Har fått en träflisa i min dörr (laminat). Hur gör man för att spackla detta? Har skaffat spackel med olika färg för att blanda till lämplig nyans...

• Träflisa i dörr av laminat med spricka i ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trälaminatdörr med synlig träflisa och mindre skada, förberedd för spackling för att matcha den ursprungliga färgen.
    Skapa konto
BirgitS
Det är väl inte laminat utan faner (tunt trä)?
Kährs har lagningssatser till sina parkettgolv med vax i olika färger som man smälter ner för att skador nästan ska bli osynliga. Något sånt kanske passar bättre?

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
Att reparera den skadan med spackel tror jag kommer att ge ett i bästa fall mediokert resultat. När du slipar spacklet slipar du även på det intilliggande faneret som då kommer att få en helt annan yta än den nuvarande åldrade ytan. En variant kan ju vara att spackla skadan och sedan måla hela dörren.

• Gilla
Salix Salix och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Den gula lappen med texten som börjat med "AKUT", flytta den till mitten av dörren så är problemet löst med minimal arbetsinsats.

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte laminat utan faner (tunt trä)?
Kährs har lagningssatser till sina parkettgolv med vax i olika färger som man smälter ner för att skador nästan ska bli osynliga. Något sånt kanske passar bättre?
Hej!
Jag menar faner såklart, haha! Vet att laminat är i samband med golv etc. Kom bara inte på den rätta benämningen haha!

Revan är inte så stor (tack och lov)...

Jag har redan köpt "lagningsmassa", både i form av "färgliknande" i små tuber & som vax (stiftliknande) för trä i olika kulörer (att blanda till passande färgnyans) på Temu.
Undrade mest om man bör "skära till" det skadade faneret runt om så att det blir mer "regelbundet" i formen Innan man applicerar lagningsmassan...

• Skadat faner med en reva och avskalning på en träyta, med variationer i träets nyans och mönster.
    Skapa konto
  • Trädörr med en skada och reva i faneret centralt placerad under en sned belysning, synlig struktur och färgnyans i träet.
    Skapa konto
Redigerat:
A Avemo skrev:
Att reparera den skadan med spackel tror jag kommer att ge ett i bästa fall mediokert resultat. När du slipar spacklet slipar du även på det intilliggande faneret som då kommer att få en helt annan yta än den nuvarande åldrade ytan. En variant kan ju vara att spackla skadan och sedan måla hela dörren.
Ok. Tack!

Behöver dock inte se "snyggt" ut eftersom det är en toalettdörr, där revan inte syns mer än då dörren stängs vid "besök" och jag ändå ska sätta en ny liten plastskylt över revan...

Det satt en gammal ful skylt på stället förut och var när jag skulle avlägsna skylten, som revan uppstod, eftersom limmet på den förra skylten var starkt och tyvärr drog med sig en liten bit av faneret.. Därav "revan"/"flisan"...

Att måla om hela dörren blir ett för "stort" och för dyrt projekt för en, inte så "viktig", dörr, som mest står öppen och revan då ej exponeras utan, som sagt, "döljs" mot en garderob i ett hörn och där allt endast blottas då dörren stängs...
Ska, som sagt även sätta upp en ny liten skylt över revan men är mest oroad över att revan blir värre om någon (i framtiden) vill avlägsna den nya skylten...

Troligen/kanske kommer en framtida bostadsrättsägare ändå att byta eller göra vid hela dörren...

Helst skulle jag ju vilja måla om hela dörren (vit) men då måste jag ändå spackla/laga på något sätt innan samt även fixa samtliga andra innerdörrar i hela lägenheten också eftersom alla innerdörrar överallt är bruna (vilket jag egentligen inte gillar, haha!) Men då blir det, som sagt, ett alldeles för stort/avancerat (och alldeles för dyrt) projekt för mig. Har tyvärr inte råd att fixa så att alla innerdörrar i hela lägenheten blir vita...

Att köpa nya (vita) innerdörrar till hela lägenheten vore ju det finaste/trevligaste och är det jag egentligen önskar. Men tyvärr skulle det också vara för dyrt för mig...

Redigerat:
SofiaPdtrAvilaHenriksson SofiaPdtrAvilaHenriksson skrev:
Ok. Tack!

Behöver dock inte se "snyggt" ut eftersom det är en toalettdörr, där revan inte syns mer än då dörren stängs vid "besök" och jag ändå ska sätta en ny liten plastskylt över revan...

Det satt en gammal ful skylt på stället förut och var när jag skulle avlägsna skylten, som revan uppstod, eftersom limmet på den förra skylten var starkt och tyvärr drog med sig en liten bit av faneret.. Därav "revan"/"flisan"...

Att måla om hela dörren blir ett för "stort" och för dyrt projekt för en, inte så "viktig", dörr, som mest står öppen och revan då ej exponeras utan, som sagt, "döljs" mot en garderob i ett hörn och där allt endast blottas då dörren stängs...
Ska, som sagt även sätta upp en ny liten skylt över revan men är mest oroad över att revan blir värre om någon (i framtiden) vill avlägsna den nya skylten...

Troligen/kanske kommer en framtida bostadsrättsägare ändå att byta eller göra vid hela dörren...

Helst skulle jag ju vilja måla om hela dörren (vit) men då måste jag ändå spackla/laga på något sätt innan samt även fixa samtliga andra innerdörrar i hela lägenheten också eftersom alla innerdörrar överallt är bruna (vilket jag egentligen inte gillar, haha!) Men då blir det, som sagt, ett alldeles för stort/avancerat (och alldeles för dyrt) projekt för mig. Har tyvärr inte råd att fixa så att alla innerdörrar i hela lägenheten blir vita...

Att köpa nya (vita) innerdörrar till hela lägenheten vore ju det finaste/trevligaste och är det jag egentligen önskar. Men tyvärr skulle det också vara för dyrt för mig...
Jag kommer att lösa det genom att jag har beställt en bit faner att fälla in på dörren istället. Blir enklare och snyggare...

Tack för era tips och idéer!😀👌

• Gilla
matsosborn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.