Hej!

Helt ny här på forumet :) Jag och min sambo har precis köpt ett hus från 1922 som renoverades senast på 70-talet.
Nu har vi precis kommit igång med renovering och återställning till något som är mer i linje med 20-tals andan. Det är mycket nytt för oss men samtidigt jättekul!

Murstocken var tidigare putsad men vi bilade fram tegelstenarna som ett fint inredningselement. Man ser en del tidigare lagningar och fyllnader av gamla rökkanaler. Misstänker att man fyllt med cement i vissa delar istället för kalkbruk då det bitvis var mycket hårt och skadade stenarna när man tog bort det.

Jag vill fylla i med nytt murbruk där det saknar för att snygga till det hela.

Tar gärna emot råd kring process och produkter!

Några funderingar från mig:
- Vilket murbruk bör jag välja? Får gärna vara ljust typ grått
- Några av stenarna har ”naggats i kanten”, bör jag byta ut dessa?
- Ska man borra ner bruket mellan samtliga stenar någon cm för att sen lägga nytt bruk så det blir enhetligt?
- Tekniktips? Tvätta av, fukta innan applicering av bruk, svampa av och låta härda, skydda med dammbindningsmedel?

Bild 1 visar en fin del av befintlig murstock
Bild 2 visar en del med ”naggad” sten samt cement
Bild 3 visar flertalet skadade stenar och ett större hål - bara att fylla i?

Tack för trevligt forum!
Oscar

• Tegelvägg med synliga fogar och ojämna murbrukslagningar i behov av reparation och renovering för att återställa 1920-talsutseendet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murstock med synliga tegelfogar, skadad murbruk och cementfyllningar. Några stenar är naggade i kanten. Renoveringsbehov syns tydligt.
    Skapa konto
  • Skadad murstock med exponerade tegelstenar och ett större hål, delar av cement synliga.
    Skapa konto
Ursäkta en gnällspik här, men murstocken var putsad från början. Just för att man inte skulle behöva mura perfekt och dekorativt, bara röktätt. Det här med synligt tegel på murstocken inne i huset blev en grej med prydnads-eldstäderna på 1950-60-talen.

Tillägg: men välkommen till forumet 😀 !

• Gilla
Dano65
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ursäkta en gnällspik här, men murstocken var putsad från början. Just för att man inte skulle behöva mura perfekt och dekorativt, bara röktätt. Det här med synligt tegel på murstocken inne i huset blev en grej med prydnads-eldstäderna på 1950-60-talen.

Tillägg: men välkommen till forumet 😀 !
Hm ja men det har du säkert rätt i, men ja jag tycker nog det är rätt charmigt ändå. Måste inte vara perfekt 😊

Tack!

O oscarabc skrev:
Nu har vi precis kommit igång med renovering och återställning till något som är mer i linje med 20-tals andan. Det är mycket nytt för oss men samtidigt jättekul!

Murstocken var tidigare putsad men vi bilade fram tegelstenarna som ett fint inredningselement.
Det ni gjort är alltså att ta bort den där 1920-tals andan ni ville ha. Så det är väl bara att putsa om.

Om man vill behålla känslan från en viss period får man i princip alltid stå ut med att varenda detalj blir exakt som man tycker är snyggast. Det blir ofta antingen som man tycker är snyggt eller original tidstypisk stil.

Att blanda tar bort det tidstypiska. Man gör naturligtvis som man vill i sitt egna hus. Men det är inte otroligt att egna önskemål och tyckanden i en sådan "renovering" sänker husets värde. Det blir varken originalstil eller modernt. Det kallas ibland förstörande renovering.

Okej sorry, jag förstår att det kanske inte är tidstypiskt och att alla inte tycker det är fint.

Är det någon som har tips på själva murningen?

Mvh
Oscar

surris
Mur och putsbruk B. Större hål fyller du med tagel och bruk. Vill du ha det enhetligt får du ju skrapa ur alla fogar och foga om. Jag hade endast murat igen det stora hålet och låtit det vara. Behandla den med linolja så blir den finare i färgen och dammfri.

• Gilla
oscarabc
  • Laddar…
surris surris skrev:
Mur och putsbruk B. Större hål fyller du med tagel och bruk. Vill du ha det enhetligt får du ju skrapa ur alla fogar och foga om. Jag hade endast murat igen det stora hålet och låtit det vara. Behandla den med linolja så blir den finare i färgen och dammfri.
Toppen, tack för bra tips! Skall kolla upp detta

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.