in och arbetstiden, pengarna lär man aldrig få tillbaka. Hela huset är skackt och förvridet, grunden dålig, arbetsinsatsen för det. Hur tänker en del?

Man får ju ett nytt hus för mindre pengar än vad det där schabraket kostar att renovera upp.
Många av de hus som står kvar idag är ofta av hög byggkvalitet. Mina takbjälkar sattes upp för runt 350 år sedan. Tror du dina 2x7 från Byggmax sitter där om ens 50? Räkna på de energi och materielförlusterna.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nya serieproducerade hus är inte byggda för att stå i 100+ år.
Detta var nytt för mig. Du verkar ju känna till bra om detta, så hur länge är de byggda för att hålla då?

G guggen skrev:
Många av de hus som står kvar idag är ofta av hög byggkvalitet. Mina takbjälkar sattes upp för runt 350 år sedan. Tror du dina 2x7 från Byggmax sitter där om ens 50? Räkna på de energi och materielförlusterna.
Ser inte kopplingen, Vad är det som är 2 x 7 från Byggmax?

Hur räknar man ut "energi och materialförlusterna"?

F fribygg skrev:
Källa på det?

Huset som redan är gammalt lär stå minst lika länge till om man ser till att underhålla taket och att det kommer gå åt energi att hålla det varmt är väl inget oväntat?
Har man tänkt att bor där i 200 år så är det bra att se till att underhålla taket.
Tänkte inte så långt faktiskt. Jag ger mig, du har helt rätt i detta.

Jag räknade kallt med att man bor i ett hus i max 60 år.

J Jan Young skrev:
Detta var nytt för mig. Du verkar ju känna till bra om detta, så hur länge är de byggda för att hålla då?
Du som är i branschen och nyutbildad borde väl veta det? Ett stort problem är dagens väldigt välisolerade hus med extrema krav på täthet - Både utifrån och inifrån. Efter några decennier har tätskiktet degraderats av olika anledningar och fuktproblemen kommer som ett brev på posten.
Men även rent generellt är dagens material och metoder anpassade för ett snabbt bygge snarare än att vara hållbara och 'lättservade' över tid.

https://www.byggindustrin.se/alla-nyheter/debatt/nybyggda-bostader-ar-sallan-hallbara/

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Det kortsiktiga tänket är förödande, att bara tänka på sig själv och inte se till kommande generationer.

Att välja hus, mtrl och byggsätt som gör att huset kan underhållas och kanske ärvas skuldfritt av barn eller barnbarn ger tillsammans med vedeldning en möjlighet att slippa komplicerade tekniska lösningar, inköpt importerad energi och anlitande av 'energikonsulter'

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 7 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Har man tänkt att bor där i 200 år så är det bra att se till att underhålla taket.
Tänkte inte så långt faktiskt. Jag ger mig, du har helt rätt i detta.

Ja och efter 60 år så river man det och bygger nytt. Mer "slit och släng"! det är framtiden!

• Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Hur räknar man ut "energi och materialförlusterna"?
Som du kanske vet går det åt en massa energi för att producera och transportera byggmaterial. Om nu syftet är att spara energi så är det absolut bästa att låta bli att bygga nytt. Konstigt att du som energikonsult förespråkar precis tvärtom? Men du kanske bara bryr dig om den årliga driftkostnaden och struntar i klimatkrisen och jordens ändliga resurser...

• Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 6 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Istället för hjärtat använder vi nog mer huvudet här när det gäller bostäder.
Vilka vi?

U
F fribygg skrev:
Vilka vi?
TS är väll bosatt i Finland så gissar att det är ”dem” han menar

S Styrman_jansson skrev:
Ja och efter 60 år så river man det och bygger nytt. Mer "slit och släng"! det är framtiden!
F fribygg skrev:
Det kortsiktiga tänket är förödande, att bara tänka på sig själv och inte se till kommande generationer.

Att välja hus, mtrl och byggsätt som gör att huset kan underhållas och kanske ärvas skuldfritt av barn eller barnbarn ger tillsammans med vedeldning en möjlighet att slippa komplicerade tekniska lösningar, inköpt importerad energi och anlitande av 'energikonsulter'
;) Du och många andra säger och skriver så. Det är en underlig slags dubbelmoral.
För sedan köper ni ändå billigaste grejerna på IKEA, Rusta, H&M, Aliexpress, Lidl, osv.
och ni tänker att "alla andra" borde köpa dyra hållbara märkesgrejer, stödja svenskt, bygga dyra timmrade trähus som håller i hundratals år. osv. Men typ knappt någon gör det.
En annan vinkling: Älvsbyhus är väl det billigaste billiga i husväg i Sverige, finns inte ens råspont i taket faktiskt. Älvsbyhus är också störst på villor i Sverige.

Har sett det själv, efter den 25:e har ni ju kaos i lågpris-Kinaimport-affärerna.
All prylar måste vara numera vara CE-märkta. CE står för China Export faktiskt, i Sverige iaf.

• Haha
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
Comparison_of_two_used_CE_marks.png

• Gilla
Greger_08
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du som är i branschen och nyutbildad borde väl veta det? Ett stort problem är dagens väldigt välisolerade hus med extrema krav på täthet - Både utifrån och inifrån. Efter några decennier har tätskiktet degraderats av olika anledningar och fuktproblemen kommer som ett brev på posten.
Men även rent generellt är dagens material och metoder anpassade för ett snabbt bygge snarare än att vara hållbara och 'lättservade' över tid.

[länk]
Är nära nog 100% säker på att fukt och mögelhus var de husen som byggdes i Sverige mkt tidigare, 70-80 talet? Det var och är fortf. stora problem med dem.

Men platta och bra konstruktion antar jag det numera är historia. Jag kan ha fel. Någon får väl bevisa motsatsen isf.

J Jan Young skrev:
;) Du och många andra säger och skriver så. Det är en underlig slags dubbelmoral.
För sedan köper ni ändå billigaste grejerna på IKEA, Rusta, H&M, Aliexpress, Lidl, osv.
Tala för dig själv, du vet inget om vad jag ev köper, tillverkar eller återvinner.

D Dilato skrev:
[bild]
Det var väl tänkt så, men i Sverige står det för China Export numera

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.