Hejsan! Tänkte dra igång med ett litet projekt här hemma under semestern. Det är och ta bort alla ”dekorationslister” runt innedörrarna eftersom jag vill ha dem helt släta.

jag började med en dörr igår. Spacklade upp och slipade mig ner till 400 papper. Sen idag sprutmålade jag.

efter det torkat nu så ser det ut enligt bilden.
behöver jag bredspackla dörren eller hjälper det och lägga på ytterligare lager med färg. (Nu har jag bara ett lager).

Har ni några tips eller ideér på hur jag ska få detta bra!? :) Mvh

• Nymålad grå dörr liggande på arbetsbänk i verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lång smal arbetsyta målad i ljusgrå nyans med ojämnheter och små skador belägen i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att avgöra hur det faktiskt ser ut, är ytan jämn eller kan det vara gamla limrester som blöder igenom? Syntes inget innan målning? Målade du med lackfärg direkt?

Om det är limmet som blöder igenom går det att lösa med spärrfärg, därefter hade jag nog grundat ett generöst lager med typ beckers snickerislip för att ge så höga förutsättningar som möjligt för en bra finish :)

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
A ati skrev:
Lite svårt att avgöra hur det faktiskt ser ut, är ytan jämn eller kan det vara gamla limrester som blöder igenom? Syntes inget innan målning? Målade du med lackfärg direkt?

Om det är limmet som blöder igenom går det att lösa med spärrfärg, därefter hade jag nog grundat ett generöst lager med typ beckers snickerislip för att ge så höga förutsättningar som möjligt för en bra finish :)
Tack för svar! Nej ytan tycker jag att jag fått bra. Var två ställen man såg lite som jag behöver slipa och spackla om. Ja jag körde med jontuns lackfärs S0502Y direkt på befintligt. Kan det lösa sig om man grundar på ordentligt innan?

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
Man brukar nästan alltid precis som med väggfärg behöva grunda innan man lägger täckfärgen så att man har ett jämnt sugande underlag. Är det bara spackel ska inte grundfärg med spärregenskaper behövas. Sprutmålning är väldigt oförlåtande mot underlaget och i princip minsta detalj kommer synas, jag rollade mina dörrar med en stor microfiberroller och jotuns supreme finish i glans 15, dom ser i princip fabrikslaclade ut på 0,5m håll.

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Man brukar nästan alltid precis som med väggfärg behöva grunda innan man lägger täckfärgen så att man har ett jämnt sugande underlag. Är det bara spackel ska inte grundfärg med spärregenskaper behövas. Sprutmålning är väldigt oförlåtande mot underlaget och i princip minsta detalj kommer synas, jag rollade mina dörrar med en stor microfiberroller och jotuns supreme finish i glans 15, dom ser i princip fabrikslaclade ut på 0,5m håll.

Okej tack så mycket!

Var precis ute och la ett lager grundfärg nu. Sen tänker jag lägga två lager med lacken sedan! Så hoppas jag det blir ett tillfredställande resultat. Kör första lagret lack med roller andra med spruta. Men det blir det bra resultat med rollern kör jag andra med det med! .

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.